معرفی کتاب

سایبر دیپلماسی آمریکا در قبال ایران

۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۵۰۲۵ آمریکا کتابخانه خاورمیانه
کتاب «سایبر دیپلماسی آمریکا در قبال ایران در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما» توسط انتشارات ایرانا رسانه منتشر شد.
سایبر دیپلماسی آمریکا در قبال ایران

دیپلماسی ایرانی: کتاب «سایبر دیپلماسی آمریکا در قبال ایران در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما» توسط انتشارات ایرانا رسانه منتشر شد.

در این کتاب که توسط دکتر احسان موحدیان در چهار فصل نوشته شده است، ابتدا دیپلماسی عمومی و سپس دیپلماسی سایبری به عنوان یکی از زیرمجموعه های آن مورد بررسی قرار گرفته و پس از تشریح نسبت دیپلماسی سایبری و دیپلماسی دیجیتال، جنبه های شکل دهنده به دیپلماسی دیجیتال و تغییر فرایندها و ساختارهای دیپلماتیک در عصر دیجیتال توضیح داده شده اند. 

در این کتاب نظریه کنشگر – شبکه مبنای نظری بررسی دیپلماسی سایبری آمریکا در قبال ایران قرار گرفته و ویژگی های مهم فضای سایبر در ارتباط با رشته روابط بین الملل نیز به بحث گذارده شده اند.

فصل سوم این کتاب به بررسی دیپلماسی سایبری آمریکا در قبال ایران اختصاص یافته و نحوه استفاده دولت های جرج بوش پسر و باراک اوباما - و به خصوص دو وزیر امور خارجه اوباما هیلاری کلینتون و جان کری – از از شبکه های اجتماعی و سایر ظرفیت های فضای مجازی برای تاثیرگذاری بر کاربران ایرانی اینترنت توضیح داده شده است.

در انتهای این کتاب پس از توضیح ویژگی های عمومی دیپلماسی سایبری کاخ سفید در قبال ایران، پیشنهادهایی با هدف استفاده بهینه از ظرفیت اینترنت برای نقش آفرینی دستگاه سیاست خارجی کشور و همین طور مقابله با تهدیدات سایبری آمریکا ارائه شده است.

با توجه به اینکه وزارت امور خارجه دولت آمریکا به عنوان متولی دیپلماسی سایبری این کشور به علت قطع روابط با ایران در چهل سال گذشته استفاده گسترده از این ابزار را در دو دهه اخیر برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی ایرانیان در دستور کار خود قرار داده، بررسی این موضوع از اهمیت انکارناپذیری برخوردار است. 

اثریادشده از منظر کاربردی نگاهی چندبعدی به سیاستگذاران و سیاستمداران، دولتمردان و پژوهشگران می بخشد تا با درک تحولات سریع عرصه فناوری و دیپلماسی و کسب آگاهی عمیق و ژرف از عملکرد ایالات متحده در عرصه خطیر سایبر دیپلماسی در قبال جمهوری اسلامی ایران بتوانند برای مقابله با پیامدهای این پدیده نوظهور و به کارگیری ابزاری مشابه برای تاثیرگذاری بر مردم آمریکا برنامه ریزی کنند. 

در بخشی از فصل نتیجه گیری این کتاب آمده است: "سیاست گذاری های کشور در زمینه فیلتر کردن سایت های مورد حمایت دستگاه سیاست خارجی آمریکا باید با هوشمندی بیشتری صورت بگیرد و بهتر است به جای از دسترس خارج کردن تمامی این سایت ها که دافعه زیادی ایجاد کرده تنها سایت های تاثیرگذار شناسایی شده و از دسترس خارج شوند... با عنایت به تحولاتی مانند از راه رسیدن اینترنت اشیا – که موجب اتصال تقریبا همه وسایل زندگی مورد استفاده انسان ها به اینترنت می شود – پیشرفت هوش مصنوعی – که موجب تولید ماشین ها وربات هایی با توانایی خودآموزی و یادگیری و فعالیت روزمره بدون نیاز به مداخله انسان می شود – و ابتکارعمل های متنوع شرکت های فناوری برای تسهیل دسترسی به اینترنت ارزان قیمت و مستقل از زیرساخت های مخابراتی کشورها – که فیلترینگ را در کشور به تدریج بی اثر خواهد کرد – دسترسی ایرانیان در داخل کشور به پیام های سایبر دیپلماسی دولت ایالات متحده با سهولت بیشتر و از طریق مجاری متنوع تر و غیرقابل انسداد صورت می گیرد... بنابراین ضروری است از هم اکنون برای مواجهه با چنین شرایطی در کشور آمادگی لازم کسب شود. این کار در وهله اول مستلزم ایجاد مراکز مطالعاتی میان رشته ای دانشگاهی با محوریت دانشگاه های علوم انسانی برای بررسی و درک نحوه تاثیرگذاری همه گیرشدن دستاوردهای دنیای سایبر بر مقولاتی همچون سیاست، روابط بین الملل و دیپلماسی، امنیت ملی، حقوق، رسانه ها، اقتصاد مدیریت و غیره است." 

علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی انتشارات ایران رسانه و نیز اپلیکیشن پاتوق کتاب این اثر را خریداری کنند.

کلید واژه ها: ایران و امریکا امنیت سایبری باراک اوباما جان کری هیلاری کلینتون


( ۲ )

نظر شما :