حمله اردن می تواند واشنگتن را به یک نزاع ناخواسته بکشاند

نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، به طرز خطرناکی آسیب پذیر هستند

۱۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۳۸۶ اخبار اصلی خاورمیانه
پس از حادثه اخیر (کشته شدن سربازان آمریکایی در اردن)، درخواست‌های تازه ای برای مقابله با ایران مطرح شده، با هدف اعاده بازدارندگی و نمایش قدرت. واشنگتن ممکن است خود را درگیر یک جنگ قابل اجتناب با یک دشمن فرصت‌طلب بیابد که تاکتیک‌های خشونت‌آمیزش، زمانی به راحتی پیاده می شود که نیروهای آمریکایی در کنار ایران و در میان انبوهی از شبه نظامیان حامی تهران، که توسط بغداد به ندرت محدود می‌شوند، مستقرند. حفظ استقرار نیروها، پیشرفت امنیت آمریکا را به همراه ندارد - بلکه خطرات بیشتری برای آن ایجاد می‌کند.
نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، به طرز خطرناکی آسیب پذیر هستند

دیپلماسی ایرانی: چند نکته از دیدگاه دو کارشناس در فارین پالیسی:

حمله اردن می تواند واشنگتن را به یک نزاع ناخواسته بکشاند

آدام واین اشتاین و استیون سیمون Adam Weinstein and Steven Simon، فارین پالیسی، 29 ژانویه 2024

1. پس از حادثه اخیر (کشته شدن سربازان آمریکایی در اردن)، درخواست‌های تازه ای برای مقابله با ایران مطرح شده، با هدف اعاده بازدارندگی و نمایش قدرت. واشنگتن ممکن است خود را درگیر یک جنگ قابل اجتناب با یک دشمن فرصت‌طلب بیابد که تاکتیک‌های خشونت‌آمیزش، زمانی به راحتی پیاده می شود که نیروهای آمریکایی در کنار ایران و در میان انبوهی از شبه نظامیان حامی تهران، که توسط بغداد به ندرت محدود می‌شوند، مستقرند. حفظ استقرار نیروها، پیشرفت امنیت آمریکا را به همراه ندارد - بلکه خطرات بیشتری برای آن ایجاد می‌کند.

2. در واشنگتن، گرایشی وجود دارد که خطرات برای سربازان آمریکایی در عراق و سوریه را کم اهمیت جلوه دهد. این وضعیت شکننده، مشکل گسترده‌تر نیروهای مستقر در خارج را نشان می‌دهد. هر چه آن‌ها جلوتر مستقر شوند و نزدیک‌تر به قلمرو یک کنشگر قرار گیرند، بیشتر در معرض حمله هستند.

3. در تفکر راهبردی، هدف از استفاده از "نیروهای پیشانی"، بازدارندگی است: ارسال این سیگنال به طرف مقابل که اگر حمله کند، قطعاً آمریکایی‌ها را می‌کشد و در نتیجه با واکنشی تقریباً قطعی و احتمالاً ویرانگر روبرو می‌شود. اما نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه قصد ندارند این هدف را دنبال کنند.

4. بدون تأیید و همکاری صریح دولت بغداد، راه ممکنی برای اینکه ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی هم به عراق در مقابله با داعش یاری رسانند و هم شبه نظامیان متحد با ایران را کنترل کنند، وجود ندارد. ایالات متحده باید آماده‌سازی‌های لازم برای خروج اکثریت نیروهای خود از عراق را آغاز کند تا به این ترتیب از تعداد هدف‌های شبه نظامیان کاسته شود و خطر به وجود آمدن جنگ بزرگتر با آمریکا توسط گروهایی که موفق به هدف قرار دادن سربازان آمریکایی می‌شوند، کاهش یابد. این کار زمانبر هست، اما فرایند کاهش نیرو باید آغاز شود و حضور آمریکا باید به یک مأموریت دیپلماتیک عادی در آن کشور تبدیل شود.

منبع: فارن پالیسی

کلید واژه ها: آمریکا سوریه عراق نظامیان ایران


( ۱۱ )

نظر شما :