موافقت رقبای اوباما با انتخاب جان کری

دموکراتی که دل جمهوری خواهان را هم برد

۲۵ آذر ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۰۳۵۶ اخبار اصلی آمریکا
جمهوری خواهان به دنبال خروج جان کری از سنا و رقابت با دموکرات ها بر سر کرسی او در این مجلس هستند
دموکراتی که دل جمهوری خواهان را هم برد

دیپلماسی ایرانی : کمپین جمهوری خواهان برای جلوگیری از وزیر خارجه شدن سوزان رایس،نماینده ایالات متحده در سازمان ملل،با پیوستن سناتورهای جمهوری خواهی همانند سوزان کالینز (مین) و باب کورکر (تنسی) به سناتورهای ارشد جمهوری خواه در زمینه ی روابط خارجی،به اوج خود رسید.تمام آنها به اظهارات رایس بعد از حمله به کنسولگری ایالات متحده در بنغازی لیبی،اعتراض داشتند.
اما صرف نظر از تأثیرات انتخاب رایس بر سیاست خارجی،جمهوری خواهان سنا به دنبال اهداف سیاسی خود بودند.رایس اصلی ترین گزینه ی اوباما برای وزارت خارجه بود، در حالی که عده ای سناتور جان کری  را برای جانشینی هیلاری کلینتون مناسب می بینند.
با انصراف رایس،کری منطقی ترین انتخاب خواهد بود و انتخاب وی به معنای برگزاری انتخابات ویژه در ماساچوست می باشد که به منزله ی پیروزی بالقوه جمهوری خواهان خواهد بود و سناتور اسکات براون که در انتخابات مجدد شکست خورد، با وجود این که این ایالت  یک ایالت دموکرات است، شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات ویژه خواهد داشت.جمهوری خواهان سنا به خوبی از این دومینو آگاهی دارند.
در هفته های اخیر جمهوری خواهان به آرامی شروع به هل دادن کری به سمت این پست کرده اند.کالینز به همراه سناتور جان مک کین( از اریزونا) و جان باروسو ( از وایومینگ) همگی پیشنهاد داده اند که کری انتخاب خوبی است.کالینز گفت کری به راحتی تأیید خواهد شد : من فکر می کنم جان کری یک انتخاب عالی خواهد بود و به راحتی توسط همکارانش تأیید خواهد شد.
باروسو در مصاحبه با ام اس ان بی سی گفته های کالینز را تکرار کرد :اگر رئیس جمهور یک جلسه و فرآیند تأیید آسان می خواهد، می تواند کری را انتخاب کند و من معتقدم که وی تأیید خواهد شد. در اوایل ماه هم سناتور کیل ( از اریزونا) و سناتور ریچارد لوگار (از ایندیانا) برای انتخاب کری ابراز تمایل کرده بودند.البته این دو به همراه براون نمی توانند در رأی گیری شرکت کنند چون در ژانویه سنا را ترک می کنند.
انتخابات ویژه در ماساچوست یک تضمین جدی برای پیروزی حمهوری خواهان است.در انتخابات امسال،براون رقابت را به الیزابت وارن واگذار کرد اما چند دلیل برای پیروزی وی در انتخابات ویژه وجود دارد.وی یک بار قبل از این هم پیروز شده بود (کرسی تد کندی در سال 2010).  مشارکت کم کاندیداهای دموکرات در انتخابات مقدماتی موجب ناراحتی مردم و تعداد زیاد کاندیداها موجب آسیب بیشتر به کاندیدای نهایی خواهد شد.براون ممکن است مطلوب نباشد ولی کرسی 46 را برای جمهوری خواهان در سنا به ارمغان می آورد و همچنین شانس جمهوری خواهان برای به دست آوردن اکثریت سنا در سال 2014 را افزایش می دهد.
هنوز مشخص نیست که براون در رقابت ها شرکت کند ولی تاکنون آن را رد نکرده است.براون هنوز اندکی محبوبیت دارد که  البته این میزان کمتر از محبوبیت وی قبل از شرکت در انتخابات 2012 می باشد.البته اگر براون شرکت کند و پیروز شود باید برای دوره ی سناتوری کامل مجدداً در سال 2014 در انتخابات شرکت کند و این به این معنا خواهد بود که وی در طی پنج سال، چهار بار در انتخابات سنا شرکت کرده است که این قم بسیار زیاد خواهد بود.
قطعات زیادی از پازل انتخابات ویژه باقی مانده است و جمهوری خواهان به هیچ وجه به این موضوع که کری گزینه ی خوبی خواهد بود (یا حداقل بهتر از رایس) فکر نمی کنند بلکه به تبعات سیاسی این انتخاب نگاه می کنند.به نظر می رسد تلاش های جمهوری خواهان علیه رایس به نتیجه رسید و آنها از این اتفاق منافع سیاسی بسیاری را در سبد خود قرار خواهن داد.
نویسنده : آرون بلیک / منبع : واشینگتن پست       

کلید واژه ها: باراک اوباما جان کری


نظر شما :