مقام سابق نظامی رژیم صهیونیستی

مذاکره تهران – واشینگتن برای تل آویو منفعت دارد

۰۶ آبان ۱۳۹۱ | ۱۳:۵۰ کد : ۱۹۰۸۳۸۸ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
یادلین به مقامات تل آویو توصیه می کند که نباید علیه چنین تلاش دیپلماتیکی موضع بگیرند، حتی اگر موفقیت آن تضمین شده نباشد. این در حالی است که مقامات اسرائیلی ادعا می کنند تهران از نشان دادن تمایل برای مذاکره برای خرید زمان استفاده می کند.
مذاکره تهران – واشینگتن برای تل آویو منفعت دارد

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل می تواند از گفت و گوی مستقیم ایران و آمریکا بر سر برنامه های هسته ای ایران سود ببرد. این را رئیس سابق سازمان جاسوسی نظامی اسرائیل ژنرال آموس یادلین می گوید.یادلین که هم اکنون مدیر موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل است در گزارش تحقیقاتی که به تازگی منتشر کرده می گوید چشم انداز دستیابی به توافق بین تهران و واشینگتن می تواند تحول مثبتی باشد.

هفته گذشته، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از برخی مقامات آمریکایی از توافق تهران و واشینگتن برای مذاکره مستقیم خبر داد. اقدامی که می تواند در کاهش ریسک اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران موثر باشد. هر چند کاخ سفید و دولت ایران این گزارش را تکذیب کردند اما همچنان گمانه زنی ها در خصوص گفت و گوی تهران و واشینگتن در زمانی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه دارد.

یادلین به مقامات تل آویو توصیه می کند که نباید علیه چنین تلاش دیپلماتیکی موضع بگیرند، حتی اگر موفقیت آن تضمین شده نباشد. این در حالی است که مقامات اسرائیلی ادعا می کنند تهران از نشان دادن تمایل برای مذاکره برای خرید زمان استفاده می کند.

به گزارش روزنامه هاآرتص، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واکنش به گزارش نیویورک تایمز مدعی شد، ایران از مذاکره برای پیشبرد برنامه های هسته ای اش استفاده می کند. وی همچنین گفت ، اعتقاد ندارم ایران در مذاکره با آمریکا به شکل متفاوتی رفتار کند.

یادلین می گوید اگر ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا توافق کند، یک تغییر جدی در سیاست این کشور به شمار می رود. به این ترتیب می توان امیدوار بود که چرخش واقعی در سیاست ایران حاصل شود . از سوی دیگر این رویکرد کارآمدی فشارها بر تهران را نیز به تصویر می کشد.

این مذاکرات چه موفق شود و چه به شکست بیانجامد یک جایگزین برای دیگر گزینه هایی به شمار می رود که هم اکنون روی میز قرار دارد. اینکه تهران به سلاح هسته ای دست یابد یا اینکه اسرائیل از گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی استفاده کند. به این ترتیب در صورتی که مذاکره با ایران راه به جایی نبرد، اینکه تمامی گزینه ها غیر از اقدام نظامی در مورد ایران به کار گرفته شده، به اثبات خواهد رسید.

با این وجود یادلین تاکید دارد که برای اطمینان از حسن نیت ایران برای مذاکره و اینکه تهران از گفت و گو برای خرید زمان استفاده نمی کند، آمریکا باید بر نظارت بین المللی بر برنامه های هسته ای ایران پافشاری داشته باشد و در عین حال گزینه نظامی همچنان روی میز حفظ شود.

گفتنی است علاوه بر یادلین ، شماری از مقامات کنونی و سابق نظامی در اسرائیل با سخن پراکنی های نتانیاهو و ایهود باراک، وزیر دفاعش در خصوص اقدام نظامی علیه ایران مخالفت می کنند. آنها بر این باورند که اقدام نظامی پیامد های فاجعه باری را برای منطقه و جهان به همراه خواهد داشت . از سوی دیگر نتانیاهو و باراک نیز همواره ترجیح می دهند آمریکا وارد درگیری نظامی با ایران شود چرا که قدرت بمب افکن های این کشور در مقایسه با اسرائیل بیشتر است. اما اینکه توپ مذاکره با ایران در زمین آمریکا بیفتد، موضوعی است که مقامات نتانیاهو و همفکرانش دست کم در محافل علنی با آن مخالفت می کنند. کارشناسان می گویند موافقت با سطحی از غنی سازی در ایران یکی از بخش های غیر قابل انکار هر گونه مصالحه با تهران به شمار می رود و این در حالی است که اسرائیل از انجام هر گونه عملیات غنی سازی در ایران نگران است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مذاکره اسرائیل آمریکا نتانیاهو اقدام نظامی


نظر شما :