گزارش وزارت اطلاعات از کمک های تروریستی امریکا

۰۶ آذر ۱۳۹۱ | ۲۲:۱۷ کد : ۱۹۰۹۶۱۴ سرخط اخبار

سایت اطلاع رسانی وزارت اطلاعات، در گزارشی از کمک مدارس آموزش نظامی آمریکا در حوزه پرورش تروریسم خبر داد.

 

 

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تروریسم، در سطح بین‌‏المللی واژه آشنایی است و تعریف مشخص آن خیلی زود ذهن را به سمت و سوی گروهک‏‌ها و جریانات مسلحی می‏‌برد که با اهداف و خواسته‏‌هایی غیر قانونی، علیه دولت‏‌ها و ملت‏‌ها جنایت می‏‌کنند. اما باید توجه داشت که این پدیده اساساً ریشه در سیاست‏های کلان برخی دولت‏‌ها دارد که منافع خود را در استعمار و سلطه بر دیگر کشورها تعریف کرده‏‌اند.

 

بر همین اساس پدیده‏‌ای با نام «تروریسم دولتی» تعریف می‏‌شود که بدون شک پایه و اساس گروهک‏ ها و جریانات تروریستی را تشکیل می‏‌دهد. اگر از منظر پشتوانه و منشاء گروه‏‌های تروریستی و منابع حمایتی به مطالعه پدیده تروریسم بپردازیم؛ درخواهیم یافت که گروهک‏های جنایتکاری که علیه ملت‏‌ها اسلحه می‏‌کشند، نه تنها از پایگاه اجتماعی و حمایت‏‌های مردمی برخوردار نیستند، بلکه هیچگونه منابع درآمدی روشنی در اختیار ندارند. پس این سوال مطرح می‏‌شود که منشاء تامین مالی و تسلیحاتی آن‏ها کجاست؟ که سبب می‏‌شود این گونه سازمان‏‌ها در مدتی طولانی به حیات خود ادامه دهند! و هر روز نیز به گستره فعالیت‏ های خود بی‌افزایند. این موضوع که اساس شروع فعالیت گروهک‏‌های تروریستی را تشکیل می‏‌دهد، فقط یکی از دلایلی است که رد پای کشورهای صاحب قدرت و سرمایه یا همان پدیده «تروریسم دولتی» را اثبات می‏‌کند.

 

با نگاهی به تعریف حقوقی و بین‏‌المللی «تروریسم دولتی» نیز با ماهیت این پدیده بهتر آشنا می‏‌شویم و با بررسی عمل‏کرد دولت‏‌ها ‏از دریچه تعاریف حقوقی می‏‌توانیم مصداق‏‌های ‏روشن این پدیده را در میان برخی از دولت‏‌ها ‏بیابیم.

 

در تعریف، هر گونه عمل حکومت‏‌ها ‏و دولت‏‌های ‏گوناگون که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم منجر به حمایت و سازماندهی اقدامات و فعالیت‏‌های ‏جنایتکارانه، خشونت بار و تروریستی در کشورهای دیگر گردد را تروریسم دولتی می‏‌نامند. و در همین رابطه و برای مبارزه با این پدیده قوانین حقوقی و بین‏‌المللی ‏تعریف شده که بر دو اصل مهم تاکید دارند:

 

 

1. دولت‏‌ها ‏وظیفه دارند از اعمال تروریستی علیه کشور دیگر یا علیه اشخاص بی گناه جلوگیری کنند.

 

2. دولت‏‌ها ‏متعهد هستند که در امر پیش‏گیری و مبارزه با تروریسم و هم‏چنین مجازات تروریست‏‌ها ‏با یک‏دیگر هم‏کاری کنند.

 

مطابق با این تعریف برخی از کشورهای غربی و در راس همه آن‏ها ایالات متحده آمریکا که اتفاقاً داعیه مبارزه با تروریسم را دارند، مصداق تروریسم دولتی قرار می‏‌گیرند و باید گفت که هم‏سویی اعجاب انگیز اهداف بسیاری از گروه‏‌های ‏تروریستی با سیاست‏‌های ‏کلان ایالات متحده اتفاقی نبوده است و این واقعیت علاوه بر صدها دلیل روشن دیگر از نشانه‏‌های ‏نقش پررنگ آمریکا در تولید و پرورش تروریسم در جهت پیگیری سیاست‏‌های ‏دولتی‏‌اش می‏‌باشد.

 

همان‏طور که اشاره شد یکی از دلایل روشن نقش دولت آمریکا در برخی اقدامات تروریستی، جهت‏‌گیری گروه‏‌های ‏تروریستی در مسیر سیاست‏‌های ‏این کشور است. به عبارت دقیق‏‌تر بسیاری از گروه‏‌های ‏فعال تروریستی، مشغول جنایت و خراب‏کاری علیه کشورهایی هستند که در مناقشات سیاسی و بین‏‌المللی ‏مقابل سیاست‏‌های ‏دولت آمریکا قرار گرفته‏‌اند. رسانه‏‌های ‏وابسته به این گروهک‌ها ‏نیز پیوسته در حال انتشار انعکاسی واضح از خواسته‏‌های ‏دولت آمریکا در قبال کشورهای هدف هستند و بالاخره مشاهده می‏‌شود که سازمان‏‌های ‏تروریستی در همین راستا با شخصیت‏‌های ‏سیاسی و چهره‏‌های ‏برجسته آمریکایی به صورت با واسطه یا بی واسطه ارتباط‏ های ‏تنگاتنگی دارند.

 

به عنوان نمونه می‏‌توان به اعتراف‏‌های ‏عبدالمالک ریگی سرکرده معدوم گروهک تروریستی جندالشیطان(جندالله) که پس از دست‏گیری با ارائه اسنادی معتبر از دیدار با مقامات بلند پایه آمریکایی، دریافت پول و اسلحه و ارتباطات تنگاتنگ با آن‏ها پرده برداشت اشاره کرد. عثمان اوجالان(برادر عبدالله اوجالان) که در زمان تشکیل پژاک مسئولیت پ.ک.ک را بر عهده داشت، نمونه دیگری است که در مصاحبه‌ای تلویزیونی صراحتاً تمایل آمریکایی‌ها و نقش آن‌ها در تشکیل پژاک را بیان می‌کند. عثمان جعفری از جدا شدگان پژاک، که در بدو تاسیس، مسئولیت روابط خارجی پژاک را بر عهده داشت نیز در مصاحبه‌ای از دیدارهای متعدد خود با نمایندگان دولت آمریکا و مذاکرات بین دو طرف سخن می‏‌گوید.

 

آمریکا و تامین امنیت تروریست ها

 

در حالی که در قوانین بین‏‌المللی ‏ذکر شده است که گروه‌های تروریستی نباید در هیچ کجای دنیا مکان امن برای فعالیت داشته باشند، دولت آمریکا با برداشت‏‌های ‏مبتنی بر منافع خود از قواعد و حقوق بین‌المللی زمینه را برای رفت آمدهای آزاد تروریست‏‌ها ‏در کشورش و فعالیت گسترده در کشورهای تحت کنترل نظامی یا سرسپرده خود فراهم می‏‌کند. در حالی که این گروهک‏‌های ‏تروریستی در فهرست سازمان‏‌های ‏تروریستی وزارت امور خارجه دولت آمریکا قرار دارند و این یعنی خود دولت آمریکا به تروریست بودن این گروه‏‌ها ‏معترف است. به همین دلیل است که دولت آمریکا هیچ گاه تعریفی مشخص از تروریسم ارائه نداده است زیرا در این صورت بسیاری از اقدامات این کشور زیر سوال می‏‌رود.

 

 

اعضای گروهک تروریستی منافقین (سازمان مجاهدین خلق) دقیقاً زمانی که در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا قرار داشتند به راحتی با برخی سیاستمداران آمریکایی در ارتباط بوده و از حمایت‏‌های ‏علنی این افراد بهره می‏برند که نمونه دیگری بر این ادعاست. در خصوص کشورهای تحت سلطه نظامی آمریکا مانند عراق و افغانستان نیز به خوبی مشاهده می‏‌شود که هم‏زمان با حضور نظامی آمریکایی‏‌ها ‏، تروریست‏‌ها نیز حضور گسترده پیدا می‏‌کنند و در واقع حضور نظامی آمریکا، امنیت فعالیت‏‌های ‏گروه‏‌های ‏تروریستی را تامین می‏‌کند.

 

کشورهای عربی منطقه خاورمیانه که عموماً سرسپرده سیاست‏‌ها ‏و اهداف آمریکایی هستند نیز به مثابه منابع مالی عمل می‏‌کنند که وظیفه تامین گروه‏‌های ‏تروریستی را بر گردن دارند! و حتی در بسیاری مواقع از نشان دادن ردپای خود در این تجارت جنایت‏کارانه ابایی ندارند.

 

 

روشن است که فلسفه این نوع ارتباطات و حمایت‏‌های ‏مادی و معنوی آمریکا از گروهک‏‌های ‏تروریستی، این است که دولت آمریکا از تروریست‏‌ها در جهت پیش‏برد اهداف خود استفاده ابزاری می‏‌کند. اما دو نکته مهم در این روش وجود دارد؛ نخست این‏‌که این سیاست تنها مختص کشور آمریکا نیست و بسیاری از قدرت‏‌های ‏غربی و از جمله رژیم غاصب صهیونیستی به این روش متوسل می‏‌شوند. و دیگر این‏‌که کشورهای غربی زمانی به این روش دست می‏‌زنند که در روش‏‌های ‏قانونی، رایزنی‏‌های ‏سیاسی و حتی اِعمال فشارهای بین‏‌المللی ‏به بن بست رسیده باشند، که این روش نشانه ضعف و استیصال آن‏ها است.

 

به بیانی دقیق‏تر، وقتی هدف‏‌های ‏سلطه جویانه و تمامیت خواه برخی کشورها پایگاه قانونی ندارد و از حمایت افکار عمومی برخوردار نیست و وقتی روش‏‌های ‏دیپلماتیک و رایزنی‏‌های ‏سیاسی جواب برخی زیاده خواهی‏‌ها ‏و خواسته‏‌های ‏ضدمردمی دولت‏‌های ‏زورگو را نمی‏‌دهد و در نهایت شرایط نظامی و سیاسی و اقتصادی نیز وقوع لشکر کشی‏های ‏نظامی و تجاوزات جنایت‏کارانه را غیر ممکن می‏‌سازد، ابزار ترور و گروهک‏‌های ‏مزدور و تروریست هستند که به پشتوانه حمایت‏های ‏مالی و نظامی برخی از دولت‏‌های ‏فاسد به میدان فرستاده می‏‌شوند.

 

اما تاریخ شروع این قبیل اقدامات، به پس از جنگ جهانی دوم باز می‏‌گردد. از این زمان به بعد، دولت‏‌های ‏غربی و به خصوص آمریکا با سرمایه گذاری بر گروه‏‌ها ‏و جریاناتی که به هر دلیل با برخی کشورها زاویه اعتقادی، سیاسی یا فکری پیدا کرده بودند، سازمان‏‌های ‏تروریستی مجهزی بنیان نهادند که مانند یک ارتش خصوصی و مزدور در خدمت سیاست‏‌های ‏سلطه جویانه آن‏ها قرار گرفت.

 

 

این ابزار جدید برای اِعمال فشار به دولت‏‌ها ‏و ملت‏‌هایی به کار گرفته می‏‌شوند که در برابر خواسته‏‌های ‏ابرقدرت‏‌ها ‏مقاومت می‏‌کنند و البته موازی با این اِعمال فشارها تبلیغات رسانه‏‌های ‏قدرتمند بین‏‌المللی ‏که خود ساخته دست «تروریسم دولتی» هستند قرار دارند تا قوانین بین‏‌المللی ‏و تجاوزات تروریستی را به گونه‏‌ای وارونه نشان داده و نظر افکار عمومی را تا حد امکان، هم جهت با اهداف تروریستی قرار دهند و از این طریق از بروز فشارهای حقوقی و بین‏‌المللی ‏علیه خود جلوگیری کنند. هر چند که بارها دیده شده ناکامی در دست‏یابی آمریکا و هم‏پیمانان غربی‏اش سبب می‏‌شود تا ملاحظات خود در راستای حفظ وجهه بین‏‌المللی ‏را کم‏تر مد نظر قرار دهند.

 

این پروسه ابعاد گسترده دیگری را نیز در بر می‏‌گیرد، غیر از پدید آوری گروه‏‌های ‏معارض و تجهیز مالی و تسلیحاتی؛ بارها دولت آمریکا به گونه‏‌ای کاملاً بی پروا اقدام به ارائه آموزش‏‌های ‏نظامی به اعضای سازمان‏‌های ‏تروریستی می‏‌کند. یکی از نمونه‏‌هایی که تابحال فاش شده، آموزش تفنگداران دریایی ایالات متحده به اعضای گروهک تروریستی منافقین در صحرای نوادا و پس از آن در تگزاس است تا اعضای این گروهک برای اقدامات تروریستی احتمالی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و اهداف آمریکا در عراق آماده شوند.

 

آموزش به نیروهای گروهک پژاک که وظیفه ناامن سازی مرزهای شرقی ایران از طریق راه اندازی غائله‏‌های ‏قومی و اقدامات مسلحانه را برعهده دارند نیز از نمونه‏‌های ‏دیگر حمایت آمریکا از گروه‏‌های ‏تروریستی از طریق ارائه آموزش‏‌های ‏نظامی است.

 

علاوه بر این، مدارس آموزش نظامی نیز از سال‏‌ها پیش در ایالات متحده وجود دارد و به‏‌صورت رسمی به پرورش تروریسم کمک می‏‌کند که یکی از این مراکز به واسطه آمار بالای جرائم ضد انسانی دانش آموختگانش در میان خود رسانه‏‌های ‏آمریکایی که خواهان تعطیلی این گونه مراکز هستند، به نام‏‌هایی همچون «مرکز آموزش و ترویج تروریسم آمریکا»، «اردوگاه ترورآموزی» و «حیاط خلوت تروریسم آمریکا» معروف شده است!

 

تاکنون بدنام‌ترین شکنجه‌گران، قتل عام‌کنندگان، دیکتاتورها و تروریست‌های دولتی در این مدرسه آموزش دیده‏‌اند. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۳، کمیسیون حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در پرونده کشور «السالوادور»، اسامی آن دسته از افسران ارتش که مرتکب بیش‏ترین جنایت‌های جنگی در جنگ‌های داخلی شده بودند را منتشر کرد که مطابق آن معلوم شد دو سوم این افسران، فارغ التحصیلان این مرکز آموزشی هستند!

 

در سال ۱۹۹۶ دولت آمریکا تحت فشار قرار گرفت و مجبور شد هفت جزوه آموزشی این مرکز را منتشر کند. به استناد مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک تایمز مورخ ۶ اکتبر ۱۹۹۶ انتشار یافت، در این جزوه‌های آموزشی علاوه بر ارائه انواع آموزش‌ها و راهنمایی‌ها در خصوص انجام اقدامات تروریستی، باج‌گیری، شکنجه، اعدام و قتل عام آموزش داده شده بود.

 

در حالی که دولت آمریکا قصد داشت به افکار عمومی این‏طور القا کند که وجود چنین مراکزی در کشوری که در حال مبارزه گسترده با تروریسم است لازم و ضروری است (یعنی اعتراف ایالات متحده به این واقعیت که با ترور به جنگ تروریسم رفته است!)، منتقدان این مدرسه با ارائه آماری دقیق اثبات کردند؛ تعداد قربانیانی که این مدرسه در طول ۶۵ سال فعالیت‏اش ایجاد کرده است، چندین برابر تعداد کل قربانیان حملات تروریستی انجام شده علیه آمریکا و بمب‌گذاری‌های انجام شده در سفارت‌خانه‌های این کشور و همین‏طور واقعه 11 سپتامبر بوده است. جالب آن‏جاست که این آمار فقط به فارغ التحصیلان این مدرسه محدود می‏‌شود، در حالی که حمایت آمریکا از پدیده تروریسم ابعادی بسیار گسترده تر دارد.

 

 

دلایلی که بررسی شد نشان می‏‌دهد سیستم حاکم بر ایالات متحده آمریکا به گونه‏‌ای شکل گرفته و اهدافی را تعریف می‏‌کند که منافع این کشور را در حمایت از تروریسم قرار داده است. و از آن‏جا که این موضوع در زمره سیاست‏‌های ‏کلان و خط مشی کلی نظام حاکم بر آمریکا است، تغییر دولت و کابینه در این کشور تاثیری بر روند اشتباه آن ندارد. البته خود این موضع به تنهایی مقوله ای گسترده است که مطالعه آن پای جریانات صهیونیستی را نیز به میان می‏‌کشد.

 

به هر حال نه تنها در وجود تروریسم دولتی آمریکا هیچ شکی وجود ندارد، بلکه اگر در مقابل سیاست‏‌های ‏جنایت‏کارانه دولت آمریکا به عنوان بزرگ‏ترین حامی تروریسم ایستادگی شود به نوعی منبع درآمد و دلایل وجود بسیاری از گروه‏ ها ‏و سازمان‏‌های ‏تروریستی به خودی خود از بین خواهد رفت و به فروپاشی این جریانات و تضعیف اقدامات تروریستی در دنیا منجر می‏‌شود.

کلید واژه ها: آمریکا تروریستی تروریسم ‏تروریستی دولت آمریکا بین‏ المللی سیاست‏ های دولت‏ ها ‏و می‏ شود گروه‏ های پژاک سازمان‏ های گروهک آن‏ها سازمان‏ های ‏تروریستی این روش گروهک‏ های گروه‏ های ‏تروریستی دولت‏ های «تروریسم دولتی» تروریست‏ ها می‏ شود که این پدیده و بین‏ المللی این مدرسه مدرسه آمریکا به اقدامات تروریستی جریانات آمریکا از «تروریسم دولتی»


نظر شما :