مسکو دست از حمایت از بشار برنخواهد داشت

واسطه گری نفتی روس ها برای سوریه

۲۶ آبان ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۱ کد : ۱۹۰۹۰۷۵ ترجمه برگزیده خاورمیانه
پرز به پوتین شکایت کرده است که شنیده‌ایم روسیه سلاح‌هایی که امنیت اسرائیل را تهدید می‌کند به سوریه فروخته است. جواب پوتین بسیار صریح بود: ما تا کنون از شما نشنیده‌ایم که از امریکایی‌ها شکایت کنید که به عربستانی‌ها سلاح‌ می‌فروشند.
واسطه گری نفتی روس ها برای سوریه

ديپلماسي ايراني: روسيه براي حفظ اسد هر كاري مي‌كند. حتي براي اين كه وي را در منصبش حفظ كند، به او كمك مي‌كند تا بتواند با دور زدن تحريم‌هاي بين‌المللي درآمدهاي مورد نيازش را تامين كند. در حال حاضر روسيه نفت تحريم شده سوريه را مي‌گيرد و به كمك شركت‌هاي نفتي خود آن را در بازارهاي جهاني به فروش مي‌رساند و پول اين فروش نفت را در اختيار دمشق قرار مي‌دهد. دولت سوريه نيز مي‌تواند از اين كمك براي تامين نيازهاي ارتش و حفظ خود در قدرت استفاده كند. روس‌ها بدين ترتيب جامعه جهاني را فريب مي‌دهند كه به سوريه كمك اقتصادي نمي‌كنند ولي حقيقت اين است كه به اين شكل به آنها كمك مي‌رسانند، اگر چه بسياري از شركت‌هاي طرف قرارداد با روسيه از اين حيله مسكو خبر دارند. واقعيت اين است كه روسيه همه امكانات خود را به كار گرفته است تا نظام اسد را زنده نگه دارد و اجازه ندهد كه به سراشيبي سقوط سوق يابد.

در عين حال شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني روسيه گزارش مي‌دهند كه غربي‌ها پروژه‌اي را تعريف كرده‌اند كه مطابق آن مي‌خواهند سوريه را به سي سال قبل باز گردانند. يك تحليلگر روس در يكي از برنامه‌هاي شبكه يك روسيه گفت: «گزارش‌هاي متعددي كه در اختيار داريم حاكي از آن است كه ايالات متحده امريكا و كشورهاي غربي با توطئه‌هاي كثيف و متعدد خود تلاش دارند تا سوريه را به يك ويرانه تبديل كنند و آن را به ده‌ها قبل باز گردانند.»

روس‌ها سوريه را به چشم يك اهرم استراتژيك براي پيشبرد اهداف خود مي‌بينند. آنها به طرف‌هاي غربي بارها گفته‌اند كه شما ما را در ليبي فريب داديد و وضعيت ما را در كشورهاي اتحاد جماهير شوروي سابق به شدت مخدوش كرديد و اكنون اجازه نمي‌دهيم كه بار ديگر ما را فريب دهيد. براي همين شما را در عراق و سوريه و ايران به چالش مي‌كشيم. براي همين مي‌توان گفت آن‌چه در عالم واقع مي‌گذرد در حقيقت نوعي از تجارت مصالح ميان روسيه با امريكا و غرب است.

درگيري روسيه با غرب به بازارهاي اسلحه نيز كشيده شده است. امريكايي‌ها قراردادهاي كلان نظامي متعدد در خاورميانه منعقد مي‌كنند كه ارزشي بالغ بر 64 ميليارد دلار دارند. روس‌ها نيز براي اين كه از قافله عقب نمانند قراردادهايي به ارزش 11 ميليارد دلار براي خود دست و پا كرده‌اند. در اين ميان سوريه به تنهايي قراردادي به ارزش سه ميليارد دلار با روسيه دارد كه شامل سامانه‌هاي دفاع هوايي و موشك‌هاي دريا دريا است.

هنگامي كه پوتين در آگوست سال جاري ميلادي به اسرائيل سفر كرد تا در مراسم افتتاح يك موزه كه روس‌ها نقشي پررنگ در آن دارند، شركت كند، اسرائيلي‌ها شكايت كردند كه شنيده‌ايم روسيه سلاح‌هايي كه امنيت اسرائيل را تهديد مي‌كند به سوريه فروخته است. جواب پوتين بسيار صريح بود: ما تا كنون از شما نشنيده‌ايم كه از امريكايي‌ها شكايت كنيد كه به عربستاني‌ها سلاح‌ مي‌فروشند. ديپلماسي "موزه‌اي" دو طرف ادامه يافت تا اين كه هفته پيش شيمون پرز، رئيس جمهوري اسرائيل به مسكو آمد تا در مراسم افتتاح "موزه گذشت" در مركز يهودي‌هاي روسيه شركت كند، در اين مراسم از سهم روسيه در نجات ملت يهود در خلال جنگ جهاني دوم تقدير به عمل آمد. اما در اين سفر نيز نگراني‌هاي اسرائيل از فروش تسليحات روسي به سوريه مخفي نماند. اين بار هم اسرائيلي‌ها شكايت كردند كه موازنه رعب‌انگيزي بر خاورميانه مسلط شده است.

جالب است سازمان امنيت اسرائيل مي‌تواند در كنار سامانه‌هاي موشكي ضد هوايي از نوع اس.اي 17 و اس.اي 22 ساخت روسيه كه سوريه در اختيار دارد، زندگي كند اما با سامانه‌هاي موشكي اس 300 كه قرار است سال آينده ميلادي به دست سوريه برسد، نمي‌تواند زندگي كند. البته پاسخ آن روشن است، با وجود سامانه‌هاي موشكي اس 300 در سوريه ديگر هيچ هواپيمايي نمي‌تواند آزادانه بر فراز اسرائيل پرواز كند بدون اين كه در تيررس اين موشك‌ها نباشد. همان طور كه پرز نيز به پوتين گفته است كه در صورتي كه سوريه به اين سامانه‌هاي موشكي دست يابد اسرائيل چاره‌اي ندارد جز اين كه آنها را هدف قرار دهد. او حتي تلاش كرد كه طرف روسي را قانع كند كه ممكن است اين سامانه‌هاي موشكي به چچن قاچاق شوند و شورشيان چچني آن را به دست شورشيان سوري برسانند، اما اين اظهارات هيچ تاثيري بر پوتين نگذاشت و وي گفت كه مصمم است اين موشك‌ها را تا سال آينده به سوريه تحويل دهد. پرز يك ساعت و نيم با پوتين جلسه داشت ولي هيچ تاثيري نتوانست بر او و تصميم‌هايش بگذارد. حتي پوتين يادآور شد كه نه تنها قصد ندارد كمك‌هاي تسليحاتي خود را به سوريه قطع كند بلكه تلاش مي‌كند تا ايران را نيز از لحاظ نظامي بيش از پيش تقويت كند. اظهاراتي كه باعث شد تا پرز نااميد مسكو را ترك كند.

منبع: القدس العربي

انتشار اولیه: سه شنبه 23 آبان 1391 / بازانتشار: جمعه 26 آبان 1391

کلید واژه ها: سوریه روسیه اسرائیل سامانه های موشکی ولاديمير پوتين شيمون پرز


نظر شما :