چالش‌های اوباما در خاورمیانه

۱۹ آبان ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۹۰۸۹۲۱ سرخط اخبار

«باراک اوباما روز ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹ تنها ۴۸ ساعت پس از قسم خوردن به عنوان رییس جمهور آمریکا گفته بود که مهمترین هدف او در خاورمیانه دنبال کردن صلح میان اسرائیل و فلسطینیان است. او گفته بود که هیچ کس نباید به تعهد آمریکا نسبت به امنیت اسرائیل شک کند، اما "غیر قابل تحمل" است که فلسطینیان هم امیدی به آینده خود نداشته باشند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شبکه خبری بی.بی.سی در گزارشی درباره چالش‌های اوباما در خاورمیانه نوشته است: «اوباما در همان سخنرانی در وزارت خارجه آمریکا از "رهبری" حسنی مبارک در مصر تجلیل کرد.

پس از گذشت چهار سال آمریکا همچنان به امنیت اسرائیل پایبند است، اما از صلح خبری نیست. فلسطینیان نسبت به چهار سال گذشته امید کمتری به آینده دارند و حسنی مبارک هم برای نقشش در کشتن معترضان مصری به حبس ابد محکوم شده است.

خاورمیانه در حال تحول است و این تحول خواسته مردان و زنانی است که عموما کمتر از سی سال سن دارند.

آمریکا می‌خواهد که در جریان تحولات خاور میانه تاثیر گذار باشد اما مردم منطقه نشان داده‌اند که می‌خواهند خود آنها، و نه دولتهای خارجی و متحدان داخلی کاخ نشین آنها، سرنوشتشان را کنترل کنند.

اوباما متوجه محدودیت‌های آمریکا هست و شاید گاهی فکر کنید که او ترجیح می‌داد که کلا از خاورمیانه بگذرد. او سال گذشته گفت اولویت جدید سیاست خارجی آمریکا، آسیا و منطقه اقیانوس کبیر خواهد بود.

اما مشکل این است که خاورمیانه آن قدر مهم است که نمی توان از کنار آن گذشت.

جنگ داخلی سوریه می‌تواند کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار دهد و ناامنی در مرزهای شمالی اسرائیل برای هیچ رییس جمهوری در آمریکا امری خوشایند نیست.

احتمال می‌رود که اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری خود از شورشیان سوریه حمایت‌های بیشتری کند.

با این وجود، تصمیم او درخصوص وضعیت ایران اهمیت بسیار بیشتری خواهد داشت.

اگر آمریکا و متحدانش تا تابستان سال آینده متقاعد شوند که ایران علی رغم تحریمها و مذاکرات با غرب در حال تولید بمب اتمی است، یا اوباما و متحدانش ناچار به تصمیم گیری درخصوص امکان اقدام یا عدم اقدام نظامی علیه مراکز هسته‌ای ایران خواهند شد و یا این که ممکن است درخصوص دادن چراغ سبز به اسرائیل برای حمله به ایران تصمیم گیری کنند.

ایران بارها اتهام تلاش برای تولید بمب هسته‌ای را رد کرده است و رهبر ایران گفته که تولید و نگهداری سلاحهای کشتار جمعی یک گناه کبیره است.

در همین حال، اسرائیل تنها طرف دارای سلاح هسته‌ای در خاور میانه است و اوباما ترجیح می‌دهد که آمریکا یکی از طرفین یک جنگ دیگر در خاورمیانه نباشد.

او شاید به میزان امتیازهایی که به ایران داده خواهد شد تا برنامه تحقیقات هسته‌ای خود را تعطیل کند بیافزاید تا تصمیم‌گیری در این خصوص را برای ایران آسانتر کند.

اما حل و فصل مسالمت آمیز مسئله ایران مشکلات کاخ سفید در خاورمیانه را برطرف نخواهد کرد؛ گرفتاری مشکلات میان اسرائیل و فلسطینیان همچنان باقی است.

شاید اوباما باری دیگر تلاش کند که برای صلح اقدام کند - کاری که در دوره اول ریاست جمهوری خود نکرد - اما در این مقطع واقعا معلوم نیست که تشکیل یک کشور مستقل فلسطین در مجاورت اسرائیل تا چه حد واقعا امکان پذیر است.

آمریکا باید روابط خود را با کشورهای عربی که پس از "بهار عربی" رهبران اسلامگرا انتخاب کرده‌اند، بازسازی کند و همچنان نسبت به امکان قیام در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم هشیار باشد.

علی رغم قدرت نظامی گسترده آمریکا، نفوذ سیاسی آن کشور در خاورمیانه در حال افول است.

متحدان حرف شنو، قابل اعتماد و مستبد آمریکا در منطقه ساقط شده‌اند. نسل جدیدی که آمریکا را به عنوان رقیب می‌بیند و نه دوست، در حال جایگزینی آنهاست.»

کلید واژه ها: آمریکا اسرائیل خاورمیانه اوباما فلسطینیان


نظر شما :