مخالفت شیخ الاسلام با پیش شرط اروپاییان

ایران سفر هیات پارلمانی اروپا را لغو کرد؟

۰۶ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۲ کد : ۱۹۰۸۴۲۱ اخبار اصلی اروپا
روزنامه اورشلیم پست در گزارشی مدعی شد ایران از صدور ویزا برای این هیات پارلمانی خودداری کرده است .تایمز اسرائیل نیز در گزارشی دیگر ادعا کرد ایران سفر این هیات پارلمانی از اتحادیه اروپا را لغو کرده است.
ایران سفر هیات پارلمانی اروپا را لغو کرد؟

دیپلماسی ایرانی: درحالی که بنا بود شنبه شب هیاتی 5 نفره از اتحادیه اروپا به تهران بیایند و از مدت ها پیش این سفر با استقبال مقامات ایرانی مواجه شده بود، مشاور رئیس مجلس با بیان اینکه گروه پارلمانی اتحادیه اروپایی برای سفر به ایران پیش شرط گذاشت، گفت: به دلیل مغایرت این پیش شرط با سیاست هایمان آن را نمی پذیریم.

حسین شیخ الاسلام در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: گروه پارلمانی اتحادیه اروپایی که قرار بود بامداد روز یکشنبه وارد تهران شوند، پیش شرطی را مطرح کرده اند.

وی افزود: ما این پیش شرط را به دلیل مغایرت با سیاست هایمان نپذیرفتیم. البته وی به جزئیات این پیش شرط و موضوع آن اشاره ای نکرد.

این در حالی است که روزنامه اورشلیم پست در گزارشی مدعی شد ایران از صدور ویزا برای این هیات پارلمانی خودداری کرده است اما چند ساعت بعد این گزارش را از روی سایت خود برداشت. تایمز اسرائیل نیز در گزارشی دیگر مدعی شد که ایران سفر این هیات پارلمانی از اتحادیه اروپا را لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا، روز جمعه پنجم آبان ماه مدعی شده بود که که هیات اعزامی این پارلمان به ایران خواهان دیدار با دو زندانی ایرانی برنده جایزه ساخاروف یعنی نسرین ستوده و جعفر پناهی  است تا پیام تبریک رییس پارلمان اروپا را به آنها تحویل دهد.

شولتز  دراین زمینه مدعی شد هیات نمایندگان پارلمان اروپا که قرار است به ایران سفر کند، پیام تبریک را ارائه خواهد کرد و در صورتی که دولت ایران مانع این دیدار شود، این هیات فورا ایران را ترک خواهد کرد.

این در حالی است که این هیات به ریاست تارجا کرونبرگ از حزب سبز های فنلاند بنا بود تا 2 نوامبر در ایران حضور داشته باشد. اما از زمانی که خبر تصمیم گیری برای انجام این سفر منتشر شد مخالفت هایی با آن صورت گرفت. مقامات اسرائیلی و آمریکایی و برخی در اتحادیه اروپا مدعی شدند که با ایران سفر پیامی اشتباه به ایران ارسال می شود. با این حال تارجا کرونبرگ در گفت و گو با خبرگزاری رویترز تاکید کرده بود این هیات پارلمانی با استراتژی دوسویه اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم و مذاکره هم پیمان است و قصد دارد مساله حقوق بشر را نیز در ایران مطرح کند.

با این حال محافظه کاران در پارلمان اروپا خواهان لغو سفر هیات پنج نفره این اتحادیه متشکل از نمایندگان متمایل به چپ هستند و می گویند این اقدام با سیاست های سختگیرانه اتحادیه اروپا در قبال ایران همخوانی ندارد.

سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران در حالی برنامه ریزی شده بود که اخیرا تحریم های جدیدی از سوی وزیران خارجه اتحادیه اروپا علیه ایران به تصویب رسیده است. از سوی دیگر گفته می شود انگلیس، فرانسه و آلمان به نمایندگی از کشور های اروپایی قصد دارند به همراه 3 متحد دیگر خود یعنی آمریکا، چین و روسیه در چارچوب گروه 1+5 ، گفت و گوهای هسته ای با ایران را از سر بگیرند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا هیات پارلمانی پیش شرط ساخاروف


نظر شما :