به رغم تنش‌های مرزی اخیر

جنگ سوریه و ترکیه ممکن نیست

۲۰ مهر ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۰۷۸۳۴ اخبار اصلی خاورمیانه
کارشناسان بر این باورند که دو کشور کاملا آگاه هستند که آغاز جنگ میان دو کشور به نفع هیچ کدام نخواهد بود.
جنگ سوریه و ترکیه ممکن نیست

دیپلماسی ایرانی:  به رغم تنش هایی که در مرزهای سوریه و ترکیه رخ داده و با وجود این که پارلمان ترکیه به دولت این کشور چراغ سبز برای انجام عملیاتی گسترده در خاک سوریه را داده است، تحلیلگران بر این باورند که این دو کشور هیچ گاه به سمت جنگ رو در رو حرکت نخواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری شینهوا، کارشناسان بر این باورند که دو کشور کاملا آگاه هستند که آغاز جنگ میان دو کشور به نفع هیچ کدام نخواهد بود.

سوریه و ترکیه در حدود 900 کیلومتر مرز مشترک دارند، اما از مارس گذشته تا کنون تنش های شدیدی در روابط دو کشور حادث شده است، یعنی دقیقا از زمانی که ناآرامی های سوریه آغاز شدند و ترکیه خود را میدان دار تحولات این کشور دانسته است. ترکیه بلافاصله پس از آغاز ناآرامی ها روابط خود را با آنکارا قطع کرد و خواستار کنار رفتن بشار از قدرت شد. آنکارا دمشق را متهم به برخورد خشونت آمیز با شهروندانش می کند در حالی که دمشق نیز می گوید که ترکیه خاک خود را در اختیار شورشیان مسلح قرار داده و این جریان ها اقدام به فتنه انگیزی در خاک سوریه می کنند. در سایه این تنش ها چندی پیش خاک ترکیه مورد اصابت خمپاره های ارتش سوریه قرار گرفت که باعث کشته شدن دست کم پنج شهروند ترک شد، هم زمان ترکیه نیز پاسخ حملات سوریه را با خمپاره داد که این مساله به رغم گذشت نزدیک به یک هفته همچنان ادامه دارد و نگرانی ها را نسبت به بروز درگیری میان این دو کشور افزایش داده است.

جورج جبور، تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره می گوید: «تحولات جاری میان سوریه و ترکیه بیش از آن چیزی است که تصور می شود و حقیقتا خارج از ظرفیت های دو کشور است. من معتقدم که درگیری های دو طرف زیاد طول نخواهد کشید و به زودی پایان بگیرد.»

وی در گفت وگو با خبرگزاری شینهوا همچنین می گوید: «هیچ کس توقع ندارد که سوریه به ترکیه حمله کند همین طور ترکیه نیز مشکلات داخلی بسیاری دارد که مانع می شود که بخواهد علیه سوریه جنگ راه بیندازد.»

اخیرا لاندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو، گفته بود که این سازمان در صورت لزوم در حمایت از ترکیه برنامه های نظامی ای را در برابر سوریه دارد. وی از ترکیه خواسته بود که خویشتنداری کرده و اجازه ندهد که جنگی میان دو کشور در بگیرد. جبور در این باره می گوید: «من گمان نمی کنم، هشدار راسموسن بتواند جنبه عملی به خود بگیرد. جنگ های مرزی سوریه و ترکیه بسیار کوچک است و با همان "ابعاد کوچک" هم پایان می یابند.»

حمدی عبدالله، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز درباره این بحران می گوید: «به سه دلیل تنش مرزی سوریه و ترکیه به رویارویی نظامی ختم نخواهد شد. اول از همه اکثریت مردم ترکیه ورود به چنین جنگی را رد می کنند، بر اساس آخرین نظرسنجی اکثریت مردم ترکیه از این که کشورشان وارد جنگ با سوریه شود، مخالفند.»

وی در ادامه می افزاید: «دلیل دیگری که مانع از وقوع جنگ میان دو طرف می شود، عواقب وخیمی است که این جنگ متوجه دو کشور می کند که فراتر از دو کشور بلکه متوجه کل منطقه است. اگر بنا باشد دو کشور وارد جنگ شوند محدود به مرزهای آنها نخواهد بود بلکه به خارج از مرزها نیز کشیده خواهد شد و این مساله عواقب بسیاری سختی در پی خواهد داشت. هیچ کس نمی خواهد کار به جایی برسد که چنین جنگی در بگیرد.»

وی درباره دلیل سوم نیز می گوید: «دو طرف امکانات نظامی بسیار بالا و پیشرفته ای دارند و در صورت وقوع درگیری می توانند زیان های بسیاری را به یکدیگر وارد آورند. آغاز هر گونه درگیری ای باعث ویرانی بسیار گسترده خواهد شد که به مصلحت هیچ کدام از دو طرف نخواهد بود.»

فاروق حجی مصطفی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در این باره می گوید: «اوضاع به آن بدی ای که در مرزهای دو طرف می بینیم، نیست. ما نوعی از اضطراب، محافظه کاری و خودداری را از سوی دو طرف شاهدیم. با چنین وضعیتی بعید می دانم که کار به جنگ مسلحانه بکشد.»

وی در ادامه می افزاید: «اگر جنگ در بگیرد هزینه های سرسام آور آن متوجه دو طرف خواهد بود. کشورهای صاحب نفوذ در ترکیه و سوریه اجازه نمی دهند که چنین درگیری ای رخ دهد. چرا که تجربه ثابت کرده است که همواره جنگ با مشکلات بزرگی به پایان می رسد و پیروز نهایی در آخر ندارد.»

مصطفی همچنین می گوید: «مزاج دو ملت سوریه و ترکیه به گونه ای است که حاضر به رویارویی با یکدیگر نیستند. دلیل آن هم به ارتباطات جغرافیایی، تاریخی و اجتماعی موجود میان دو کشور باز می گردد. هر وقت هم مشکلی پیش آمده همانند اتفاقی که در سال 1998 افتاد، دو طرف برای کاهش بحران وارد عمل می شوند و اجازه نمی دهند که بحران فراگیر شود.»

کلید واژه ها: سوریه و ترکیه


نظر شما :