جانشینی که چاوز برای خود تعیین کرد

مدافع اسد در قامت ریاست جمهوری ونزوئلا

۱۹ آذر ۱۳۹۱ | ۲۲:۳۴ کد : ۱۹۱۰۱۴۴ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
نیکولاس مادورو که اکنون به توصیه چاوز جانشین وی می‌شود، متاهل و زاده کاراکاس است، 50 سال سن دارد و چاوز وی را در سال 2006 به عنوان وزیر امور خارجه و 10 اکتبر سال جاری میلادی به عنوان معاون خود انتخاب کرد.
مدافع اسد در قامت ریاست جمهوری ونزوئلا

دیپلماسی ایرانی: هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا در حالی شنبه شب خبر از سفرش به هاوانا، پایتخت کوبا داد که نیکولاس مادورو، وزیر امور خارجه دولتش را به عنوان جانشین خود تعیین کرد و از مردم ونزوئلا خواست که اگر انتخابات ریاست جمهوری جدیدی در کشورش برگزار شد، وی را به عنوان جانشینش انتخاب کنند. این اظهارات چاوز نشان می دهد که بیماری سرطان وی که در گذشته گفته بود از آن شفا یافته مجددا عود کرده است و احتمال دارد که این بار قابل درمان نباشد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، این در حالی است که مادورو از طرفداران سرسخت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه محسوب می شود و بسیاری بر این باورند در صورتی که چاوز این بار در اثر بیماری اش از دنیا برود، آن طور که خودش در نطق سخنرانی تلویزیونی اش در این باره ابراز نگرانی کرده، فردی که جانشین وی خواهد شد از طرفداران پر و پا قرص اسد خواهد بود.

پیش از این چاوز نزدیک به سه هفته در انظار عمومی حاضر نشده بود که این مساله سوالاتی را درباره سلامتی وی مطرح ساخته بود. اما در 27 نوامبر مجددا در انظار عمومی ظاهر شد و این بار اعلام کرد که بیماری سرطان دوباره به سراغش آمده است و این بار باید برای درمان به کوبا برود و حداقل 10 روز در آن جا بماند. وی روز جمعه گذشته به ونزئلا برگشت و شبکه تلویزیون محلی وی. تی. وی تصاویری را از او منتشر کرد که وی به سلامت از هواپیما پایین می آید در حالی که همراه او نیکولاس مادورو نیز همراه او است.

چاوز شش ماه پیش در کوبا دوره های شیمی درمانی را گذرانده بود. علائم سرطان از نیمه های 2011 در او تشخیص داده شده بود و به دستور پزشکان دو بار زیر تیغ جراحی رفته بود. چاوز در ابتدا تصمیم داشت به دلیل بیماری سرطانش از سیاست کناره گیری کند و دیگر خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا نکند اما درمان نسبی اش باعث شد تا وی برای شرکت مجدد در انتخابات ترغیب شود. برای همین در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و پیروز انتخابات شد. انتخاباتی که حتی مخالفان چاوز از جمله رقیب سرسخت انتخاباتی اش بر دموکراتیک بودن آن تاکید داشتند.

مادورو که اکنون به توصیه چاوز جانشین وی می شود، متاهل و زاده کاراکاس است، 50 سال سن دارد و چاوز وی را در سال 2006 به عنوان وزیر امور خارجه و 10 اکتبر سال جاری میلادی، سه روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا به عنوان معاون خود انتخاب کرد. چاوز دیروز گفت که می خواهد مادورو را به عنوان جانشین خود معرفی کند و از ونزوئلایی ها خواست اگر بیماری سرطان باعث شد تا در فعالیت های ریاست جمهوری اش وقفه ای ایجاد شود و او مجبور شود که از این سمت کناره گیری کند، مردم مادورو را به عنوان رئیس جمهور جدید انتخاب کنند. چاوز برای نخستین بار در نطق تلویوزیونی دیروزش صحبت از وخامت حالش زده بود.

مادورو در گذشته راننده اتوبوس بود، سطح تحصیلاتش پایین است و حتی عده ای می گویند که فقط تا پایان دوره ابتدایی درس خوانده است. اما در سندیکاهای کارگری فعالیت های بسیاری داشته است. از دهه هفتاد قرن گذشته میلادی قدم به دنیای سیاست گذاشت و نماینده غیر رسمی سندیکای رانندگان قطار در کاراکاس بود.

دفاع های مادورو از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و نظام حاکم بر آن مشهور است. مهم ترین اظهار نظر وی درباره سوریه به 30 اگوست سال جاری میلادی در حاشیه نشست جنبش عدم تعهد در تهران باز می گردد که گفته بود: «قدرت های بزرگ درصدد دخالت در امور داخلی سوریه هستند و می خواهند این کشور را دگرگون کنند. مردم سوریه خود باید در کمال آرامش، صلح و استقلال آینده کشور خود را انتخاب کنند.» وی در این نشست به همراه 24 نفر از مسئولان عالی رتبه ونزوئلایی شرکت کرده بود.

مادورو نیز همانند بسیاری از حامیان اسد نسبت به هر گونه مداخله نظامی در سوریه هشدار داده بود و گفته بود که حاضر است هر گونه کمکی که مورد نیاز سوریه باشد به آن کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ونزوئلا نيكولاس مادورو هوگو چاوز


نظر شما :