وزارت نفت لیست سیاه تهیه کرد

۱۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۹۱۰۱۳۴ سرخط اخبار

معاونان وزارت نفت با ابراز بی اطلاعی از افزایش فعالیت های دلالی و واسطه ای تامین کالا در سطح صنعت نفت، اعلام می کنند: تمامی شرکت های متخلف در لیست سیاه مجموعه وزارت نفت قرار گرفته و با این دسته از شرکت ها قطع همکاری می شود.

 

حمدالله محمدنژاد امروز در گفتگو با مهر با اظهار بی اطلاعی از فعالیت برخی از باندهای دلالی و واسطه گری برای خرید و فروش کالا و تجهیزات در سطح صنایع نفت و گاز کشور، گفت: تمامی شرکت ها و پیمانکاران صنعت نفت موظف هستند که به طور مستقیم با سازندگان و تولیدکنندگان واقعی کالا قرارداد ساخت و خرید امضا کنند.

معاون مهندسی و ساخت داخل وزیر نفت در پاسخ به این پرسش مهر مبنی بر نحوه برخورد وزارت نفت با شرکت ها و پیمانکاران متخلف، تصریح کرد: با امضای قرارداد مستقیم با سازندگان واقعی قطعا دست دلالان و افراد سودجو قطع خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه اما اگر شرکتی تخلف کند قطعا در لیست سیاه وزارت نفت قرار می گیرد، اظهار داشت: قطعا با این دسته از شرکتهای متخلف هیچ گونه همکاری انجام نخواهد شد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه در صورت محرز شدن تخلفات پرونده حقوقی آن تشکیل خواهد شد، تاکید کرد: در نهایت وزارت نفت این پرونده های حقوقی را برای بررسی بیشتر به قوه قضائیه و سایر مراکز بازرسی و نظارتی ارسال خواهد کرد.
 
سندیکاها جلو بیایند، دلالان حذف می شوند
 
محمدرضا مقدم معاون پژوهش و فنآوری وزیر نفت هم در گفتگو با مهر با اظهار بی اطلاعی از فعالیت برخی از دلالان و به ویژه واسطه های خرید و فروش دکل های حفاری از چین، توضیح داد: هم اکنون سند راهبردی به منظور دستیابی به دانش فنی و تولید ملی دکل های حفاری خشکی در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه قرار است این دکل بومی ثبت بین المللی شود، تبیین کرد: اما اگر فعالیت های واسطه ای لطمه ای به پروژه ملی وارد کند، قطعا برخورد خواهد شد.
 
معاون وزیر نفت همچنین یکی از راهکارهای کاهش فعالیت های واسطه ای وزارت نفت را امضای قرارداد مستقیم با سندیکا و انجمن های تخصصی ساخت داخل تجهیزات نفت عنوان کرد و افزود: با مشارکت سازندگان و مراکز علمی امکان ساخت تجهیزات پرمصرفی همچون پمپ، توربین، دکل حفاری، کاتالیست، اقلام یدکی و برخی از مواد افزودنی شیمیایی فراهم می شود.
 
هدایت الله مدیرعامل شرکت حفاری شمال روز گذشته در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش فعالیت دلالان و واسطه ها برای فروش دکل های غیر استاندارد و گران قیمت حفاری به پیمانکاران صنعت نفت ایران، گفته بود: برخی از دلالان زخم خورده اطلاعات نفتی ایران را به اتحادیه اروپا ارائه می کنند.
 
جزئیات طرح جدید شناسایی سازندگان واقعی نفتی

به گزارش مهر، در حال حاضر فاز مقدماتی سامانه الکترونیکی خرید کالاهای صنعت نفت راه اندازی شده که سه بخش اصلی سامانه الکترونیکی تامین کالا، ایران کد و صدور گواهی الکترونیکی برای کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت از زیر پروژه های این طرح عظیم صنعت نفت به شمار می روند.

راه اندازی این سامانه الکترونیکی به ویژه در شرایط فعلی که تحریم ها شدت گرفته، دارای مزیت های متعدد اقتصادی بوده که کاهش هزینه انبارداری، صرفه جویی در خرید کالا و تجهیزات، کاهش سفارش خارجی ساخت و تولید کالاهای نفتی و افزایش سهم صنعتگران و سازندگان داخلی از مهمترین مزیت های این طرح الکترونیکی است.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت نفت راه اندازی سامانه الکترونیکی خرید کالاهای صنعت نفت در ایجاد فضای رقابتی بین سازندگان داخلی تاثیر گذار است، از سوی دیگر با فعال سازی تمامی فازهای این سامانه یک بانک اطلاعاتی گسترده درباره نحوه تولیدات داخلی و نیازهای کالایی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایجاد می شود.

یکپارچه سازی و تلفیق اطلاعات در قالب سامانه الکترونیکی خرید کالاهای صنعت نفت به عنوان یکی از راهکارهای شناسایی ظرفیت های خالی سازندگان و صنعتگران داخلی بوده ضمن آنکه کاهش خرید خارجی کالا و اتکا به سازندگان داخلی را هم می توان از دیگر دستاوردهای این پروژه الکترونیکی در سطح صنعت نفت برشمرد.

با ایجاد یک بانک اطلاعاتی گسترده کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و طبقه بندی و دسته بندی تمامی کالاها شامل پمپ، توربین، کمپرسور، تجهیزات دوار و ابزار دقیق توجیه اقتصادی ساخت داخل و یا سفارش خارجی این کالاها تعیین می شود.

 

 

کلید واژه ها: صنعت نفت صنعت الکترونیکی سازندگان وزارت نفت تجهیزات کالا سامانه واسطه دکل دلالان سامانه الکترونیکی مهر حفاری کالا و قطعا و تجهیزات


( ۴ )

نظر شما :