انتقاد روزنامه واشنگتن‌پست از "رویای" هسته‌یی ژاپن

۲۷ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۹۰۶۹۲۳ سرخط اخبار

واشنگتن پست در سرمقاله خود به تحولات جدید سیاست هسته یی ژاپن پرداخته و با اشاره به پیامدهای اقتصادی و زیست محیطی این سیاست جدید به طور تلویحی از برنامه دولت ژاپن برای کنار گذاشتن انرژی هسته یی تا سال 2030 انتقاد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود با عنوان "رویای ژاپن برای کنار گذاشتن انرژی هسته یی" نوشت: درک رویای ژاپن برای داشتن آینده ای عاری از انرژی هسته یی کار سختی نیست. در طول گداخت راکتورهای نیروگاه های هسته یی فوکوشیما دایچی در سال گذشته ده ها میلیون تن از ساکنان جزایر پرجمعیت ژاپن نگران تخلیه ی اضطراری خانه هایشان و آلوده شدن زمین های کمیاب خود بودند. با این حال هدف جدید دولت ژاپن برای کنار گذاشتن انرژی هسته یی در چند دهه آینده هزینه های زیادی به دنبال خواهد داشت، هم از نظر مالی و هم برای آب و هوا.

 

در ادامه این گزارش می خوانیم: پیش از وقوع حادثه هسته یی نیروگاه فوکوشیما دایچی، ژاپن یک سوم برق خود را از طریق انرژی هسته یی تامین می کرد. اکنون 48 راکتور از 50 راکتور هسته یی این کشور تعطیل هستند. نتیجه ی آن کمبود برق و افزایش قابل توجه واردات نفت و گاز طبیعی بوده است. این تحولات نه تنها بر روی وضعیت تجاری ژاپن تاثیر گذاشته است؛ بلکه به کیفیت زندگی این کشور آسیب رسانده و ضررهای مالی به دنبال داشته است. در حالی که تولید گازهای دی اکسید کربن در ژاپن افزایش یافته است نیروگاه های هسته یی فعال آن عملا برقی تولید نمی کنند.

 

در ادامه این گزارش آمده است: دولت ژاپن با تکیه به استدلال های فعالان ضدهسته یی مدعی است که با سرمایه گذاری سنگین در منابع برگشت پذیری برق مانند انرژی خورشیدی، گرمایی و باد این مشکلات را رفع می کند. اما در عین حال اذعان دارد که از جزئیات عملی بودن این طرح و هزینه های هدفش در زمینه سه برابر کردن برق تولیدی کشور با استفاده از انرژی برگشت پذیر اطلاعی ندارد و علاوه بر آن برنامه ای برای محدود کردن تاثیر گازهای دی اکسید کربن حاصل از سوخت های فسیلی در اختیار ندارد.

 

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت: مبارزه با تغییرات آب و هوایی بدون تلف کردن منابع به اندازه کافی دشوار است و زیربنا و دانش هسته یی ژاپن می تواند مزایای باارزشی در این نبرد باشد، البته تا زمانی که ژاپن همچنان رژیم ایمنی اش را به کار گیرد. در یک گزارش دولتی که در سال میلادی جاری منتشر شد، تخمین زده شد که ژاپن می تواند بدون انرژی هسته یی تا سال 2030 تولید گازهای کربنی اش را تا 25 درصد کاهش دهد، گرچه دولت اکنون تنها به 20 درصد متعهد شده است. در همین گزارش آمده است که ژاپن در صورتی که یک سوم برقش را از طریق انرژی هسته یی تولید کند می تواند کاهش گازهای مضر را به 33 درصد برساند و اگر یک سوم برقش را از طریق انرژی هسته یی تولید کند این مقدار به 39 درصد می رسد. علاوه بر آن باید بر اهمیت تضمین دسترسی به برق ثابت و قابل اعتماد تاکید کرد، چیزی که انرژی هسته یی برای این کشور به دنبال داشت.

 

در ادامه این گزارش می خوانیم: دولت ژاپن اعلام کرده است که به محض اینکه دیده بان هسته یی جدیدش تشخیص دهد که راکتورهای هسته یی تعطیل شده این کشور ایمن هستند آنها را مجددا راه اندازی خواهد کرد و جدا از آن تنها در صدد تعطیلی نیروگاه هایی بر خواهد آمد که سن شان از 40 سال تجاوز کرده است. حتی در آن زمان نیز راکتورهای قدیمی می توانند یک تجدید حیات بیست ساله برای خدماتش به دست آورند. دولت ژاپن علاوه بر آن گفته است که این برنامه می تواند تغییر کند و این امر فضای بیشتری برای ساخت راکتورها در آینده باقی می گذارد، مخصوصا اگر محاسباتش درباره انرژی برگشت پذیر برخلاف تصور برخی از طرفداران محیط زیست به خوبی جواب ندهد.

 

این روزنامه در پایان گزارش خود نوشت: برخی ناظران می گویند که رویکرد جدید دولت ژاپن صرفا سیاسی است؛ حزب دموکرات حاکم ژاپن در تلاش است از شکست در انتخاباتی که در چند ماه آینده برگزار می شود اجتناب کند و به همین دلیل موضع سرسختانه ای را در برابر انرژی هسته یی اتخاذ کرده است. این نشان می دهد که دولت ژاپن ممکن است برخلاف لفاظی هایش درباره به صفر رساندن انرژی هسته یی، کاملا از همه راکتورهایش عقب نشینی نکند. اگر این اتفاق بیفتد مردم ژاپن احساس می کنند که از آنها سوء استفاده شده است، اما این اقدام در عین حال رویکرد انعطاف پذیرانه تری را برای تامین برق سومین اقتصاد بزرگ جهان فراهم می کند.

کلید واژه ها: ژاپن یی هسته یی انرژی انرژی هسته انرژی هسته یی دولت ژاپن برق نیروگاه ژاپن برای گازهای


نظر شما :