اقدام نظامی یکجانبه تل آویو مورد تردید است

خط قرمز ایران، چالشی برای اعتبار نتانیاهو

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۲:۳۵ کد : ۱۹۱۵۵۱۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
اگر زمان خوبی برای حمله به ایران وجود داشت، 6 ماه قبل بود و لزوما حال حاضر زمان مناسبی برای این اقدام نیست. این در شرایطی است که فشار واشینگتن موجب شد که اسرائیل از طرح حمله خود عقب نشینی کند.
خط قرمز ایران، چالشی برای اعتبار نتانیاهو

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل در خطر از دست رفتن اعتبارش بر سر خط قرمز برای برنامه های هسته ای ایران و تهدید به اقدام نظامی قرار دارد و به گزارش رویترز فضای مانور یکجانبه اش در این زمینه نیز محدود است.

پس از سال ها تهدید به اقدام نظامی، سرانجام بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ضرب الاجلی را برای ایران در سپتامبر گذشته تعیین کرد. وی مدعی شد ایران نباید ذخایر کافی اورانیوم غنی شده برای تولید سلاح هسته ای در اختیار داشته باشد و در صورتی که به این نقطه برسد، اقدام نظامی پیش رو خواهد بود. با این حال مقامات اطلاعاتی سابق اسرائیل می گویند ایران با مهارت این چالش را دور می زند و از زوی دیگر زمان برای اقدام نظامی یکجانبه اسرائیل علیه ایران در حال سپری شدن است و در صورت به پایان رسیدن این زمان، اسرائیل برای حمله به ایالات متحده وابسته خواهد شد.

مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل می گوید: اگر زمان خوبی برای حمله به ایران وجود داشت، 6 ماه قبل بود و لزوما حال حاضر زمان مناسبی برای این اقدام نیست. وی افزود: فشار واشینگتن موجب شد که اسرائیل از طرح حمله خود عقب نشینی کند.

خردمندی نتانیاهو در تعیین خط قرمز برای ایران از جانب بسیاری از مقامات مورد تردید است. آنها می گویند این خط قرمز اسرائیل در ترکیب با خط قرمزی که ایالات متحده در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه تعیین کرد، شرایط پیچیده ای را فراهم کرده است.

 

شماری از مقامات بر این باورند که تکرار هشدارهای نتانیاهو توانست مساله هسته ای ایران را در کانون توجه بین المللی قرار داده و به اجماع بین المللی برای اعمال تحریم های سنگین علیه جمهوری اسلامی کمک کند. با این حال خردمندی نتانیاهو در تعیین خط قرمز برای ایران از جانب بسیاری از مقامات مورد تردید است. آنها می گویند این خط قرمز اسرائیل در ترکیب با خط قرمزی که ایالات متحده در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه تعیین کرد، شرایط پیچیده ای را فراهم کرده است.

آموس یادلین، مقام سابق اطلاعات نظامی اسرائیل می گوید اسرائیل خود را در تله قرار داد. این در حالی است که هم اکنون ظرفیت هسته ای ایران توسعه یافته اما زنگ خطرها به صدا در نیامده است.به گفته وی امروز می توان گفت که ایرانیان از خط قرمز مورد ادعای نتانیاهو عبور کرده اند.

هرچند دفتر نتانیاهو به اظهارات یادلین واکنش نشان نداده، اما نتانیاهو در موضع گیری های اخیر خود مدعی شده که ایران به خط قرمز اسرائیل نزدیک تر می شود. حتی وی این نکته را نیز خاطرنشان کرد که اسرائیل در صورت لزوم به تنهای وارد اقدام نظامی علیه ایران می شود.

این در حالی است که در محافل دیپلماتیک، تردید جدی در مورد اعتبار گزینه نظامی وجود دارد، چرا که توانایی اسرائیل برای هدف قراردادن تاسیسات هسته ای زیرزمینی، بسیار محدود است.

رئیس جمهور اسرائیل نیز اقدامات اندکی در جهت معتبر کردن تهدید به اقدام نظامی انجام داده است. او می گوید مطمئن است که باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا در صورتی شکست دیپلماسی در قبال ایران، از گزینه نظامی استفاده می کند.

 

یک دیپلمات غربی در این زمینه اظهار داشت: اکنون این پرسش مطرح است که اگر اسرائیل در سال گذشته به ایران حمله نکرده، چرا امسال باید این اقدام را انجام دهد. از سوی دیگر شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل نیز اقدامات اندکی در جهت معتبر کردن تهدید به اقدام نظامی انجام داده است. او می گوید مطمئن است که باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا در صورتی شکست دیپلماسی در قبال ایران، از گزینه نظامی استفاده می کند.

همچنین فروش تسلیحاتی مانند جت های سوخت رسان به اسرائیل نشان می دهد که این کشور برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران همچنان به تجهیزات آمریکایی نیاز دارد. علاوه بر این بمب افکن های بی – 2 نیز به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از جمله الزامات برای نیروی هوایی اسرائیل در صورت اقدام نظامی علیه ایران است.

در شرایطی که تا کنون مفهوم دقیق خط قرمز برای ایران مشخص نبوده  و در مورد اعتبار آن و همچین اقدام نظامی یکجانبه تردید هایی وجود دارد، برخی مقامات ادعا می کنند که اسرائیل احتمالا روند حملات پنهانی و خرابکارانه علیه ایران را تقویت خواهد کرد.

 

هرچند واشینگتن به تل آویو قول داده که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای می شود، اما نگاه آمریکا و اسرائیل به هسته ای شدن ایران متفاوت است. تل آویو ادعا می کند که حتی ذخیره قابل توجهی از اورانیوم غنی شده نیز به معنی توانایی ایران برای تولید سلاح هسته ای است و باید با آم مقابله کرد، اما آمریکا می گوید زمانی که ایران در آستانه تولید نخستین سلاح هسته ای قرار گرفت، باید اقدامی علیه آن انجام داد.

اما در شرایطی که تا کنون مفهوم دقیق خط قرمز برای ایران مشخص نبوده  و در مورد اعتبار آن و همچین اقدام نظامی یکجانبه تردید هایی وجود دارد، برخی مقامات ادعا می کنند که اسرائیل احتمالا روند حملات پنهانی و خرابکارانه علیه ایران را تقویت خواهد کرد. تا کنون 5 دانشمند و چهره دانشگاهی ایرانی مرتبط با برنامه های هسته ای ایران در جریان سوء قصد هایی کشته شده اند که گفته می شود اسرائیل در پس پرده آنها قرار داشته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: اسرائیل اقدام نظامی خط قرمز نتانیاهو آمریکا


نظر شما :