ادعای جدید در مورد برنامه هسته ای ایران

کرمان هم سایت هسته ای دارد

۰۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۲ کد : ۱۹۰۹۷۰۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
شبکه خبری دبلیو ان دی در گزارشی به قلم رضا خلیلی، که جاسوس سیا برای جمع آوری اطلاعات از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی شده، ادعا هایی را در خصوص وجود سایت های هسته ای بیش ازآنچه تا کنون اعلام شده، مطرح کرده است
کرمان هم سایت هسته ای دارد

دیپلماسی ایرانی: شبکه خبری دبلیو ان دی در گزارشی به قلم رضا خلیلی، که جاسوس سیا برای جمع آوری اطلاعات از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی شده، ادعا هایی را در خصوص وجود سایت های هسته ای بیش ازآنچه تا کنون اعلام شده، مطرح کرده است. آنچه در زیر می خوانید ادعا هایی است که در این زمینه مطرح شده است.

ایران تزریق گاز به سانتریفوژهایی که به تازگی در سایت فوردو نصب شده اند را آغاز کرده و به این ترتیب ظرفیت غنی سازی دو برابر خواهد شد. این در حالی است که برخی منابع که ادعا می شود در سپاه حضور دارند اعلام کرده اند که برنامه های هسته ای ایران در چند سایت شناخته نشده دیگر نیز ادامه دارد. یکی از این سایت ها در حومه شهر شاهرخ آباد در استان کرمان قرار دارد.

کرمان با ذخایر مس، ذغال سنگ و اورانیوم خود مشهور است. همچنین ذخایر اورانیوم آن کیفیتی مشابه منطقه گچین در نزدیکی بندر عباس دارد که از مدت ها پیش برای تولید منابع کیک زرد از آن استفاده می شود. این در حالی است که نه تنها مناطق مختلف ایران برای تامین ذخایر اورانیوم مورد نیاز مورد بررسی قرار می گیرند بلکه  ایران در ونزوئلا و بولیوی نیز اورانیوم جستجو می کند. کشور هایی که روابط نزدیکی با ایران دارند و هر دو ذخایر قابل توجهی از اورانیوم دارند.

سایت جدید تحت کنترل سپاه پاسداران قرار دارد و نام آن فاتح 1 است که در زبان فارسی به معنی پیروزی است. اما نام رسمی این سایت مرکز آموزشی شهید باهنر است. دور تا دور این سایت را دیوار هایی با ارتفاع 6 فوت فراگرفته است.

گفته می شود که سنگ اورانیوم در سایت جدید به کیک زرد تبدیل می شود و سپس به هگزافلوراید اورانیوم تبدیل شده  که برای تزریق به سانتریفوژ مورد استفاده قرار می گیرد.

البته مشخص نیست که تبدیل کیک زرد به گاز اورانیوم در سایت جدید انجام می شود یا اینکه این عملیات در اصفهان صورت می گیرد. از سوی دیگر یک تاسیسات زیرزمینی نیز در سایت جدید وجود دارد که تصاویر ماهواره ای آن را تایید می کند.این سایت که توسط برج های امنیتی و سیم خاردار احاطه شده تحت حفاظت ویژه سپاه قرار دارد.

گفته می شود که حبیب الله صنعتگر فرمانده این سایت است. همچنین یک تاسیسات دیگر فعال در زمینه پلوتونیوم نیز وجود دارد که چندان از این سایت دور نیست.وینسنت پری، که پیش تر در سیا فعالیت می کرده و هم اکنون در هیاتی مربوط به کنگره آمریکا حضور دارد ادعا می کند یافته های جدید قابل توجه است. به ادعای وی در ماه های اخیر برخی منابع از وجود سایت هایی که در گذشته شناخته نشده بودند، در برنامه های هسته ای ایران خبر می دهند. در صورتی که این اخبار صحت داشته باشد، آنگاه باید تغییراتی در محاسبه  های انجام شده در خصوص پیش بینی پیشرفت هسته ای ایران انجام شود. چرا که در این صورت زمان ورود ایران به باشگاه هسته ای بسیار نزدیک تر از زمانی است که آمریکایی ها پیش بینی می کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: برنامه هسته ای ایران


( ۳ )

نظر شما :