چگونگی استخدام مزدور در موساد

سودی که تلاویو از ناآرامی‌های منطقه می‌برد

۰۴ آبان ۱۳۹۱ | ۲۳:۲۸ کد : ۱۹۰۸۳۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
جمعی از افراد واحد عملیات 504 سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل می‌گویند که عملکرد ما در میان دشمنانمان خوب بوده و مزدوران ما توانسته‌اند گزارش‌های خوبی را درباره آنها به ما بدهند.
سودی که تلاویو از ناآرامی‌های منطقه می‌برد

دیپلماسی ایرانی: فرماندهان و مقام های سازمان امنیتی اسرائیل خشنودی خود را از بی ثباتی ای که در پی انقلاب های عربی در کشورهای عربی به وجود آمده ابراز داشته و اعلام کرده اند که این مرحله یکی از مهم ترین مراحل از لحاظ امنیتی برای اسرائیل محسوب می شود.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، روزنامه عبری یدیعوت احرونوت در گزارشی در این باره بدون ذکر نام افراد نوشت که جمعی از افراد واحد عملیات 504 سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل می گویند که عملکرد ما در میان دشمنانمان خوب بوده و مزدوران ما توانسته اند گزارش های خوبی را در این زمینه به ما بدهند.

یک ژنرال فلسطینی بازنشسته در این باره می گوید: «اسرائیل توانسته است که به کمک نیروهای امنیتی خود میان رهبران عرب اختلاف ایجاد کندو تلاش دارد تا از وضعیت پیش آمده در خاورمیانه بهره برداری کرده و درگیری های مذهبی میان شیعه و سنی را به نفع خود را گسترش دهد.»

در این گزارش به نقل از یوسی یهوشع و رووبین فایس، دو روزنامه نگار این روزنامه به نقل از معاون رئیس واحد امنیتی سازمان امنیتاسرائیل که با نام "د" معرفی شده، آمده است که بهار عربی باعث کمک به واحد های امنیتی ما شده و ما این بی ثباتی را می پسندیم. ما به این بی ثباتی اهمیت بسیاری می دهیم و معتقدیم که این وضعیت برای سازمان امنیتی ما بسیار خوب و مفید است.

وی در ادامه همچنین می گوید: «یکی از نزدیکان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه یا اسماعیل هنیه، یکی از رهبران حماس یا سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله یا یکی از وزرا یا درجه داران عالی رتبه ارتش یا کسانی که در چپ و راست آنها فعالیتمی کند ممکن است یکی از جاسوس های ما باشد.»

یدیعوت احرونوت درباره واحد 504 می نویسد، نام رسمی این واحد سپاه امنیت انسانی، یومنت است که یکی از بهترین واحدهای امنیتی اسرائیل محسوب می شود که به دلیل عملکردی که افراد و کارکنان آن دارند و توانایی ای که در به استخدام در آوردن مزدور در ارتش ها، دولت ها و سازمان های امنیتی مختلف به نفع دولت اسرائیلی دارند، اهمیت بسیاری دارد.

درباره چگونگی انتخاب کارکنان برای این سازمان سرهنگ یوآف مردخای، سخنگوی ارتش اسرائیل که در گذشته یکی از فعالان استخدام نیرو در این واحد بوده است، در این باره می گوید: «این کار بسیار پیچیده است، از هر صد نفر تنها یک نفر انتخاب می شود، ما تمامی قدرت بی باکی، استقامت، ارتباط گرفتن با مردم و نوآوری آنها را مورد آزمایش قرار می دهیم و در نهایت بهترین افراد را انتخاب می کنیم.»

وی همچنین می گوید: «مثلا همین فرد "د"، وی 8 ماه مورد آزمایش قرار گرفت، سپس دو سال درس خواند که شامل یادگیری زبان عربی و دوره آماده سازی بود که شاباک کار آموزش او را بر عهده داشت.»

با این حال مردخای اذعان می کند که با تمام این سخت گیری ها باز هم افراد ما لو می روند، مثلا در سال 2001 یکی از آنها توسط مزدوری که به استخدام گرفته بود، کشته شد و دیگری در زمان ریاست جمهوری صدام حسین در حالی که بر روی برنامه ترور وی کار می کرد، کشف شد و به قتل رسید.

درباره هزینه های مالی استخدام این افراد، سرهنگ دورون، فرمانده سابق این واحد می گوید: «کسی که وارد این راه می شود دیگر به این مسائل فکر نمی کند چرا که از لحاظ روانی به سمت آن کشیده شده است، ما نقاط ضعف افراد را کشف می کنیم و بر روی آنها کار می کنیم. ما خیلی ساده می توانیم جاسوس ها و مزدورانمان را کشف کنیم و آنها را به هتل یا رستوران دعوت کنیم و به آنها مثلا می گوییم که می توانیم ناتوانی جنسی اش را درمان کنیم یا این که کاری کنیم که دیگر دچار کرم خوردگی دندان نشود. اما این اساس کار نیست. کار اساسی این است که مشکل واقعی اش را کشف کنیم و به حل مشکلش بپردازیم.»

معاون واحد مقدم با اسم رمز "د" نیز می گوید: «اگر کسی از لحاظ اقتصادی خود به تنهایی تامین باشد رسیدن به او و به استخدام در آوردنش بسیار سخت خواهد شد. اما بیشتر ما کار خود را با تجربه دوست شدن با افراد آغاز کرده ایم. در آن صورت آن فرد به شما مطمئن می شود و در عالم دوستی می خواهد که بیش از پیش به شما اطلاعات دهد.»

از سوی دیگر سرهنگ بازنشسته، یوسف بین می گوید که آن چه در حال حاضر برای اسرائیلی ها بسیار مهم است این است که چگونه تنش و درگیری طایفه ای میان شیعه و سنی در منطقه ایجاد و آن را تشدید کنند، چرا که در وضعیت فعلی اسرائیل خود را بسیار تحت فشار احساس می کند.

وی همچنین می گوید: «وضعیت ناآرام فعلی منطقه بسیار به نفع اسرائیل شده است، تلاویو همه تلاش خود را می کند که از شکاف های موجود استفاده کرده و از فرصت نهایت استفاده را ببرد، اسرائیل این وضعیت را به نفع امنیت ملی خود می داند.»

 تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل اسرائیل و بهار عربی


نظر شما :