رد ادعای روزهای صهیونیستی توسط کاخ سفید

به ایران پیام محرمانه ای ندادیم

۱۴ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۶ کد : ۱۹۰۶۳۹۵ اخبار اصلی آمریکا
یک روزنامه اسرائیلی روز یکشنبه گزارش داده بود آمریکا از طریق دو کشور اروپایی به ایران پیام محرمانه ای داده و خواسته است در صورت حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی، منافع آمریکا را هدف قرار ندهد.
به ایران پیام محرمانه ای ندادیم

دیپلماسی ایرانی: فقدان روابط دیپلماتیک بین کشور ها از جمله مواردی است که گمانه زنی ها در خصوص ارتباطات پشت پرده و از طریق کانال های واسطه بین این کشور ها را افزایش می دهد. در سابقه بیش از 3 دهه قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا تا کنون بارها اخباری از منابع مختلف به بیرون درز کرده است که تهران یا واشینگتن پیام محرمانه ای برای دیگری ارسال کرده اند. گاهی این خبرها تکذیب و گاهی تایید شده اند و حتی جزئیاتی از محتوی پیام نیز رسانه ای شده است. اما شکسته شدن تابوی قطع روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده نزد افکار عمومی یکی از دلایلی است که معمولا اخباری از این دست تکذیب می شود.

در تازه ترین نمونه تکذیب پیام های محرمانه بین تهران و واشینگتن، کاخ سفید ادعای یک روزنامه اسرائیلی در خصوص پیام محرمانه آمریکا برای ایران برای پرهیز از هدف قرار دادن اهداف آمریکا در منطقه در صورت وقوع جنگ را تکذیب کرده است. یکی از روزنامه های پرفروش اسرائیل روز یکشنبه گزارش داده بود آمریکا از طریق دو کشور اروپایی به ایران پیام محرمانه ای داده و خواسته است در صورت حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی، منافع آمریکا را هدف قرار ندهد تا ایالات متحده وارد جنگ نشود. هرچند که سید حسن نصرالله رهبر حزب الله به تازگی هشدار داده است در صورت جدی شدن تهدید آمریکا در منطقه، منافع این کشور را هدف قرار می دهد.

خبرگزاری رویترز، به نقل از جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گزارش داد: این خبر غلط است، کاملا غلط است! وی افزود این خبر اشتباه است و ما در مورد فرضیه ها سخن نمی گوییم.

از سوی دیگر برخی مقامات در اورشلیم نیز این گزارش را غیر منطقی توصیف کرده اند. یک مقام اسرائیلی در این زمینه اظهار داشت: این گزارش دلیل عقلانی ندارد.

این در حالی است که در هفته های اخیر اختلاف نظر ها بین اسرائیل و آمریکا بر سر نحوه برخورد با مساله هسته ای ایران افزایش یافته است. به خصوص پس از انتشار گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه های هسته ای ایران، مقامات در تل آویو با خشم بیشتری در مورد لزوم برخورد با ایران سخن می گویند. اما در مقابل مقامات در واشینگتن تاکید دارند با وجود افزایش ظرفیت غنی سازی در ایران، هنوز فرصت برای ادامه دیپلماسی در مورد ایران وجود دارد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اوباما که انتخابات ریاست جمهوری 6 نوامبر را پیش رو دارد، می کوشد از هر عاملی که شانس پیروزی وی در انتخابات را کاهش می دهد جلوگیری کرده و اوضاع را تا حد ممکن آرام نگه دارد. مقامات آمریکایی می گویند به امنیت اسرائیل متعهد هستند اما تا زمانی که می توان دیپلماسی را ادامه داد، از گزینه نظامی حمایت نخواهند کرد.

برخی بر این گمانند در صورت حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران، اقدام متقابل جمهوری اسلامی بسیار محتمل است و در این صورت اهداف آمریکایی در منطقه و خلیج فارس در دست ترین گزینه برای ایران خواهند بود. اما در صورتی چنین اقدام متقابلی، آمریکا حتی در صورتی که در مراحل نخست با اقدام یکجانبه اسرائیل همراه نشده باشد، چاره ای جز ملحق شدن به این جنگ نخواهد داشت. اما اینکه آمریکا پیامی محرمانه به تهران بدهد و بخواهد منافعش را هدف نگیرد ، موضوعی است که مانند محتوای دیگر پیام های محرمانه تردید هایی در آن وجود دارد اما در عین حال نمی توان آن را کاملا نادیده گرفت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

 

کلید واژه ها: آمریکا محرمانه اسرائیل تکذیب پیام ایران حمله روابط دیپلماتیک


نظر شما :