احتمال جنگ با ایران رو به افزایش است

۰۲ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۰۷۱۴۸ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در هفته های اخیر تلاش های قابل تحسینی در جلوگیری از افزایش ریسک اقدام نظامی علیه ایران انجام داده که از جمله آنها می توان به مخالفت با درخواست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به منظور مشارکت دادن ایالات متحده در جنگی دیگر در خاورمیانه اشاره کرد. اما روز جمعه شانس اقدام نظامی بالا رفت و این به دلیل اشتباه اوباما بود.

یک مقام ناشناس آمریکایی روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده نام گروهک تروریستی منافقین را از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا حذف خواهد کرد. گروهکی که در کنار دیگر اقدامات تروریستی خود، در قتل آمریکایی ها نیز نقض داشته اند.

رابرت رایت در مقاله ای که در همین زمینه در نشریه آتلانتیک منتشر کرده می نویسد، من پیش از این نیز هشدار داده بودم که حذف گروهک منافقین از فهرست سازمان های تروریستی،  موضع گروهی در ایران که به دنبال پایان دادن به مذاکرات هسته ای هستند را تقویت می کند. تندروها در ایران با اشاره به نقش این گروهک در اقدامات ضد جمهوری اسلامی، قرار گرفتن در کنار صدام حسین در جریان جنگ ایران – عراق و عملکرد به عنوان یک نیروی نیابتی برای اسرائیل ، بار دیگر اعلام خواهند کرد که ایالات متحده با حذف نام این گروهک از فهرست سازمان های تروریستی، خصومت بی اندازه ای با ایران دارد و مذاکره با چنین کشوری بی ثمر است. همانگونه که تندرو ها در آمریکا نیز برای توجیه عدم تمایل خود به ادامه مذاکرات هسته ای به دشمنی ایران با آمریکا اشاره می کنند.

البته نظریه من می تواند اشتباه یا غیر قابل باور باشد اما حذف نام گروهک منافقین از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا می تواند به کاهش شانس هر گونه مصالحه بین ایران و آمریکا منجر شود. از سوی دیگر این اقدام می تواند موضع اصلاح طلبان در ایران را نیز تضعیف کند.

به این ترتیب آمریکا در حالی که زمینه های مناسب را در ایران کاهش داده به افزایش ریسک درگیری نظامی کمک کرده است.

 

 


 

 

کلید واژه ها: آمریکا تروریستی گروهک سازمان های تروریستی از فهرست سازمان های فهرست سازمان های تروریستی فهرست سازمان حذف از فهرست سازمان


نظر شما :