آیا تل آویو هنوز در مورد ایران بلوف می زند

نقاشی بی بی، پرچم سفیدی که بالا رفت

۱۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۰۷۶۵۳ اخبار اصلی خاورمیانه
انتظار می رود در سال 2013 نیز نتانیاهو همچنان استراتژی بلوف زنی خود در قبال ایران را دنبال کند و جهان را در مورد احتمال اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی هوشیار نگاهدارد. چرا که در واقع بی بی بر این باور است آمریکا و متحدانش تنها در این صورت بیشترین و موثرترین فعالیت خود را انجام می دهند.
نقاشی بی بی، پرچم سفیدی که بالا رفت

دیپلماسی ایرانی:  یوزی ملمن و دن رویو دو روزنامه نگار اسرائیلی و آمریکایی هستند که اخیرا کتابی در مورد اقدامات محرمانه اسرائیل در مورد ایران منتشر کرده اند. آنها می گویند اسرائیل در پس پرده حمله های سایبری علیه ایران قرار دارد. این دو اخیرا نیز مقاله ای در نیوزدی منتشر کرده اند که در آن به بلوف زنی های نتانیاهو در مورد ایران اشاره کرده و استراتژی احتمالی وی در سال 2013 را پیش بینی می کنند. آنچه در زیر می خوایند متن این مقاله است.

نخست وزیر اسرائیل اخیرا با یک کاغذ و ماژیک قرمز در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حاضر شد تا تهدید هسته ای ایران را به زعم خود به رخ جهانیان بکشد. اکنون بنامین نتانیاهو مشهور به بی بی به خانه بازگشته است و خط قرمزی که برای ایران تعیین کرده بود اکنون در مورد سیاست های داخلی اسرائیل نیز صدق می کند، چرا که انتخابات زودهنگام پارلمانی پیش رو است. تحلیلگران سیاسی بر این باورند در ماه فوریه بار دیگر جای پای بی بی در قدرت سفت می شود و وی برای چهار سال دیگر در راس امور اسرائیل قرار می گیرد. آن هم در برهه ای از زمانی که تصمیم گیری های بی بی در رابطه با ایران و آمریکا حساسیت های زیادی را برانگیخته کرده است.

از برخی جهت ها نقاشی کارتونی بی بی در مجمع عمومی سازمان ملل می تواند به منزله یک پرچم سفید برای تسلیم شدن باشد. جدول زمانی جدید وی نشان می دهد که ایران تا بهار یا تابستان سال 2013  به مقادیر کافی اورانیوم غنی شده برای تولید بمب هسته ای دست می یابد و این یک تایید ضمنی بر بلوف زدن نخست وزیر اسرائیل است.

نتانیاهو و ایهود باراک وزیر دفاع وی برای سال ها تهدید کرده اند که هر دم احتمال حمله آنها به تاسیسات هسته ای ایران وجود دارد، چرا که خیلی زود دیر می شود. بسیاری از رهبران جهان آنها را باور کرده و خود را برای وخیم ترین سناریو ها آماده کردند. برای  مثال  سفارت فرانسه در تل آوریو آماده بود تا در تابستانی که سپری شده هزاران شهروند فرانسوی- اسرائیلی را به مناطق امن انتقال دهد. در این بین تنها گروهی کم جمعیت از تحلیلگران می کوشیدند نشان دهند که بی بی و باراک تنها بلوف می زنند و دست کم در سال جاری  فرمان اقدام نظامی علیه ایران را صادر نخواهند کرد.

در واقع جدول زمانی جدید نتانیاهو یک نوع بالا بردن دست در مقابل دولت اوباما است که می گوید در حال حاضر نیازی به اقدام نظامی نیست. البته به نظر می رسد در سال 2013 شاهد سطح بالاتری از این بلوف ها باشیم اما فضای انتخاباتی کنونی در اسرائیل برخی اختلافات را بین بی بی و باراک ایجاد کرده که رهبری حزب سیاسی کوچک خود را بر عهده دارد. باراک امیدوار است که تعداد قابل توجهی از کرسی های پارلمان را از آن خود کند.

در حال حاضر به نظر می رسد که پیروز بزرگ انتخابات بی بی باشد. هرچند که هشدارهای وی در مورد جنگ بسیاری از اسرائیلی ها را نگران کرده اما در مجموع به نظر می رسد آنها نیز آرای خود را در جهت حمایت از بی بی به صندوق بیاندازند. از سوی دیگر برخی وزرای کابینه بی بی نیز به منظور به تاخیر انداختن گزینه نظامی برای دو یا سه فصل دیگر نبست به سناریو هایی مانند تکرار میدان تحریر در ایران ابراز خوش بینی می کنند.

این در حالی است که باوجود اختلاف نظر هایی که در چند ماه اخیر علنی شد، آمریکا و اسرائیل بیش از هر زمان دیگری روی پروژه جنگ های مخفی و سایبری علیه ایران کار می کنند و ویروس های رایانه ای مانند استاکسنت نیز دستاورد همین همکاری محرمانه است.

انتظار می رود در سال 2013 نیز نتانیاهو همچنان استراتژی بلوف زنی خود در قبال ایران را دنبال کند و جهان را در مورد احتمال اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی هوشیار نگاهدارد. چرا که در واقع بی بی بر این باور است آمریکا و متحدانش تنها در این صورت بیشترین و موثرترین فعالیت خود را انجام می دهند.

در صورتی که نتانیاهو آنگونه که انتظار می رود در زمستان سال جاری در انتخابات پیروز شود، بیشترین تاثیر را بر خاورمیانه خواهد گذاشت. در صورتی که باراک اوباما نیز دوباره رئیس جمهور آمریکا شود، شاید تلاش ها برای صلح اسرائیل و فلسطین را احیا کند. در حالی که میت رامنی، رقیب جمهوریخواه وی می گوید امیدی به پیشرفت در این زمینه ندارد. به هر ترتیب به نظر نمی رسد نتانیاهو برای خشنودی آمریکایی ها به آنها امتیاز هایی ارائه کند. وی همچنان به ایران به عنوان یک موضوع با اهمیت اشاره خواهد کرد و باتوجه به تحولات در منطقه از حرکت سریع به سوی صلح با فلسطینی ها نیز خودداری می کند.

اما آنچه در مورد سیاست اسرائیل در قبال ایران واقعیت دارد این است که اقدامات خرابکارانه و جنگ پنهانی ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر تل آویو همواره امیدوار است که سرانجام آمریکا مسئولیت اقدام نظامی علیه ایران را بر عهده گیرد.

کلید واژه ها: اسرائیل بی بی نتانیاهو بلوف باراک آمریکا اقدام نظامی


نظر شما :