تلاش برای جلوگیری از انفجار اختلاف های سیاسی

ایران و امریکا دوباره در عراق به هم رسیدند

۰۳ آذر ۱۳۹۱ | ۲۳:۱۶ کد : ۱۹۰۹۳۶۵ ترجمه برگزیده خاورمیانه
واشنگتن و تهران هر کدام جداگانه تلاش می کنند تا با توجه به وضعیت بحرانی سوریه، از ادامه اختلافات در درون عراق جلوگیری کنند و اربیل و بغداد را وادار به آشتی با یکدیگر کنند.
ایران و امریکا دوباره در عراق به هم رسیدند

ديپلماسي ايراني: ایران و امریکا بار دیگر در عراق به هم رسیده اند. این بار دو طرف به طور جداگانه و در موازي با يكديگر دست به كار شده‌اند و براي آرام كردن فضاي سياسي اين كشور تحركات تازه‌اي را آغاز كرده‌اند. اين بار هر دو كشور تلاش دارند تا بغداد و اربيل را راضي كنند كه اختلافات را كنار گذاشته و با يكديگر از در آشتي در آيند. اختلافاتی که نزدیک به یک سال است که اوضاع را در این کشور متشنج کرده است.

به گزارش روزنامه عراقي الزمان، محمود عثمان، نماينده پيمان كردستاني در پارلمان عراق مي‌گويد كه جو بايدن، معاون رئيس جمهوري ايالات متحده امريكا تلاش‌هاي تازه‌اي را براي  آشتي دادن ميان نوري مالكي، نخست وزير عراق با مسعود بارزاني، رئيس اقليم كردستان آغاز كرده است.

بایدن روز شنبه با نوری مالکی، نخست وزیر عراق تلفنی صحبت کرد و ضمن تلاش برای تغییر مواضع بغداد در قبال سوریه از وی خواست که اختلافات خود را با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان حل کند.

عثمان همچنين به الزمان گفته است كه ايران نيز در همين راستا تلاش‌هاي تازه‌اي را آغاز كرده ولي مسيري كه هر دو كشور در اين مسير طي مي‌كنند كاملا با يكديگر متفاوت است و دليل آن هم اين است كه هر كدام به شكلي در بحران سوريه درگيرند و هر كشور از زاويه ديد خود مي‌خواهد مساله ميان اربيل و بغداد را حل و فصل كند.

وي درباره اين كه آيا در نهايت پيشرفتي در حل بحران سياسي موجود در عراق پيش خواهد آمد يا خير گفت: «بعيد مي‌دانم که در حل بحران سياسي عراق پيشرفتي حاصل شود. همان طور كه شاهديم موعد گفت‌وگوي ملي كه بنا بود بعد از عيد قربان برگزار شود، تحقق نيافته است.»

آن‌چه اين روزها بر حجم اختلاف‌هاي میان بغداد و اربيل افزوده اصرار دولت مركزي بر حضور نيروهاي نظامي ارتش عراق در مناطق اختلافي با كردستان در شمال عراق است كه كردها آن را تقاضايي ضد كردي تلقي مي‌كنند.

دولت مركزي در سپتامبر گذشته فرماندهي‌اي به اسم نيروهاي دجله در كركوك در شمال بغداد، به عنوان مركز نظامی و امنیتی خود راه‌اندازي كرد و آن را موظف به تامين امنيت استان‌هاي صلاح الدين و ديالي كرده است. كردها اين حركت را نيز تحريكي عليه خود دانسته‌اند.

منابع دولتي مي‌گويند كه اطلاعات امنيتي‌اي در اختيار دارند كه نشان مي‌دهد رهبران جهادي در استان‌هاي كركوك، صلاح الدين و ديالي كه در مجاورت هم قرار دارند، در حال يكپارچه ساختن خود براي آغاز تحركاتي تازه تروريستي عليه دولت مركزي هستند. براي همين چاره‌اي جز حضور نظامي ارتش مركزي براي از بين بردن تلاش‌هاي آنها وجود ندارد. اما اين مساله باعث خشم كردها شده و مي‌گويند كه دولت مركزي مي‌خواهد از اين وضعيت عليه كردها بهره‌برداري كند.

به همين دليل است كه مسعود بارزاني، رئيس اقليم كردستان عراق روز شنبه به نيروهاي نظامي پيش‌مرگ آماده باش داد كه اين مساله احتمال درگيري مجدد آنها در مناطق مورد اختلاف را افزايش داده است. دستور بارزاني به روشني نشان از تشديد تنش‌ها ميان بغداد و اربيل دارد. بارزاني در بيانيه خود بر آمادگي نيروهاي پيش مرگ براي رويارويي با هر گونه تحريك خصمانه تاكيد كرده است.

بارزاني در بيانيه خود همچنين يادآور مي‌شود كه درگيري‌هايي روز جمعه ميان نيروهاي پيش مرگ با نيروهاي عراقي در شهر طوزخرماتو، از شهرهاي اختلافي با دولت مركزي روي داد كه باعث كشته و زخمي شدن تعدادي از افراد شد.

سرهنگ عبد الامیر الزیدی، یکی از فرماندهان ارتش عراق در این باره تاکید می کند، هیچ کدام از عناصر پیش مرگ در این رویارویی درگیر نبودند و عملیات تنها برای دستگیری افراد مشکوک انجام شده است.

الزیدی مسئول مرکز عملیات دجله است که اخیرا در شهر کرکوک تاسیس شده، کرکوک نیز همانند طوز خرماتو یکی از شهرهای مورد منازعه بغداد با اربیل است. راه اندازی این مرکز بر تنش موجود میان بغداد – اربیل بیش از پیش افزوده است.

بغداد از کردستان شکایت دارد که اربیل بدون هماهنگی با دولت مرکزی به دعوت از شرکت های نفتی جهان برای بهره برداری از منابع نفتی اش پرداخته است.

اکنون امریکا و ایران هر کدام جداگانه تلاش می کنند تا با توجه به وضعیت بحرانی سوریه، از ادامه اختلافات در درون عراق جلوگیری کنند و اربیل و بغداد را وادار به آشتی با یکدیگر کنند.

انتشار اولیه: سه شنبه 30 آبان 1391/ بازانتشار: جمعه 3 آذر 1391

کلید واژه ها: ایران و عراق عراق و امریکا ایران و امریکا کردستان عراق


نظر شما :