رقابت آل سعود با ایران در لبنان

۲۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۹۱۰۲۲۸ سرخط اخبار

روزنامه 14 مارسی الجمهوریه لبنان نوشت: عربستان بعد از اینکه نتوانست نفوذ خود را در کشور عراق و سوریه گسترش دهد، این بار با هدف منع گسترش نفوذ ایران در لبنان، تمام تلاش سیاسی و امنیتی خود را بر روی کسب امتیاز در صحنه سیاسی این کشور متمرکز کرده است.

 

به گزارش ایرنا از بیروت، روزنامه لبنانی ˈالجمهوریهˈ با انتشار یادداشتی تاکید کرد: با توجه به روند وخیم اوضاع امنیتی منطقه و منتقل شدن تهدیدات از نقطه ای به نقطه دیگر، ظاهرا بستری مناسب برای اجرای انتخابات پارلمانی سال 2013 لبنان، تاکنون فراهم نشده و شک و تردیدهایی در مورد اجرا یا به تعویق افتادن آن وجود دارد؛ این همان مسئله ای است که ˈمیشل سلیمانˈ رییس جمهور لبنان نیز بارها نسبت به آن هشدار داده است.

با وجود اینکه محافل دیپلماسی اروپایی و غربی در مناسبت های گوناگون بر اجرای انتخابات پارلمانی لبنان در موعد مقرر آن تأکید می کنند ولی دامنه شک و تردید ها در این مورد نیز به حدی رسیده که حتی مسئله تعیین رییس جمهور لبنان در سال 2014 میلادی را نیز به چالش کشیده است.

الجمهوریه با اشاره به تحولات جاری منطقه و بروز اختلاف های زیاد میان ایران و عربستان بویژه مساله سوریه تأکید کرد: نزاع های سیاسی میان محور مقاومت و محور اعراب سازش کار بر سر سوریه، لبنان و عراق همچنان یکی از داغ ترین بحث های جاری در خاورمیانه است.

این روزنامه لبنانی با اشاره به راهبرد خارجی عربستان در منع گسترش نفوذ ایران در منطقه بویژه لبنان، نوشت: عربستان بعد از اینکه نتوانست نفوذ خود را در کشور عراق گسترش دهد، این بار، تمام تلاش خود را معطوف به پیروزی جریان 14 مارس در انتخابات پارلمانی لبنان کرده است.

الجمهوریه با اشاره به ادامه بحران سوریه و ناامیدی عربستان در سرنگونی نظام ˈبشار اسدˈ رییس جمهور این کشور، ادامه داد: ریاض که تاکنون به خواست خود یعنی سرنگونی نظام سوریه نرسیده و نتوانسته روابط میان تهران و حزب الله را قطع کند، اینک تمام توان خود را در حمایت از جریان 14مارس برای کسب پیروزی کامل در انتخابات پارلمانی آینده لبنان به کار بسته تا بدین گونه بار دیگر شانس خود را برای شکست حزب الله و به دنبال آن نظام سوریه، امتحان کند.

این روزنامه لبنانی با اشاره به احتمال به تعویق افتادن زمان اجرای انتخابات پارلمانی لبنان ادامه داد: با وجود خواست منطقه ای و بین المللی برای اجرای انتخابات پارلمانی در موعد مقرر، این گونه به نظر می رسد که این بار برای حل چالش ها موجود، باید بهترین گزینه یعنی به تعویق افتادن زمان اجرای انتخابات برگزیده شود چراکه تنها با انتخاب این گزینه است، که راه برای اجرای سالم انتخابات درفضای آرام هموار خواهد شد.

از این رو تا وقتی نشانه هایی از بروز راهکاری برای حل مسایل منطقه ای به ویژه مسایل متعلق به سوریه دیده نشود، احتمال به تعویق افتادن انتخابات و به دنبال آن وخیم تر شدن اوضاع سیاسی کشور همچنان دور از ذهن نیست.

پیش بینی می شود انتخابات پارلمانی لبنان درسال 2013 که ازهم اکنون بحث های داغی میان گروه های سیاسی لبنان برانگیخته است، حساس ترین انتخابات این کشور باشد چرا که ترکیب این مجلس علاوه بر رییس مجلس، نخست وزیر و رییس جمهور آتی لبنان را نیز انتخاب خواهد کرد.

روزنامه لبنانی ˈالدیارˈ با اشاره به نقش عربستان در انتخابات پارلمانی لبنان و حمایت از کاندیداهای انتخابات پارلمانی نوشت: عربستان به ˈایلی سکافˈ نماینده مجلس لبنان که نقش مهمی در تغییر معادلات سیاسی این کشور دارد، گفته که در صورتی که در کنار جریان 14 مارس علیه جریان 8 مارس(حزب الله و هم پیمانانش) قرار بگیرد و با احزابˈ نیروهای لبنانیˈ، ˈکتایبˈ، و ˈالمستقبلˈ در استان ˈزحلهˈ در شرق لبنان هم پیمان شود، از وی حمایت مالی و معنوی خواهد کرد.

این روزنامه ادامه داد: اینک رقابت قوی و شدیدی میان عربستان و محور مقاومت به رهبری ایران در رابطه با انتخابات آتی لبنان وجود دارد لذا عربستان با هدف گسترش نفوذ خود در لبنان با فراخواندن شخصیت های سیاسی و نمایندگان سابق مجلس از جمله ˈمصباح الاحدبˈ، ˈمیشل المرˈ و ˈامین جمیلˈ رییس حزب کتایب خواهان حمایت از هم پیمانان خود در انتخابات پارلمانی آینده است؛ گویی که صندوق انتخابات این بار به جای لبنان در عربستان فعال تر خواهد بود.

ایلی سکاف نماینده سابق لبنان، که از حامیان جریان 8 مارس و نظام سوریه به شمار می آید.

از سوی دیگر ˈسعد حریریˈ نخست وزیر سابق و رییس جریان ˈالمستقبلˈ لبنان به منظور هدایت این جریان در ماه های پیش از انتخابات مجلس این کشور، یک اتاق عملیات در ریاض تشکیل داده است.

حریری با فراخواندن پنج تن از مسئولین جریان المستقبل به عربستان، این اتاق عملیات را تشکیل داده تا با هم حزبی های خود و بخش اطلاعات نیروهای امنیتی لبنان مرتبط بوده و اوامر لازم را صادر کند.

 

کلید واژه ها: لبنان عربستان پارلمانی انتخابات پارلمانی سوریه سیاسی اجرای انتخابات مجلس انتخابات پارلمانی لبنان نفوذ پارلمانی لبنان اجرای انتخابات پارلمانی افتادن تعویق تعویق افتادن به تعویق افتادن در انتخابات پارلمانی به تعویق این بار


نظر شما :