آذربایجان برای جنگ آماده می‌شود

۱۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۰۷۶۴۷ سرخط اخبار

رئیس جمهوری ارمنستان جمهوری آذربایجان را متهم کرد که در صدد آغاز جنگ بر سر منطقه مورد اختلاف با ایروان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو دولتی ارمنستان، سرژ سرکیسیان روز گذشته طی سخنانی باکو را متهم کرد که خود را برای جنگ بر سر منطقه مورد منازعه ناگورنو-قره باغ آماده می کنند.

سرکیسیان که در ایروان پایتخت ارمنستان صحبت می کرد، افزود: ما تقریبا قریب دو دهه است که با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه ناگورنو- قره باغ اختلاف داریم و آتش بس از سال ۱۹۹۴ بین دو طرف برقرار شده است. اما اکنون 18 سال پس از برقراری آتش بس آذربایجان ما را تهدید به جنگ می کند و این کشور "مقادیر وحشتناکی" تسلیحات برای این منظور فراهم آورده است.

 وی افزود: زمانی که من می گویم ارامنه در این منطقه مورد تنفر و بیگانه ستیزی آذری ها قرار دارند، زمانی که می گویم انباشت عظیمی از تسلیحات بوجود آمده و  خصومت های نظامی از سرگرفته می شود، این بدان معنی نیست که نیاز به ادامه گفتگو نیست.

مناقشه آذریها و ارامنه بر سر حاکمیت قره باغ علیا ریشه تاریخی دارد و طرفین بارها در این باره با هم درگیر شده اند، اما درعین حال در آخرین مناقشه طی جنگی که از 1991 تا 1994 پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بین دو کشور به وقوع پیوست، ارمنستان کنترل آن را به دست گرفت و در نتیجه باکو کنترل خود بر قره باغ و 7 منطقه متعلق به آن را از دست داد.
 
هنوز هیچ کشوری، جمهوری خودخوانده قره باغ علیا را، که تحت کنترل ارمنستان ودر داخل خاک آذربایجان قرار دارد، به رسمیت نشناخته و با وجودی که در حال حاضر قریب به 20 سال است که بین دو کشور آتش بس برقرار است، اما در عین حال آذربایجان همچنان قره باغ را جزیی از خاک خود می داند.

کلید واژه ها: باغ قره قره باغ ارمنستان آذربایجان


نظر شما :