یو اس نیوز تحلیل کرد

گسترش افق های استراتژیک نیروی دریایی ایران

۰۳ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۹۰۹۳۵۴ آمریکا ترجمه برگزیده خاورمیانه
ایران به سرعت در حال ارتقاء سطح توانمندی های نیروی دریایی خود است و آمریکا و متحدانش باید این نصیحت جان اف کندی را به یاد داشته باشند که کنترل دریا به معنی امنیت و پیروزی است.
گسترش افق های استراتژیک نیروی دریایی ایران

دیپلماسی ایرانی: طوفان سندی که اوایل ماه جاری بخش های وسیعی از ایالات متحده را در نوردید، بار دیگر خطر هایی که می تواند از جانب دریا به امنیت آمریکا آسیب وارد کند را به نمایش گذاشت. اما آنچه در بحبوحه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به سندی همزمان بود به دست فراموشی سپرده شد، قدرت دریایی روز به افزایش ایران بود. همانگونه که حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ایران اوایل سال جاری هشدار داده بود، بستن تنگه هرمز از نوشیدن یک لیوان آب راحت تر است. موضع گیری که با توجه به تشدید تنش ها در منطقه می تواند محاسبه ها را در جهت بالاتر رفتن ریسک درگیری نظامی، تغییر دهد.

بخشی از تفکر استراتژیک ایران از این ایده سرچشمه می گیرد که دریا بر همه چیز فرمانروایی می کند. جای تعجبی نیست که از زمان انقلاب اسلامی تا کنون ایران در جهت تقویت استراتژی دریایی خود حرکت کرده است. کشتی های ایرانی که خارج از خلیج فارس فعالیت می کنند اخیر به بنادر سودان وارد شده اند. از سوی دیگر ایران برای کمک به سوریه از شگرد عوض کردن پرچم کشتی هایش استفاده می کند. هرچند ظرفیت های دریانوردی آمریکا بسیار گسترده و قابل توجه است اما این به معنی نادیده گرفتن ایران نیست.

ایران در سال های اخیر جغرافیای نظامی ساحلی خود را در مناطق دریایی از طریق کنترل خلیج فارس و تنگه هرمز، تقویت کرده است.

همچنین جمهوری اسلامی ظرفیت های دریایی خود را شامل تجهیزات ،پرسنل و ترکیب نیروی دریایی با  تجهیزات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله زیردریایی ها، تجهیزات نصب مین و موشک ها افزایش داده است. علاوه بر این حمایت هوایی از نیروی دریایی نیز همواره مورد توجه مقامات بوده است. تقریبا 38 هزار نیرو نیز برای درگیری های دریایی آموزش دیده اند.

از سوی دیگر ایران سیستم های ضد موشکی را نیز ارتقاء داده و امکان استفاده از آنها در نیروی دریایی را ایجاد کرده است.

فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده اند که ناو های آمریکایی در خلیج فارس را هدف قرار خواهند داد. نیروی دریایی ایران به 30 هزار قایق تندرو مجهز است که می توانند سیستم های ضد موشکی مانند ظفر و نور را حمل کنند که در داخل ایران تولید شده اند.

جدا از این موارد، ایران افق های دریایی استراتژیک خود را نیز توسعه داده است. برای مثال کشتی های ایرانی با عبور از کانال سوئز در بندر سوریه پهلو گرفتند تا یکپارچگی جمهوری اسلامی با بشار اسد را اعلام کنند. همچنین دو کشتی ایرانی اخیرا برای سه روز در بنادر سودان لنگر انداختند.

در مجموع ایران به سرعت در حال ارتقاء سطح توانمندی های نیروی دریایی خود است و آمریکا و متحدانش باید این نصیحت جان اف کندی را به یاد داشته باشند که کنترل دریا به معنی امنیت و پیروزی است.

منبع: یو اس نیوز/ تحریریه دپیلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: دوشنبه 29 آبان 1391 / بازانتشار: جمعه 3 آذر 1391

کلید واژه ها: نیروی دریایی آمریکا کشتی


نظر شما :