ادعایی که در آستانه انتخابات آمریکا مطرح شد

دستور حمله رژیم صهیونیستی به ایران در سال 2010

۱۵ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۹۰۸۷۰۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
یک شبکه خبری اسرائیلی شامگاه یکشنبه گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ایهود باراک، وزیر دفاعش در سال 2010 از ارتش اسرائیل خواسته بودند که برای اقدام نظامی ناگهانی علیه برنامه های هسته ای ایران آماده باشد.
دستور حمله رژیم صهیونیستی به ایران در سال 2010

دیپلماسی ایرانی:  یک شبکه خبری اسرائیلی شامگاه یکشنبه گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ایهود باراک، وزیر دفاعش در سال 2010 از ارتش اسرائیل خواسته بودند که برای اقدام نظامی ناگهانی علیه برنامه های هسته ای ایران آماده باشد، اما این تلاش آنها به دنبال نگرانی ها بر سر پیامد های گزینه نظامی و زیر سئوال بودن توانایی نتانیاهو و باراک برای صدور چنین فرمانی، متوقف شد.

به گزارش نیویورک تایمز، نتانیاهو در آن زمان به گابی اشکنازی، فرمانده نیروهای امنیتی اسرائیل گفته بود طرح به علاوه پی را اجرا کند که اشاره ای است که آغاز زودهنگام عملیات نظامی.

این در حالی است که اشکنازی و مئیر داگان که در آن زمان رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد بود، اعلام کردند که این تلاشی برای دزدیدن جنگ است چرا که چنین فرمانی باید با موافقت تمامی اعضای کابینه صادر شود، نه حلق کوچکی از نزدیکان به نتانیاهو که به گروه 7 شهرت دارند.

گفتنی است هم اشکنازی و هم داگان که مدتی پس از این جلسه از سمت خود کناره گیری کرد، از منتقدان جدی اقدام نظامی یکجانبه علیه ایران به شمار می روند. اقدامی که نتانیاهو و باراک  برای عملی شدن آن تلاش می کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که خبر مربوط به صدور فرمان حمله اکنون از سوی دو زن به بیرون درز کرده است. زنانی که نام آنها همچنان محفوظ مانده است.

این در حالی است که گزارش مربوط به فرمان حمله اسرائیل علیه ایران در فاصله 24 مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پخش شد. گزارشی که می تواند بار دیگر شکاف ها بین واشینگتن و اورشلیم بر سر نحوه برخورد با برنامه های هسته ای ایران را نمایان کند . این در شرایطی است که باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری یک سال گذشته را صرف عقب راندن نتانیاهو از گزینه نظامی کرده بود.

اما در صورتی که ادعای صدور فرمان حمله به ایران در سال 2010 صحت داشته باشد، این فرمان در زمان حساسی صادر شده است. در آن سال تلاش های غرب به منظور متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران مانند حال حاضر به نتیجه نرسیده بود و ایران پیشرفت قابل ملاحظه ای در برنامه های غنی سازی داشت. از سوی دیگر نخستین حمله سایبری به تاسیسات هسته ای ایران نیز در همین سال انجام شد. بازی های المپیک کد محرمانه جنگ سایبری دولت اوباما علیه ایران بود که چند ماه پیش رسانه های غربی و اسرائیلی از آن پرده برداشتند. هدف از این جنگ سایبری کند کردن روند برنامه های هسته ای ایران و دور کردن اسرائیل از اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی بود.

در صورتی که فرمان این حمله در اواخر سال 2010 صادر شده باشد، به این معنی است که تل آویو از ثمربخشی حملات سایبری به تاسیسات هسته ای ایران ناامید بوده و به همین دلیل پروژه نظامی از سوی نتانیاهو و باراک فعال شده است.

گفتنی است برنامه واقعیت در کانال 2 تلویزیون اسرائیل که گزارش این فرمان حمله را پخش می کرد، مصاحبه ای 7 دقیقه ای را با نتانیاهو پخش کرد که در آن وی از ارائه پاسخی به پرسش های مطرح در زمان طرح حمله در سال 2010 خودداری کرد. در این برنامه یک دهه سیاستگذاری اسرائیل در قابل ایران از زمان آریل شارون، نخست وزیر سابق اسرائیل تا کنون مورد بررسی قرار گرفت.

علاوه بر خودداری نتانیاهو از توضیح در این زمینه، مارک رجو، سخنگوی وی نیز نسبت به گزارش کانال 2 اسرائیل واکنشی نشان نداد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو سایبری سال 2010 باراک فرمان حمله برنامه های هسته ای


نظر شما :