نظریه اغفال و یوگسلاوی؛ برجام و اوکراین

اروپا و نه امریکا آتش بیار روابط بین الملل است

۲۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۱۲۴۳ اروپا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید وحید کریمی
سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دولت های متعدد آمریکا با ریاست جمهوری، کلینتون، اوباما و ترامپ و بایدن، سیاست های متفاوت با اروپا در خصوص یوگسلاوی و برجام و اوکراین داشتند ولی اروپا با ظرافت سیاسی نه تنها از قدرت سخت امریکا در راستای منافع اروپا سوء استفاده کرده بلکه تاسف بارتر اینکه کشورهای درگیر با امریکا را نیز اغفال کرده است و کشورهای اغفال شده نیز متاسفانه از بصیرت لازم برای پیشگیری از اتلاف انرژی برخوردار نیستند و به اشتباه امریکا را مسبب مصایب در روابط بین الملل می بینند.
اروپا و نه امریکا آتش بیار روابط بین الملل است

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا ابرقدرت سخت در خدمت اروپاست و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس از این مترسک برای ارعاب و سرکوب کشورهایی که در راستای منافع ۳ کشور اروپایی تمکین نکنند استفاده می کنند.

1- ر یوگسلاوی، بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت آمریکا اصلا خواهان مداخله نظامی در یوگسلاوی نبود ولی از آنجایی که تقسیم یوگسلاوی به نفع آلمان بود و حمایت جمهوری اسلامی ایران از مسلمانان بوسنی از سوی انگلیس و فرانسه مخالفت می شد؛ تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلیس، از طریق رابطه ویژه انگلیس و آمریکا، دولت بیل کلینتون را متقاعد کرد تا نیروی زمینی و هوایی آمریکایی را در یوگسلاوی درگیر کند.

2- در ماجرای فعالیت اتمی جمهوری اسلامی ایران ۳ کشور اروپایی آلمان و فرانسه و انگلیس طرف مذاکره ایران بودند و مذاکرات با استدلال رو به موفق ایران پیش می رفت اما ۳ کشور تصمیم گرفتند امریکا را وارد موضوع کنند و پشت نقاب آمریکا پنهان و ایران و آمریکا را به جان هم انداختند. ۳ کشور اروپایی با اعمال نفوذ بر شخص باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده، توافق ایران با آمریکا از طریق رجب طیب اردوغان و لولا دو سیلوا، روسای جمهوری ترکیه و برزیل که اجازه اوباما برای توافق بین ایران و آمریکا را داشتند؛ از طریق لابی های داخل امریکا، دولت دموکرات آمریکا را مجبور به رها کردن توافق دوجانبه با جمهوری اسلامی کردند.

3- در مورد اوکراین؛ اتحادیه اروپایی وسوسه جدا کردن اوکراین از روسیه را کلید زد و به تدریج ناتو و سپس امریکا را درگیر مقابله با روسیه کردند والا بحران اوکراین از طریق گروه مینسک؛ اوکراین، روسیه، آلمان و فرانسه برای توافق در جریان بود ولی هدف پنهان ۳ کشور اروپایی، پیشروی ناتو و اخراج روسیه از اروپا بود که با تغییر دولت در امریکا و آمدن جو بایدن به جای دونالد ترامپ، امریکا را غرق درگیری کردند؛ در حالی که اگر ترامپ در کاخ سفید بود نه تنها روسیه را دشمن نمی دانست با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ضدیت نداشت و اوکراین زمین جنگ سه کشور اروپایی با روسیه نبود.

دولت های متعدد آمریکا با ریاست جمهوری، کلینتون، اوباما و ترامپ و بایدن، سیاست های متفاوت با اروپا در خصوص یوگسلاوی و برجام و اوکراین داشتند ولی اروپا با ظرافت سیاسی نه تنها از قدرت سخت امریکا در راستای منافع اروپا سوء استفاده کرده بلکه تاسف بارتر اینکه کشورهای درگیر با امریکا را نیز اغفال کرده است و کشورهای اغفال شده نیز متاسفانه از بصیرت لازم برای پیشگیری از اتلاف انرژی برخوردار نیستند و به اشتباه امریکا را مسبب مصایب در روابط بین الملل می بینند. بدیهی است شرکت های تسلیحاتی آمریکا نه تنها نافع بلکه چه بسا هم راستا با ایجاد بحران توسط اروپا و سود فروش تسلیحاتی برای امریکا باشند. آنچه مسلم و تأسف بار است، متضرر شدن کشورهایی است که بین قدرت نرم اروپا در ایجاد بحران و قدرت سخت امریکا برای جنگ، تفاوت قائل نیستند.

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: امریکا ایالات متحده امریکا انگلیس برجام سید وحید کریمی نظریه اغفال ایران و امریکا بیل کلینتون باراک اوباما یوگسلاوی بحران اوکراین


( ۶ )

نظر شما :

پوریا رضازاده ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۹
نظرتون درباره چکسلواکی و تجزیه سودان چیه؟
خسرو ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۲
یعنی حمایت جمهوری اسلامی از مسلمانان بوسنی ، جرقه تجزیه یوگسلاوی بود ؟ ترکیب نامتجانس جمعیت یوگسلاوی شامل مسلمانان و مسیحیان و مسیحیان ارتدکس و کاتولیک و زبانهای صرب و کروات و اسلونی و بوشناک چقدر تاثیر داشت ؟ در مورد اکراین ، مساعی روسیه برای جدا کردن کریمه و استان‌های با جمعیت روس در اکراین ، چقدر در شروع جنگ و حمله روسیه موثر بود ؟ در موضوع فعالیت اتمی ایران ، اسرائیل و لابی صهیونیست در آمریکا شاخص اصلی فشار به ایران نیست؟
وحید کریمی ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۶
در پاسخ سوالات دو عزیز ….. حوزه تخصصی من رابطه ویژه انگلیس و امریکا و ناتو و اتحادیه اروپایی است ….. باید در مورد آنچه سوال شده تحقیق کرد و تزدکتری است …. آنچه مسلم است؛ امریکا در هیچ جنگی در خارج از قاره امریکا، بدون مشورت و همراهی لندن شرکت نداشته و در چند مثال که آوردم، لندن محرک بوده است و برجام هم همینطور …. در این مورد که نقش انگلیس و امریکا در جنگ های خاورمیانه به چه درصدی است باید تحقیق شود ….. چند روز پیش دیوید اوین، وزیر خارجه اسبق انگلیس گفت در کودتا علیه مصدق، انگلیس نقش کلیدی و اصلی داشته و امریکا را ترغیب به کودتا کرده … شما مقصر اصلی را کدام میدانید؟ اگر بگویید امریکا، قطعا اشتباه است