20 دلیل برای اینکه ایران به دنبال بمب اتمی نیست

۰۱ آبان ۱۳۹۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۰۸۲۶۸ سرخط اخبار

دیپلمات سابق ایرانی و مسئول پیشین مذاکرات ایران با غرب در زمینه هسته ای بر این باور است که ایران بنابر 20 دلیل به دنبال تسلیحات اتمی نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حسین موسویان در این مقاله که امروز آن را در نشست "فیزیکدانان بین المللی مخالف حنگ" (IPPNW) در برلین ارائه کرد، می نویسد: از آغاز بحران هسته ای من از هر فرصتی استفاده کردم تا به غرب یاد آوری کنم که تحریم های سخت علیه ایران مانع از پیشگیری سیاست هسته ای از سوی جمهوری اسلامی نخواهد شد و اقدام نظامی هم فاجعه بار خواهد بود.

متن کامل سخنرانی موسویان به شرح زیر است:
طرف های گفتگوی من در غرب بر این گزینه ها [تحریم و جنگ] اعتقاد دارند که تمامی اینها بلوف هستند و با اعمال تحریم ها و تهدیدهای نظامی ایران برنامه هسته ای خود را متوقف نخواهد کرد. امروز پس از تقریبا یک دهه به نظر می رسد که غرب سر انجام واقعیت را در باره "گزینه نظامی" درک می کند، اما ظاهرا در باره "سیاست تحریم" هنوز به این درک نرسیده است.
اراده غرب برای تصمیم به جنگ یا تحریم به این ارتباط دارد که آیا ایران به دنبال دست یافتن به تسلیحات هسته ای است یاخیر. سؤال این است که آیا ایران در نهایت به بمب اتمی دست خواهد یافت یا نه. اگر پاسخ "منفی" است آنگاه نگرانی های غرب می تواند از طریق راه حل دیپلماتیک کاهش یابد. از آنجا که ایران به دنبال تسلیحات هسته ای نیست من برای دستیابی به یک راه حل سیاسی درباره پرونده هسته ای ایران پیشنهاد خودم را از ارائه می کنم:

1. از سال 2003 آژانس بین المللی انرژی اتمی بیشترین و قوی ترین بازرسی های تاریخ خود را انجام داده و بیش از 100 بازرسی اعلام نشده و بیش از 4 هزار بازرسی نفر روز در ایران انجام داده است. آژانس غالبا اعلام کرده که هیچ دلیلی حتی یک گرم مواد موثر هسته ای دال بر انحراف ایران به سوی بمب اتمی وجود ندارد.

2. سازمان اطلاعات ملی آمریکا در سال 2007 و 2011 دوبار در بر آورد خود اعلام کرد که ایران برنامه هسته ای نظامی فعال ندارد و از سال 2003 هم هیچ شاهدی در انحراف ایران به سوی این تسلیحات دیده نمی شود. همچنین رهبران ایران هم تاکنون تصمیم سیاسی برای ساخت تسلیحات نگرفته اند.

3. بر اساس فتوای حضرت آیت الله خامنه ای رهبری جمهوری اسلامی ایران تسلیحات اتمی و دیگر انواع تسلیحات کشتار جمعی در آموزه های اسلام تقبیح شده و گناهی بزرگ است.

4. طی جنگ ایران و عراق بغداد از تسلیحات شیمیایی علیه ایران استفاده کرد، اما در همان زمان امام خمینی(ره) مخالف استفاده متقابل از تسلیحات کشتار جمعی بود.

5. بر اساس ارزیابی ایران، برخورداری از تسلیحات اتمی تنها یک فرصت و موقعیت برتر و کوتاه منطقه ای در پی خواهد داشت و همین مسئله در بلند مدت کشور را آسیب پذیر خواهد کرد زیرا که دیر یا زود کشورهای دیگر نیز به دنبال این تسلیحات خواهند رفت.

6. گزینه فنی؛ ایران بیشتر ترجیحا به دنبال توانایی غنی سازی است تا ایجاد توانایی برای ساخت بمب اتمی. برنامه توسعه ایران متمرکز بر سانتریفیوژهای نسل بعدی (IR-2m) است تا اینکه به دنبال تولید انبوه یا نصب مدل های IR- 1s و IR-2s باشد. اگر ایران تصمیم به ساخت تسلیحات هسته ای داشت، این نوع سانتریفیوژها اخیر موثرتر و سریعتر بودند.

7. فعالیت هایی که در گزارش نوامبر 2011 آژانس تشریح شد به هیچ فعالیت تسلیحاتی خاصی اشاره نداشت. بر اساس اعلام "رابرت کلی" متخصص آمریکایی و بازرس سابق، گزارش مذکور گمراه کننده بود و هدف از آن گستاخ تر کردن تندروها و درست کردن خوراک برای جنگ طلبان بود.

8. ایران می داند که با هسته ای شدن سبب خواهد شد تا روسیه و چین نیز با آمریکا همراه شوند تا تحریمهای سنگین تری را علیه این کشور اعمال کنند.

9. استراتژی نهایی ایران این است تا کشوری مدرن با فناوری پیشرفته باشد. اکثریت سیاستمداران برجسته ایران بر این باورند که بمب اتمی برای همکاری های فنی ایران با کشورهای توسعه یافته مضر خواهد بود و آنها خواهان منزوی شدن ایران در جامعه جهانی نیستند.

10. یک منطقه عاری از تسلیحات هسته ای در خاورمیانه ابتدا در سال 1974 از سوی ایران پیشنهاد شد و اسرائیل این طرح را عقیم گذاشت. زیرا که اسرائیل تنها طرف دارنده تسلیحات هسته ای در خاورمیانه است که صدها بمب اتمی دارد و ان پی تی را هم امضا نکرده است.

11. ایران به دنبال دستیابی به هیچ نوع از تسلیحات کشتار جمعی نیست و تمامی پیمانهای مخالف این تسلیحات را امضا کرده است که از جمله آنا کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی، کنوانسیون سلاح های شیمیایی، ان پی تی و سی تی بی تی هستند.
12. محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس در تابستان سال 2011 اعلام کرد که وی هیچ دلیلی که ثابت کند ایران به دنبال تسلیحات هسته ای است مشاهده نکرده و ایران خطر زمان حاضر نیست و اظهارات درباره تهدید ایران همگی بزرگنمایی است.البرادعی با این اظهارات از گردن نهان به خواسته های جنگ طلبان خود داری کرد.

13. ایران به خوبی می داند که دستیابی به تسلیحات هسته ای تهدیدی برای موجودیت آن است. زیرا که جامعه جهانی را علیه تهران بسیج می کند و زمینه احتمالی جنگ دیگری در خاورمیانه بوجود خواهد آمد.

14. طی گفتگوهای هسته ای از سال 2003- تا 2005 بین ایران و تروئیکای اروپا جمهوری اسلامی پیشنهادهای مختلفی را داد. از جمله آنها:

- در باره حفظ غنی سازی در سطح 5 درصد

- صادرات اورانیوم غنی شده بیش از مورد نیاز داخلی یا مورد نیاز برای ساخت میله های سوخت.

- تعهد به پروتکل الحاقی و بند 3.1 توافقنامه الحاقی که بیشترین سطح شفاف سازی را فراهم می آورد.

- اجازه به آژانس برای بازدیدهای فوری از تاسیسات هسته ای ایران و انتقال اورانیوم غنی شده با درجه بالا به کشوری دیگر برای ساختن میله های سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران.

اتحادیه اروپا به خاطر مخالفت آمریکا این پیشنهادات را رد کرد زیرا که آمریکا خواهان هیچ غنی سازی در ایران نبود.
15. هرمان ناکارتس معاون مدیر کل آژانس در اوت سال 2011 از ایران بازدید کرد . وی یک "کارت بلانش" [اختیار تام] برای بازدید از تمامی تاسیسات اتمی ایران دریافت کرد و طی دیدارش از ایران خواستار دسترسی و اجازه دسترسی به تاسیسات تحقیق و توسعه (R&D) و سانتریفیوژهای پیشرفته و دیگر تاسیسات R&D بود. هیچ کشوری حتی کمیته انرژی اتمی اروپایی (یوراتم) تاکنون برای بازرسان آژانس چنین سطح دسترسی به تاسیسات خود را نداده است. طی این دیدار وی همچنین فعالیت های شبیه سازی تاسیسات R&D و آب سنگین اراک نیز بازدید کرد.

در پی این بازدیدها دکتر فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خواستار افزایش و تقویت کارت بلانش آژانس در باره برنامه ها و فعالیت های هسته ای ایران با نظارت کامل برای مدت پنج سال شد مشروط بر اینکه تحریمها علیه ایران برداشته شود که غرب آن را رد کرد.

در تابستان 2011 ایران از پیشنهاد روسیه برای حل گام به گام مسائل استقبال کرد که این حتی فراتر از ابتکارات و طرح های ما طی سال های 2005-2003 بود.

طرح روسی شامل؛
- اجازه نظارت کامل به آژنس
- انجام پروتکل الحاقی و بند 3.1 تدابیر کمکی
- توقف اورانیوم غنی شده با درجه بالا و محدود کردن آن در 5 درصد
- توقف نصب سانتریفیوژهای جدید
- و محدود کردن تعداد مکان های غنی سازی به یک مورد بود.

* نگرانی های آژانس درباره "ابعاد احتمالی نظامی" برنامه هسته ای ایران و دیگر ابهامات فنی نیازمند آن است تا ایران به آژانس فراتر از پروتکل الحاقی اجازه دسترسی بدهد و بصورت موقف غنی سازی را تعلیق کند.

به این دلیل است که سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت : ایران برای نشان دادن حسن نیت فراتر از تعهدات خود که در مقررات آژنس آمده عمل کرده است. لیکن آمریکا و اروپا این پیشنهاد را رد کردند.

17 . اتهامات علیه ایران درباره انباشت اورانیوم غنی شده برای ساخت بمب اتمی نکته ای انحرافی است زیرا که ایران نیاز به 27 تن اورانیوم غنی شده با غنای 3.5 درصد در سال برای سوخت نیروگاه بوشهر دارد. تاکنون ایران هفت تن را تولید کرده و نیاز به 27 تن دیگر وجود دارد.
18. بزرگترین نگرانی غرب و بنابراین اولویت مهم در گفتگوهای هسته ای تمرکز بر اورانیوم غنی شده 20 درصد در ایران است. ابتدا در فوریه سال 2010 و برای دومین بار در سپتامبر سال 2011 ایران در عوض دریافت میله های سوخت غنی سازی بیست درصد خود را تعلیق کرد که یک بار دیگر غرب این ابتکار را ندیده گرفت. ایران بار دیگر آمادگی خود را اعلام کرده و احمدی نژاد در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران گفت که "اگر آنها به ایران سوخت بدهند ما فورا بیست در صد غنی سازی را متوقف می کنیم". اما اروپا با تحریمهای بیشتر به حسن نیت رئیس جمهوری ایران پاسخ داد.
19. اتهامات علیه ایران در باره انباشت اورانیوم با غنای20 درصد هم بی اساس است. نخست اینکه آژانس این سطح غنی سازی را در زمره مواد با غنای پائین تقسیم بندی کرده و دوم اینکه ایران دیگر راهی جز پیگیری خودکفایی در تولید میله های سوخت برای راکتور تهران ندارد زیرا که غرب چند پیشنهاد ایران را رد کرده است.
20 . آخرین موضوع اینکه اسرائیل بعنوان مهمترین نیروی در پس این اتهامات علیه ایران است و این اتهامات بی اساس از اویل دهه 1990 مدام تکرار شده است.

- در اکتبر 1992 شیمون پرز وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد که ایران تا سال 1999 به تسلیحات هسته ای مجهز خواهد شد.
- نتانیاهو در کتابی که در سال 1995 نوشت اعلام کرد که ایران طی 3 تا 5 سال به این تکنولوژی دست خواهد یافت.
- در جولای 2001 بنیامین بن العیزر وزیر دفاع [جنگ] اسرائیل تاکید کرد که ایران تا سال 2001 به ان دست خواهد یافت
- در فوریه سال 2009 نتانیاهو به نمایندگان کنگره آمریکا گفت که ایران تنها یک یا دو سال با دستیابی به تسلیحات هسته ای فاصله دارد.
- بنیامین نتانیاهو بعنوان نخست وزیر در سال 2012 در سخنرانی خود در سازمان ملل ادعا کرد که ایران تا حداکثر بهار آیند به این مهم دست خواهد یافت.
بر اساس ادعاهای اسرائیل ایران باید در سال 1999 به این تکنولوژی دست می یافت اما 13 سال است که از این تاریخ می گذرد و ایران نه بمب هسته ای دست یافته و نه انحرافی در برنامه هسته ای آن به سوی نظامی شدن دیده می شود.
دلایل فوق باید غرب را قانع کند که ایران به دنبال بمب نیست و زمان آن است تا با ایران وارد یک راه حل آبرومندانه و اصیل شود زیرا که ؛

1. گروه 1+5 حق مشروع هسته ای ایران را در زمینه غنی سازی بر اساس ان پی تی به رسمیت می شناسد
2. گروه 1+5 به تدریج تحریمها را برخواهد داشت در عوض ایران هم تدابیری را در این باره بکار خواهد بست که عبارتند از؛

- عملیاتی کردن فتوای رهبری در راستای تقبیح تسلیحات هسته ای
- انجام پروتکل الحاقی
- انجام تدابیر بند 3.1
-  همکاری با آژانس برای حل ابهامات باقیمانده
-  همکاری با آژانس برای حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی برنامه ها
-  برای اثبات "ایران بدون انباشت هسته ای" تهران یا باید مواد غنی شده بین از مصرف داخلی را صادر کند و یا آن را به میله های سوخت تبدیل کند.
-  حفظ غنی سازی در 5 درصد
- تشکیل یک کنسریوم منطقه ای یا چند جانبه برای غنی سازی در ایران

این بسته که می تواند حقوق مشروع ایران را بر اساس ان پی تی برای غنی سازی تضمین کند همزمان می تواند به جهان هم درباره غیر هسته ای بودن ایران برای همیشه تضمین بدهد.

کلید واژه ها: تسلیحات هسته ای


نظر شما :