لابی گری برای منابع انرژی در مسکو ادامه دارد

بی میلی اردوغان برای حذف رسمی ایران

۱۴ آذر ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۱ کد : ۱۹۰۹۹۱۴ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
اردوغان گفت: واردات گاز از ایران برای ترکیه اهمیت دارد، چرا که ترکیه به واردات منابع انرژی وابسته است و برای ایجاد تنوع در منابع انرژی وارداتی تلاش می کند.
بی میلی اردوغان برای حذف رسمی ایران

دیپلماسی ایرانی: سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  به ترکیه و ملاقات وی با مقامات عالی این کشور پس از تاکید مقامات خزانه داری آمریکا بر مقابله با تجارت طلا در برابر گاز ترکیه با ایران گمانه زنی ها را در خصوص چانه زنی آنکارا با مسکو برای تامین منابع گاز و نفت افزایش داد.

این سفر چند روز پس از آن انجام شد که سنای آمریکا بسته تحریم های جدیدی را علیه ایران به تصویب رساند که گفته می شود بخشی از آن متمرکز بر پایان دادن به روزهای تجارت طلایی ترکیه و ایران است. ترکیه در یک سال گذشته در مقابل گاز وارداتی از ایران طلا پرداخت کرده است. تحریم های جدید در صورتی که به قانون تبدیل شوند، سومین دور از تحریم ها خواهد بود که در سال جاری میلادی علیه ایران اعمال می شود.

هرچند برخی منابع روس نیز اعلام کرده اند این کشور آماده است جای ایران را برای تامین نفت و گاز مورد نیاز ترکیه پر کند، اما اردوغان می گوید ترکیه با وجود سخت تر شدن تحریم های آمریکا به واردات گاز از ایران ادامه می دهد. مقامات ترکیه پیش از این نیز اعلام کرده بودند تحریم های آمریکا تاثیری بر تجارت طلا در مقابل گاز ندارد و در همین زمینه رایزنی هایی در حال انجام است.

اردوغان گفت: واردات گاز از ایران برای ترکیه اهمیت دارد، چرا که ترکیه به واردات منابع انرژی وابسته است و برای ایجاد تنوع در منابع انرژی وارداتی تلاش می کند. نخست وزیر ترکیه خاطرنشان کرد این تجارت ادامه خواهد داشت. اردوغان در کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: ما همواره به مقامات گفته ایم که این موضوع اهمیت استراتژیک برای ما دارد و  نمی توانیم به تحریم ها عمل کنیم. ترکیه که به زودی جای انگلیس به عنوان سومین مصرف کننده بزرگ برق در اروپا را خواهد گرفت، 90 درصد از صادرات گاز ایران را خریداری می کند.

لیره و طلا

تحریم های بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا پرداخت های دلار یا یورو را ممنوع می کند، بنابر این ترکیه به ایران لیره پرداخت می کند که قدرت خرید اندکی در بازارهای بین المللی دارد اما برای خرید طلا در ترکیه مناسب است. علی باباجان، معاون اردوغان، ماه گذشته اعلام کرد ایران از لیره ای که برای خرید گاز از سوی ترکیه پرداخت می شود، به منظور خرید طلا استفاده می کند چرا که نمی تواند پول نقد را به داخل کشور انتقال دهد.

گفتنی است ترکیه همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می دهد اما میزان خرید نفت را محدود کرده است تا از معافیت های تحریمی آمریکا برخوردار شود.

به گزارش رویترز، هرچند وزارت امور خارجه آمریکا در مورد رایزنی پوتین و اردوغان یدر خصوص پایان دادن به تجارت طلای ترکیه با ایران موضع گیری نکرده است، اما ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته پیش گفته بود واشینگتن به دنبال تحریم هایی است که صادرات فلزات گران بها به ایران را نشانه می گیرد.

اما با وجود تاکید نخست وزیر ترکیه به ادامه واردات گاز از ایران، روسیه که شریک اقتصادی نزدیک ایران به شمار می رود و همچنان در حال تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر است، باتوجه به منافع صادرات گاز به ترکیه، علاقمند است این اقدام را انجام دهد. روسیه و ترکیه اخیرا در خصوص مساله سوریه اختلافات عمیقی دارند اما به نظر می رسد منافع تجاری دو طرف جدا از ملاحظات سیاسی تعریف شده باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: ترکیه آمریکا روسیه


نظر شما :