هند: خارجی‌ها در برق ما اخلال ایجاد می‌کنند

۲۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۹۰۶۶۷۴ سرخط اخبار

ایرنا نوشت:

وزیر کشور هند پس از اعتراض ها و درگیریهای سه روزه برسر مخالفت با نیروگاه هسته ای ˈکودانکولامˈ در ایالت ˈتامیل نادوˈ که روز گذشته نیز یک کشته برجای گذاشت در گفت وگو با خبرنگاران در دهلی نو اعلام کرد که برخی از سازمان های غیردولتی خارجی به اعتراض ها نسبت به راه اندازی نیروگاه برق هسته ای کودانکولام دامن می زنند ولی دولت نسبت به تولید برق هسته ای در هند متعهد می باشد.

ˈسوشیل کمار شیندهˈ گفت: سازمان های غیردولتی خارجی از این جنبش حمایت می کنند و برخی از سازمان های غیردولتی خارجی از راه اندازی این اعتراض ها سود می برند و من این سازمان ها را می شناسم ولی اسم کشورهای مطبوع آنها را افشا نمی کنم.

گفتنی است دولت هند، به دنبال آغاز اعتراض ها نسبت به احداث نیروگاه برق هسته ای کودانکولام در اوایل سال میلادی جاری، برخی از سازمان های غیردولتی آمریکایی را به تلاش برای خرابکاری در این نیروگاه متهم کرد.

ˈشیندهˈ از تولید برق هسته ای در هند حمایت کرده و گفت که ˈمان موهان سینگˈ نخست وزیر این کشور روشن ساخته است که هند به انرژی هسته ای که یک منبع سالم و ارزان قیمت انرژی می باشد ؛ نیاز دارد.

وزیر کشور هند افزود: هزینه احداث نیروگاه های برق هسته ای ابتدا بالا است ولی آنها در طول 4 الی 5 سال بعدی به صورت منابع خوبی برای تولید انرژی ارزان قیمت درمی آیند و ما باید از این انرژی استفاده کنیم.

راه اندازی واحد اول ˈکودانکولامˈ در پاییز سال 2011 برنامه ریزی شد، اما چندین بار به دلیل اعتراض مردم محلی علیه انرژی هسته ای با تاخیر مواجه شده است.

نیروگاه هسته ای ˈکودانکولامˈ در هند در چارچوب توافقنامه روسیه و هند ساخته شد و قرار است عملیات سوخت گذاری آن در ماه جاری میلادی انجام شود.

نخست وزیر هند نیز پیشتر ابراز اطمینان کرده بود که دولت هند می تواند نگرانی های ایمنی که به اعتراض های مردم منجر شده است را رفع کند و دو راکتور نخست نیروگاه کودانکولام به زمان فعال شدن نزدیک شده اند.

مان موهان سینگ گفته بود: ما اطمینان داریم می توانیم برخی از این مردم را متقاعد کنیم که به نگرانی های آنها توجه می شود و چیزی برای نگرانی در زمینه ایمنی این نیروگاه ها وجود ندارد.

کلید واژه ها: هند نیروگاه اعتراض برق هسته ای برق برق هسته انرژی سازمان های غیردولتی غیردولتی های غیردولتی


نظر شما :