لاوروف: امریکا دشمن روسیه است

۲۰ آذر ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۹ کد : ۱۹۱۰۲۰۵ سرخط اخبار

ایرنا نوشت:

ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه، آمریکا را به دشمنی علیه کشورش و سوء استفاده از پرونده جنایی فردی موسوم به ماگنیتسکی برای برنامه ریزی اقدامات ضد روسی متهم کرد.
 لاوروف روزدوشنبه در نشست ˈپارلمانتاریسم معاصر و آینده دمکراسیˈ در مسکو، تصویب قانون ماگنیتسکی در مجلس سنای آمریکا را حرکتی ضد روسی خواند و از نمایندگان پارلمان روسیه (دوما) خواست تا به این اقدام همتایان آمریکایی خود پاسخ دهند.

وی افزود: تصویب قانون ضد روسی ماگنیتسکی در سنای آمریکا بر پایه بهانه های واهی و سودجویانه صورت گرفته است که با نهایی شدن آن گروهی از شهروندان روس مشمول تحریم ( سفر به آمریکا)می شوند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: اطمینان دارم مجلس روسیه به این حرکت ضدروسی آمریکا پاسخ مناسبی می دهد.

سنای آمریکا روز پنجشنبه با 92 رای موافق و چهار رای مخالف قانون ضدروسی ماگنیتسکی را تصویب کرد، این قانون در اواسط ماه نوامبر جاری در کنگره به تصویب رسیده بود و در صورت امضای ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا اعتبار اجرایی می یابد.

ˈسرگئی ماگنیتسکیˈ وکیل روسی شرکت سرمایه گذاری انگلیسی ˈهرمیتاژˈ پس از دستگیری به جرم فرار مالیاتی در سال 2009 در بازداشتگاهی در مسکو درگذشت و مرگ وی به موضوعی مناقشه برانگیز در روابط روسیه و برخی کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا تبدیل شده است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت: مبتکران آمریکایی این حرکت باید بدانند که اقدام آنها مغایر با اهداف تعمیق همکاریها میان روسیه و آمریکا و ملت های دو کشور است که مسئولیت ویژه ای برای تامین ثبات بین المللی برعهده دارند.

وی با بیان این که روسیه از بحث در باره مسایل در عرصه حقوق انسانی طفره نمی رود، اظهار داشت: ما حرف هایی برای گفتن به شرکای خود در این زمینه داریم اما این گفت و گو ها باید در شرایط یکسان و توام با احترام متقابل و به شرط رعایت اصل حق حاکمیت و توجه به ویژگی های ملی، فرهنگی و تاریخی هر کشور انجام گیرد.

دومای روسیه قرار است در هفته جاری به دادن پاسخ به قانون ضدروسی ماگنیتسکی در امریکا بپردازد.

وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه هم اعلام کرد: پاسخ روسیه به قانون ضدروسی ماگنیتسکی آمریکا که اخیرا در سنای این کشور تصویب شد، قاطع خواهد بود.

لاوروف با اشاره به اینکه علاوه بر آمریکا، کشورهای اروپایی هم درصدد سوء استفاده از مساله ماگنیتسکی برای اعمال فشار بر مسکو هستند، گفت: پاسخ دومای روسیه در این زمینه بر روی اقدام ضد روسی سنای آمریکا باید متمرکز شود.

ˈنیکلای پاتروشفˈ دبیر شورای امنیت روسیه نیز روز یکشنبه اعلام کرد که کشورش حق دارد به قانون ضدروسی ماگنیتسکی پاسخ دهد.

وی یادآوری کرد: آمریکا اغلب حقوق بشر را نقض می کند و به همین جهت برای پاسخ به تصویب قانون ماگنیتسکی تصمیم می گیریم.

پاتروشف با بیان این که آمریکا در عراق، لیبی، افغانستان و نیز زندان گوانتانامو حقوق انسانها را نقض کرده است، گفت: روسیه با توجه به نقض حقوق بشر توسط آمریکا در این کشورها قانونی را تصویب می کند.

مقام روس همچنین شیوه های خشن بازجویی نیروهای آمریکایی را غیرقابل قبول خواند.

ˈدمیتری مدودیفˈ نخست وزیر روسیه نیز به تازگی تصویب قانون ضد روسی ماگنیتسکی در کنگره آمریکا را اشتباه بزرگ قانونگذاران آمریکایی خواند و این کشور را به مقابله به مثل تهدید کرد.

وی با بیان این که تصویب قانون ماگنیتسکی در آمریکا واکنش متقابل و متناسب روسیه را به همراه خواهد داشت، افزود: به هیچ وجه قابل قبول نیست که کشوری به این صورت، اراده خود را بر کشور دیگر تحمیل کند.

 

کلید واژه ها: آمریکا روسیه ماگنیتسکی روسی تصویب قانون ضدروسی ماگنیتسکی در ضد روسی قانون ضدروسی ماگنیتسکی ضدروسی ماگنیتسکی سنای قانون ضدروسی


نظر شما :