تازه ترین ادعای آسوشیتدپرس

ایران آماده ارتقاء برنامه های هسته ای است

۲۹ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۰۹۲۱۳ پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
ایران هم اکنون به لحاظ فنی ظرف مدت چند روز می تواند میزان تولید اورانیوم غنی شده 20 درصدی با استفاده از 700 دستگاه سانترفوژ فعال در فوردو را افزایش دهد.
ایران آماده ارتقاء برنامه های هسته ای است

دیپلماسی ایرانی: گروهی از دیپلمات ها روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شدند ایران در آستانه توانمند شدن برای ساخت سلاح هسته ای در تاسیساتی قرار دارد که در مقابل حمله احتمال اسرائیل ایمن شده است. اظهاراتی که ادعای اسرائیل در خصوص اینکه تهران جدول زمانی هسته ای خود را کند تر کرده است را زیر سئوال می برد.

یکی از سه دیپلماتی که با این خبرگزاری آمریکایی سخن گفته مدعی شده است که ایران هم اکنون به لحاظ فنی ظرف مدت چند روز می تواند میزان تولید اورانیوم غنی شده 20 درصدی با استفاده از 700 دستگاه سانترفوژ فعال در فوردو را افزایش دهد. به این ترتیب تولید اورانیوم غنی شده در ایران دو برابر سطح کنونی خواهد شد و زمان مورد نیاز برای تولید مواد لازم برای ساخت سلاح هسته ای نیز تنها به 3 ماه کاهش می یابد.

چنین اقدامی پیش بینی های تل آویو در مورد اینکه ایران تا بهار یا تابستان آینده از خط قرمز عبور نمی کند را با تردید مواجه می کند.

در دیپلمات دیگر نیز که به شرط فاش نشدن نام خود با آسوشیتدپرس سخن گفته اند تعداد 700 سانتریفوژ را تایید نکرده اما مدعی شده اند که تهران در ماه های اخیر تعدادی از ساننتریفوژهای نسب شده در فوردو را در حالت خلا قرار (وکیوم) قرار داده به این ترتیب تنها چند روز زمان برای آغاز غنی سازی در این دستگاه ها کافی است.

در حالی که کارشناسان می گویند جمهوری اسلامی می تواند در زمان نسبتا کوتاهی مواد لازم برای ساخت سلاح هسته ای را تولید کند، اما این تنها گام مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای نیست. به گفته آنها ایران چند سال با توانایی نصب کلاهک هسته ای بر روی موشک ها فاصله دارد.

این درحالی است که مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرده و علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس نیز در این زمینه پاسخگو نبوده است.

البته آژانس اخیرا اعلام کرده با توجه به اطلاعات جاسوسی به دست آمده از ایالات متحده و دیگر کشور های عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص اینکه فعالیت های پنهانی به منظور ساخت سلاح در ایران در جریان باشد، تردید دارد. آمریکا و متحدانش ادعا می کنند ایران از غنی سازی اورانیوم برای تولید سلاح استفاده خواهد کرد اما تهران این اتهام را تکذیب کرده و بر ماهیت صلح جویانه اهداف هسته ای اش تاکید دارد.

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در نخستین کنفرانس خبری خود پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد برای رسیدن به توافق هسته ای هنوز زمان برای ایران و آمریکا وجود دارد. به گفته وی باید راهی برای ایران باشد تا از انرژی صلح آمیز هسته ای بهره مند شود ،البته در شرایطی که ایران به تعهدات بین المللی خود عمل کرده و تضمین های لازم در زمینه نظامی نبودن فعالیت های هسته ای خود را ارائه کند.

در گزارش ماه آگوست آژانس آمده بود که تهران تعداد سانتریفوژها در فوردو را به 2 هزار دستگاه افزایش داده است. از آن پس نیز دیپلمات ها گفتند صد ها دستگاه سانتریفوژ دیگر نیز در این سایت نصب شده است.

هرچند ایران در سایت نطنز عملیات غنی سازی را در سطح وسیع تری انجام می دهد اما از آنجایی که غنی سازی حدود 4 درصدی در این سایت انجام می شود، چندان برای جامعه بین المللی نگران کننده نیست. اما غنی سازی 20 درصدی در فوردو با پتانسیل تبدیل به غنی سازی 90 درصدی عامل اصلی نگرانی غرب به شمار می رود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی /

انتشار اولیه : جمعه 26 آبان 1391 / بازانتشار : دوشنبه 29 آبان 1391

 

کلید واژه ها: غنی سازی سلاح هسته ای فوردو


نظر شما :