هشدار نسبت به احیای القاعده در عراق

۱۹ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۹۰۷۸۱۳ سرخط اخبار

مقامات عراق هشدار دادند، گروه القاعده ضمن استفاده از بی ثباتی در منطقه و ناتوانی های دولت به منظور ارتقای امنیت در حال بازسازی خود بوده و اردوگاه های آموزشی را در صحراهای غربی عراق به منظور آموزش شبه نظامیان ایجاد کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، عراق در هفته گذشته شاهد افزایش چشمگیر حملات القاعده بوده و مقامات این کشور معتقدند اغلب شبه نظامیان زندانیان سابقی هستند که یا از زندان فرار کرده اند و یا به سبب عدم وجود شواهد علیه آنها توسط مقامات عراقی آزاد شده اند.

 

گفته شده که اغلب این شبه نظامیان عربستانی و یا اهل دیگر کشورهای سنی حوزه خلیج فارس هستند.

 

نیروهای ارتش آمریکا در جریان جنگ عراق و پس از آن توانستند با همکاری گروه های سنی هم پیمان و چندی بعد نیروهای مبارزه با تروریسم عراق تا حد زیادی القاعده در عراق را سرکوب کنند اما مقامات آمریکایی و عراقی اعلام کردند که نیروهای این گروه شبه نظامی نسبت به یک سال پیش بیش از دو برابر شده و از حدود هزار شبه نظامی به 2500 شبه نظامی رسیده است.

 

از طرف دیگر در حالی که این گروه اوایل سال جاری میلادی به گفته پتناگون هر هفته به طور متوسط 75 حمله در عراق انجام می داد اما این میزان در حال حاضر به 140 حمله در هفته رسیده است.

 

"لیندسی گراهام"، سناتور آمریکایی در مصاحبه ای طی سفر ماه گذشته به بغداد گفت: القاعده عراق در حال بازگشت است. البته رشد القاعده چندان غیرقابل انتظار نبود.

 

در نوامبر سال گذشته میلادی ژنرال "لوید آستین"، فرمانده ارتش آمریکا در عراق پیش بینی آشوب برای نیروهای امنیتی عراق را کرده بود اما از طرف دیگر وی این مساله را که عراق به روزهای درگیری های گسترده میان شبه نظامیان شیعه و سنی بازگردد، بعید دانست.

 

احیای القاعده برای مردم عادی عراق وحشت آور است.

 

گروه القاعده عراق چندین سال زائران، نیروهای امنیتی، مقامات دولت عراق، و تا پیش از خروج ارتش آمریکا نیروهای آمریکایی را نیز هدف حملات خود قرار می داد.

 

روز سه شنبه چندین بمب گذاری و حمله مسلحانه سبب کشته شدن شش تن از جمله سه سرباز و یک قاضی در شهر بغداد و همچنین شهرهای موصل و تل عفار در شمال عراق شد.

 

به گفته ژنرال علی قیدان، فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق، نیروهای امنیتی این کشور در صحراهای وسیع در سمت غرب و در نزدیکی مرز سوریه توانسته اند باقیمانده های اردوگاه های آموزشی شبه نظامیان را کشف کنند.

 

دو مقام امنیتی بلندپایه عراق که نام خود را فاش نساختند، برآورد کردند که هنگام خروج سربازان آمریکایی از عراق تنها 700 شبه نظامی القاعده در این کشور حضور داشتند.

 

لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا نیز ماه ژوئن 2011 اظهار داشت که هزار شبه نظامی القاعده در عراق باقی مانده اند.

کلید واژه ها: عراق القاعده شبه نظامیان شبه نظامی نظامیان آمریکا


نظر شما :