در مذاکرات ابراهیمی با مقامات سعودی چه گذشت؟

۲۲ مهر ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۶ کد : ۱۹۰۷۹۴۳ سرخط اخبار

یک مقام مسئول عربی از اختلاف شدید مواضع فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با مقامات عربستان سعودی برای یافتن راه حلی برای بحران سوریه و پایان دادن به آن پرده برداشت.
به گزارش فارس، روزنامه لبنانی «النهار» در شماره امروز خود به نقل از یک مقام مسئول عربی به زوایای سفر «اخضر ابراهیمی»، فرستاده ویژه سازمان ملل به عربستان سعودی پرداخت که گفته می شود با اختلاف نظر شدید ابراهیمی و مقامات سعودی همراه بود.

النهار به نقل از این منبع عربی نوشت: طرح هایی که فرستاده ویژه سازمان ملل به مقامات سعودی درباره توقف خونریزی ها در سوریه ارائه داد، با استقبال طرف سعودی مواجه نشد.

این مقام مسئول عربی به روزنامه النهار گفته است که ابراهیمی از مقامات دو کشور قطر و عربستان سعودی خواسته تا کمک های مالی و تسلیحاتی خود به گروهک های تروریستی در سوریه را متوقف کنند تا این گروهک ها وادار به آتش بس شوند و به این ترتیب زمینه حضور آنها پای میز مذاکره فراهم شود.

این منبع می گوید که ابراهیمی این دپیلمات مجرب و کارکشته عرصه بین المللی که اعتراف کرده، ماموریت سختی را در سوریه پیش رو دارد، تلاش می کند که طرحی ارائه دهد که دربردارنده توقف خشونت ها و خونریزی ها و برقراری آتش بس حتی به صورت موقت باشد.

وی می گوید: ابراهیمی پس از آن تلاش دارد، دو طرف را راضی کند، درباره خواسته ها و مطالبات خود پیرامون انجام اصلاحات در سوریه و ایجاد دمکراسی و آزادی بیان بدون پیش شرط سابق و در مکانی امن و بدون آنکه دو طرف تحت هرگونه فشاری باشند، پای میز مذاکره بنشاند.

این درحالی است که این منبع مسئول عربی تاکید می کند: ابراهیمی تاکنون نتوانسته دو طرف درگیر در سوریه را به آتش بس موقت و برای مدت زمان کوتاه راضی و قانع کند و بسان دیگر میانجیگران عربی و منطقه ای و بین المللی در این امر ناموفق نشان داد.

این اظهارات منبع مسئول عربی درحالی ایراد می شود که منابع خبری از تلاش های جدید قطر برای قانونی کردن ارسال سلاح به گروهک های تروریستی و افراد مسلح در سوریه خبر دادند و در این ارتباط نوشتند که «خالد بن محمد العطیه»، وزیر مشاور در امور خارجه قطر از سازمان ملل متحد خواسته است تا با کمک تسلیحاتی و مالی به گروه های مخالف سوریه موافقت کند.

اما اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پنج شنبه شب وارد جده عربستان شد و روز گذشته با «ملک عبدالله»، پادشاه عربستان دیدار و درباره آخرین وضعیت جاری در سوریه گفت وگو کرد.

منابع خبری تاکید کردند: ابراهیمی در این دیدار بر ضرورت فوری توقف خونریزی و ارائه کمک های انسان دوستانه به بیش از 2 میلیون و 500 هزار شهروند سوری و بیش از 348 هزار آواره سوری در کشورهای همسایه تاکید کرده بود.

گفته شده ابراهیمی، ملک عبد الله را از نتایج سفر گذشته خود به دمشق و دیدار و گفت وگو با مقامات سوری از جمله «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه و نمایندگان گروه های مخالفان سوری مطلع و به وی تاکید کرده بود که این وضع اسفناک در سوریه از طریق اقدامات نظامی قابل حل نیست و باید به جای آن، روندی سیاسی در پیش گرفته شود که خواسته ها و مطالبات مشروع مردم سوریه را اجابت کند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در سفر خود به عربستان با معاون وزیر امور خارجه عربستان نیز دیدار کرد و در جریان این دیدار دو طرف به طور گسترده تحولات سوریه را بررسی کردند.

دومین سفر ابراهیمی به منطقه جهت بررسی بحران سوریه و یافتن راه حلی برای آن امروز با ورود ابراهیمی به آنکارا، پایتخت ترکیه ادامه می یابد.

کلید واژه ها: سوریه ابراهیمی عربستان


نظر شما :