تل آویو انگلشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه رفت

درگیری در غزه یا پیش درآمد اقدام علیه ایران؟

۳۰ آبان ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۹۰۹۳۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
برای نخستین بار از زمان آغاز دور تازه درگیری ها بین فلسطین و اسرائیل در نوار غره، تل آویو مدعی شد ایران به غزه سلاح ارسال می کند.
درگیری در غزه یا پیش درآمد اقدام علیه ایران؟

دیپلماسی ایرانی: برای نخستین بار از زمان آغاز دور تازه درگیری ها بین فلسطین و اسرائیل در نوار غره، تل آویو مدعی شد ایران به غزه سلاح ارسال می کند.

این در حالی است که به دنبال انتشار برخی گزارش ها در خصوص ایرانی بودن موشک های فجر 5 که حماس از آنها برای حمله به اسرائیل استفاده کرده، مقامات تهران این ادعا را رد کرده بودند.

به گزارش روزنامه اورشلیم پست در بیانیه ای که به تازگی از سوی دفتر روابط عمومی وزیر دفاع اسرائیل منتشر شده آمده است که غزه پایگاه پیشرفت کرده ایران است. اسرائیل ادعا می کند که منبع تامین موشک فجر 5 ایران است. بنا بر ادعای این بیانیه، ایران بسیاری از اعضای حماس را آموزش داده و بودجه مالی در اختیار آنها قرار داده است.

گفتنی است به دنبال انتقال دفاتر حماس از سوریه به دیگر کشور های عربی، برخی مدعی شده بودند که ایران بودجه حماس را قطع کرده است اما این خبر بعدا در تهران و از سوی حماس تکذیب شد.

این در حالی است که وب سایت دبکا که اطلاعات نظامی را گردآوری کرده و پایگاه آن در اورشلیم است مدعی شده ایران روز یکشنبه محموله ای شامل موشک هایی با برد کوتاه و بلند به نوار غزه ارسال کرده است. بنا بر ادعای این گزارش این محموله شامل 220 موشک با برد کوتاه و 50 موشک فجر 5 است که هر کدام کلاهکی 200 کیلوگرمی دارند. دیکا ادعا کرده است که این محموله ها به کمک سودان و از طریق تونل های زیرزمینی به نوار غره می رسد.

از سوی دیگر خبرگزاری ان بی سی به نقل از ربی جاناتان یکی از مقامات انگلیسی مدعی شده که به باور وی تنش ها بر سر ایران در پس پرده درگیری های اخیر در غزه قرار دارد. به ادعای وی رد پای ایران را بخش هایی از این ماجرا به چشم می خورد. به گزارش این خبرگزاری سرویس های جاسوسی غربی نیز به ایرانی بودن موشک های فجر 5 اعتقاد دارند. با این حال حماس که فجر 5 را به سوی اسرائیل پرتاب کرده می گوید این موشک ها فلسطینی است اما در عین حال بر حمایت ایران از مقاومت تاکید دارد. علائدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به برخی خبرها تاکید کرد حماس می تواند تسلیحات مورد نیاز خود را تامین کند.

ادعا ها در خصوص حمایت تسلیحاتی ایران در حماس در حالی مطرح می شود که روز دوشنبه سایت ویکیلیکس لینکی از اطلاعات مربوط به درگیری اسرائیل و فلسطین در سال 2009 را منتشر کرده است. در این لینک به برآورد های جاسوسی اسرائیل از نحوه حمایت ایران از حماس از طریق تامین تسلیحات اشاره شده است. بری مک کفری، فرمانده نظامی سابق و تحلیلگر ان بی سی ادعا می کند که ایران هم از حماس و هم از حزب الله حمایت می کند. به گفته وی اطلاعات طبقه بندی نشده نشان می دهد که هزاران راکت از این طریق در اختیار این دو گروه قرار داده شده است. یکی از کارشناسان چاتهم هوس نیز می گوید برخی شواهد به حمایت تسلیحاتی ایران اشاره دارد. این در حالی است که در یک سال گذشته قطر، اردن و دیگر کشور های عربی حوزه خلیج فارس تلاش کرده اند حماس را از ایران دور کرده و در مقابل حمایت بیشتری از این گروه در جهان عرب به عمل آورند. در مقابل تهران نیز تلاش هایی را علیه قطر و دیگر کشور های عربی انجام می دهد. برای مثال روز یکشنبه خبرگزاری فارس اعلام کرد که قطر در کشته شدن احمد جباری، رهبر نظامی حماس دست داشته است.

در این بین برخی از تحلیل ها نیز به رابطه دیگری اسرائیل و غزه با حمله احتمالی اسرائیل به ایران اشاره می کند. سی بی اس مقاله ای تحت عنوان آیا اسرائیل خود را برای جنگ با ایران گرم می کند، منتشر کرده است. فاکس نیوز نیز مطلبی را با عنوانی مشابه منتشر کرده است.  همچنین ان بی سی نیز می نویسد، تنش بین ایران و اسرائیل همچنان زیاد است اما در شرایط کنونی توجه ها به غزه معطوف است.

روزنامه هاآرتص نیز در گزارش مدعی شده است که اسرائیل از طریق حمله به غزه می کوشد قدرت ایران در این منطقه را محدود کند. به گزارش این روزنامه اسرائیلی برخی می کوشند حمله اخیر را به انتخابات اسرائیل مربوط کنند اما این سکه روی دیگری نیز دارد و مساله ایران و برنامه های هسته ای اش است. قصه ایران همچنان برای اسرائیل در اولویت است. در این بین توجه به اظهارات نتانیاهو نیز اهمیت دارد، نخست وزیر اسرائیل ادعا می کند که به زودی پایگاه ایران در غزه را از بین می برد. بنابراین درگیری های جاری را می توان نمونه کوچکتر عملیات علیه ایران توصیف کرد. اسرائیل می کوشد تا بازوی لبنانی ایران را از بین ببرد. به این ترتیب ریسک حملات موشکی از سوی حماس در زمانی که ایران به خط قرمز هسته ای مورد نظر نتانیاهو نزدیک می شود، کاهش می یابد.

 

 

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: حماس اسرائیل موشک فجر 5


نظر شما :