جلیلی، اشتون، دمپسی و ابراهیمی

مسافران تابستانی ترکیه

۲۹ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۰۶۹۹۶ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
سفر غافگیر کننده سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و عضو ارشد مذاکرات هسته ای در حالی به ترکیه انجام شده است که به طور همزمان مقاماتی از آمریکا، اروپا و همچنین نماینده سازمان ملل در امور سوریه در ترکیه حضور دارند.
مسافران تابستانی ترکیه

دیپلماسی ایرانی: سفر غافگیر کننده سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و عضو ارشد مذاکرات هسته ای در حالی به ترکیه انجام شده است که به طور همزمان مقاماتی از آمریکا، اروپا و همچنین نماینده سازمان ملل در امور سوریه در ترکیه حضور دارند. مسافران تابستانی ترکیه در حالی در آخرین روزهای این فصل به این کشور سفر کرده اند که در دستور کار سفر آنها یک مورد مشترک وجود دارد و آن مساله سوریه است. به این ترتیب در حالی که محمد مرسی، رئیس جمهور مصر گروه تماس پیشنهادی اش( ترکیه، ایران، مصر و عربستان ) را برای کمک به حل بحران سوریه ساماندهی می کند و تهران به دنبال اضافه کردن عراق و ونزوئلا به ایرن گروه برای ایجاد توازن در آن است،  ترکیه میزبان نمایندگانی از کشور های تاثیرگذار در مساله سوریه است. آنکارا که در سال های اخیر می کوشد نقش موثری در عرصه دیپلماسی منطقه ای و بین المللی ایفا کند اکنون مذاکراتی در سطح عالی با کشور های دخیل در تحولات سوریه انجام می دهد و این در حالی است که اخضر ابراهیمی نیز پس از مصر و سوریه، ترکیه را به عنوان مقصد سوم سفر های خود در مقام نماینده سازمان ملل در امور سوریه، انتخاب کرده است. 

جلیلی در ترکیه

جلیلی روز دوشنبه با دستور کار گفت و گو در خصوص مسائل منطقه ای و برنامه های هسته ای ایران وارد آنکارا شد. وی در نخستین ساعات ورود خود به پایتخت ترکیه با احمد داود اغلو، وزیر امور خارجه این کشور ملاقات کرد که ساعاتی بعد عازم مصر بود تا در نشست گروه تماس برای برون رفت از بحران سوریه شرکت کند. وی روز سه شنبه نیز با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه دیدار کرد. مساله سوریه و دیگر موضوعات منطقه ای به عنوان محور های این نشست مطرح شد. اما علاوه بر ملاقات جلیلی با مقامات ترکیه یک دستور کار مهم دیگر نیز در برنامه سفر وی مطرح شد و آن ملاقات با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود. اشتون و جلیلی برای آخرین بار حدود سه ماه قبل در مسکو با یکدیگر ملاقات کرده بودند و از آن پس تماس ها به گفت و گو های تلفنی محدود شد. هرچند پیش از سفر جلیلی به ترکیه، هیچ یک از رسانه های داخلی یا خارجی خبر ملاقات وی با اشتون را مطرح نکرده بودند، اما خبرگزاری فارس چند ساعت پیش از اینکه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ، تهران را به مقصد آنکارا ترک کند، از ملاقات احتمالی وی با اشتون خبر دادند. دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی که جلیلی در ترکیه حضور داشت و کمتر از 24 ساعت به زمان اعلام شده برای ملاقات وی با اشتون باقی مانده بود، خبر این دیدار را تایید کرد. سخنگوی دفتر اشتون اظهار داشت، هرچند این ملاقات یک مذاکره رسمی نیست اما می تواند به عنوان یک فرصت مورد استفاده قرار گیرد.

ماموریت دمسپی

همزمان با اعلام خبر سفر جلیلی به ترکیه، رسانه های خارجی از حضور مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا در آنکارا خبر دادند. هدف از سفر وی به ترکیه نیز گفت و گو در خصوص مسائل سوریه اعلام شد. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پس از ملاقات با مقامات ترک اظهار داشت واشینگتن و آنکارا دیدگاه های مشابهی در خصوص تحولات سوریه دارند و اتفاق نظر بر این است که همکاری های مستمری در خصوص مسائل منطقه ای انجام شود. دمپسی پس از  ملاقات با ژنرال اوزل، همتای ترکی خود یادآور شد که دو طرف در مورد منافع مشترک دیدگاه های خود را مطرح کرده و می کوشند به حل مسائل منطقه ای کمک کنند. در این دیدار همچنین در خصوص پناهندگان سوری در ترکیه نیز بحث و تبادل نظر انجام شد.  این در حالی است که ترکیه از گروه های مخالف در سوریه حمایت می کند و مانند عربستان سعودی خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت است.

بازدید ابراهیمی از کمپ پناهندگان سوری

اما در حالی که اشتون و جلیلی عصر روز سه شنبه در استانبول سرگرم مذاکره هسته ای بودند، اخضر ابراهیمی، نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه از کمپ پناهندگان سوری در ترکیه بازدید کرد. وی از زمان بر عهده گرفتن این سمت به مصر و سوریه سفر کرده و مقصد سومین سفرش نیز ترکیه است. وی به محض فرود هواپیما در خاک ترکیه راهی کمپ هزار و 300 پناهنده سوری در نزدیکی مرز مشترک ترکیه و سوریه شد. گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی از آن است که استقبال چشمگیری از وی به عمل آمد و ابراهیمی در زمینه وضعیت پناهندگان با مقامات آنکارا به گفت و گو نشست. گفتنی است  نماینده سازمان ملل در امور سوریه بلافاصله پس از نشست گروه تماس در قاهره که دو شنبه شب برگزار شد، به ترکیه سفر کرد. گروه تماس به پیشنهاد محمد مرسی، رئیس جمهور مصر با مشارکت ایران، مصر، ترکیه و عربستان سعودی تشکیل شده و هدف از آن فرونشاندن بحران در سوریه اعلام شده است.  گفتنی است اخضر ابراهیمی در اوایل هفته نیز برای نخستین بار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در دمشق ملاقات کرده بود.

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: ترکیه سوریه مصر جلیلی اشتون آنکارا ابراهیمی گروه تماس پناهندگان


نظر شما :