نتایج تازه ترین نظرسنجی در قاهره

مصری ها هم به ایران تمایل دارند هم به سلاح هسته ای

۲۹ مهر ۱۳۹۱ | ۰۶:۵۱ کد : ۱۹۰۸۱۷۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
یک نظرسنجی انجام شده در ماه گذشته نشان می دهد که مصری ها دیدگاه مثبتی نسبت به ایران داشته و بر این باورند که هم مصر و هم ایران باید به سلاح هسته ای دست یابند.
مصری ها هم به ایران تمایل دارند  هم به سلاح هسته ای

دیپلماسی ایرانی: یک نظرسنجی انجام شده در ماه گذشته نشان می دهد که مصری ها دیدگاه مثبتی نسبت به ایران داشته و بر این باورند که هم مصر و هم ایران باید به سلاح هسته ای دست یابند.

به گزارش فارن پالیسی این نظر سنجی با حمایت مالی یک سازمان حامی اسرائیل از 812 مصری انجام شده که نیمی از آنها زن بوده اند. بنابر این نظرسنجی 65 درصد از این افراد از ایده احیای روابط تهران و قاهره حمایت می کنند  و 61 درصد نیز پشتیبان برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی هستند. این در حالی است که این رقم در آگوست 2009 حدود 41 درصد اعلام شده است. همچنین 62 درصد رای دهندگان نیز بر این باورند که ایران و محمود احمدی نژاد رئیس جمهورش دوست مصر هستند. هرچند که 68 درصد مخالف اشاعه دیدگاه های شیعه هستند.

معاون وزیر دفاع ایران اخیرا اعلام کرده است که جمهوری اسلامی به دنبال همکاری نظامی بیشتر با مصر است. وی تاکید دارد ایران آماده است در ساخت راکتور های هسته ای و ماهواره ها به مصر کمک کند. این در حالی است که دفتر محمد مرسی، نخست وزیر مصر اخیرا اعلام کرده بود تا کنون موضوع همکاری های نظامی بین ایران و مصر مطرح نشده است.

گفتنی است 87 درصد شرکت کنندگان در نظر سنجی ماه گذشته نیز اعلام کرده اند که مصر باید بمب هسته ای در اختیار داشته باشد.

مدیر برگزاری این پروژه نظر سنجی بر این باور است که برآورد ها تاثیر رویکرد مرسی در قبال تهران را نشان می دهد. به این ترتیب در صورتی که ایران به سلاح هسته ای دست یابد، خطر به راه افتادن چرخه هسته ای در منطقه وجود دارد.

جاش بلاک، اظهار داشت: موضوع نگران کننده این است که 87 درصد مصری ها خواستار بمب اتم هستند آن هم در منطقه ای از جهان که به خودی خود در آشوب به سر می برد. به گفته وی ابراز تمایل مرسی به برقراری روابط با ایران رفتار مردم مصر را در جهت حمایت از ایران تغییر داده است و این درحالی است که برای دهه ها مصری ها معتقد بودند ایران و برنامه های هسته ای اش تهدید شماره یک برای قاهره به شمار می رود.

با این حال مصری ها بیش از هر چیز بر بهبود شرایط اقتصادی کشورشان متمرکز هستند. تنها دو درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی بر این عقیده اند که برقراری روابط با دیگر کشور های مسلمان باید در اولویت های مرسی قرار داشته باشد. 45 درصد نیز می گویند مرسی باید بیشتر بر سیاست های داخلی متمرکز باشد و کمتر در سیاست های منطقه ای دخالت کند.

در همین حال 74 درصد مخالف روابط دیپلماتیک مصر با اسرائیل هستند که در مقایسه با نظرسنجی مشابه در سال 2009 حدود 26 درصد رشد داشته است. همچنین میزان حمایت مصری ها از طرح دو کشور برای حل بحران اسرائیل – فلسطین نیز تنها 30 درصد است. 77 درصد با پیمان صلح با اسرائیل مخالف بوده و بر این باورند که این پیمان دیگر کارایی نداشته و باید لغو شود.

این نظرسنجی نشان می دهد که همچنان 64 درصد مصری ها نسبت به شورای عالی نیرو های مسلح که در دوران پیش از مرسی کنترل کشور را بر عهده داشت، ابراز تمایل می کنند . در این بین 49 درصد از مرسی و 43 درصد از حزب اخوان المسلمین حمایت می کنند. گفتنی است میزان حمایت از حزب عدالت و آزادی اخوان المسلمین 40 درصد و میزان حمایت از حزب نور سلفی ها نیز 11 درصد اعلام شده است.

چهره های سیاسی آمریکایی در این نظر سنجی چندان مورد توجه قرار نگرفته اند اما در بین آنها هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در میان مصری ها 25 درصد محبوبیت دارد. باراک اوباما نیز 16 درصد و میت رامنی ، رقیب جمهوریخواه وی در انتخابات ریاست جمهوری 6 نوامبر تنها 8 درصد در بین مصری ها محبوب است. گفتنی است تنها نیمی از مصری های شرکت کننده در این نظر سنجی می دانستند میت رامنی چه کسی است. از سوی دیگر میزان محبوبیت احمدی نژاد در مصر نیز 43 درصد برآورد شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

کلید واژه ها: مصر اسرائیل بمب هسته ای


نظر شما :