زیباری:

راه حل سیاسی در سوریه نیازمند معجزه است

۲۳ آذر ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۹۱۰۳۰۹ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه عراق درباره ایجاد راه حل سیاسی برای بحران سوریه گفت، دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه نیازمند یک "معجزه واقعی" است چرا که روابط بین نظام و ملت سوریه به شکست رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در گفتگو با روزنامه الوطن چاپ سوریه در حاشیه کنفرانس بین المللی همستگی با اسیران فلسطینی و عربی عنوان داشت: آنچه که در سوریه رخ می دهد جنگ خونبار است. خونریزی ها به نوعی گروه های منطقه ای را نیز درگیر این جنگ کرده و در سوریه کشورهایی هستند که نمایندگانی دارند و در این درگیری ها مشارکت می کنند.

وی افزود: اوضاع سوریه به معنای واقعی کلمه مصیبت بار است. درگیری ها به حدی رسیده که نه مخالفان و نه نظام نمی توانند اوضاع را تحت کنترل بگیرند و این درگیری نظامی بر اساس توازن قوا ادامه خواهد یافت.

وی گفت: احتمالاتی درباره تغییر موضع گیری بین المللی در قبال سوریه برای سرعت بخشیدن به ایجاد تغییر وجود دارد اما شرط نشده که از طریق اشغال یا جنگ یا اعزام نیرو این مساله صورت بگیرد. ارتش ها و قدرت ها در این کشورها راهکار و شیوه ای بیشتری در اختیار دارند البته برخی کشورهای عربی هستند که از مخالفان با سلاح و تجهیزات نظامی دفاع می کنند اما ما این کار را انجام نمی دهیم.

وزیر امور خارجه عراق پیش بینی کرد که احتمالا از ابتدای سال آتی میلادی از طریق اعمال فشار بر این کشورها و ادامه عملیات کشتار و بمباران که دخالت بین المللی و انسانی را در سوریه تسهیل خواهد بخشید، تغییراتی در مواضع بین المللی ایجاد شود.

وی دخالت خارجی در سوریه را مانند آنچه که در عراق، لیبی و یمن رخ داد بعید دانست.

زیباری گفت: به رسمیت شناختن ائتلاف ملی مخالفان یک نوع از راهکارهای فشار سیاسی و دیپلماتیک بر نظام سوریه است.

زیباری عنوان داشت: گروهی از مخالفان واقعی خارج از ائتلاف ملی مخالفان از جمله میشل کیلو و عارف دلیله در مرحله آینده به بغداد سفر خواهند کرد.

وی گفت: ما هیچ مشکلی برای انجام دیدار با هیچ گروه سوری حتی ائتلاف ملی مخالفان نداریم اما در چارچوب اتحادیه عرب ائتلاف مخالفان را به رسمیت نشناختیم و ما سه دلیل داریم یکی این که اعراب هر مخالفی را که بیاید بگوید می خواهد نماینده کشورش باشد را می پذیرند و این صحیح نیست، دوم این که آنها همچنان خارج از توافقات کنفرانس دوحه و قاهره عمل کردند و سوم این که گروه هایی در چارچوب این ائتلاف هستند که گروه های تروریستی اند و در لیست تروریستی آمریکا قرار دارند.

زیباری تعداد سوری هایی که به عراق گریخته اند را 61 هزار تن اعلام کرد و گفت: عراق امروز بعد از ریاست بر اجلاس سران عرب آماده ایفای نقش بیشتر در مسائل مهم عربی است و ما به تشکیلات خودگردان فلسطین 25 میلیون دلار و به آوارگان سوری 10 میلیون دلار و به یمن پنج میلیون دلار کمک کردیم.

وی درباره عدم حضور هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی خود در اجلاس دوستان سوریه گفت: نمی دانم وی مشکل سلامتی داشته یا مشکل سیاسی؟

کلید واژه ها: سوریه عراق ائتلاف بین المللی


نظر شما :