رویترز گزارش داد

دلسردی آمریکا از مخالفت ایران با بازدید از پارچین

۲۵ آذر ۱۳۹۱ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۱۰۳۹۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: در حالی که از آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل تلاش هایش تقدیر می کنیم، از اینکه ایران مجوز بازرسی از پارچین را ارائه نداده، دلسرد هستیم.
دلسردی آمریکا از مخالفت ایران با بازدید از پارچین

دیپلماسی ایرانی: برخی مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرده اند که در نشست بعدی خود با ایران که اواسط ماه ژانویه برگزار می شود، بتوانند به توافقی برای بر سر بازرسی ها دست یابند. با این حال آژانس همچنان نتوانسته پاسخ مثبت ایران برای بازرسی از سایت نظامی پارچین در جنوب شرق تهران را به دست آورد. سایتی که بنابرادعای برخی گزارش ها عملیات انفجاری در ارتباط با برنامه های هسته ای در آن انجام شده و از سوی دیگر ادعای پاکسازی آن نیز مطرح است.

هیاتی 7 نفره از بازرسان آژانس پنجشنبه گذشته به ایران آمدند تا پس از وقفه ای چهار ماهه مذاکره با تهران را از سرگیرند، اما باوجود اظهاراتی که هرمان نکائرتس رئیس این هیات و معاون یوکیا آمانو در مورد خوب بودن این نشست مطرح می کند، هنوز هیچ نتیجه ملموسی حاصل نشده است.

این در حالی است که در واشینگتن، وزارت امور خارجه آمریکا با لحن محتاطانه ای در این زمینه سخن گفته است. به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا می گوید ایران همواره موانعی در راه پیشرفت واقعی ایجاد کرده است. پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه اظهار داشت: در حالی که از آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل تلاش هایش تقدیر می کنیم، از اینکه ایران مجوز بازرسی از پارچین را ارائه نداده دلسرد هستیم. وی افزود: ما متوجه هستیم که نشستی در ماه ژانویه بین دو طرف برگزار خواهد شد و امیدواریم ایران فورا و به طور جدی همکاری که مدت هاست به تعویق افتاد را آغاز کند.  

در همین راستا نکائرتس نیز ابراز امیدواری کرده به زودی  رویکردی سازماندهی شده برای بازرسی از پارچین طراحی شود. این در حالی است که آژانس در ماه می نیز ابراز امیدواری کرده بود به زودی توافقی با ایران بر سر بازرسی از پارچین انجام شود . به بیان دیگر تا کنون آغاز های به سر انجام نرسیده ای در روند مذاکرات ایران و آژانس وجود داشته و به همین دلیل بدبینی در مورد به نتیجه رسیدن این مذاکرات در بین تحلیلگران شایع است.

کارآمدی بازدید از پارچین

دیپلمات های غربی که اغلب ایران را به بازی با زمان متهم می کنند، از جمهوری اسلامی می خواهند با آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه دسترسی به پارچین، ملاقات با افراد و جمع آوری اطلاعات، همکاری کند.

مایلز، پامپر، کارشناس امور منع اشاعه بر این باور است که شماری از افراد در واشینگتن و تل آویو در این زمینه دچار تردید هستند و ادعا می کنند روند جاری بخشی از تاکتیک به تاخیر انداختن از سوی ایران است.

دیپلمات ها می گویند با توجه به ادعا هایی که در مورد پارچین مطرح می شود، بازدید بازرسان از آن می تواند به روشن شدن موضوع و آگاهی از صحت و سقم این ادعا ها کمک کند.

این در حالی است که ایران در یک سال گذشته همواره با بازدید از پارچین مخالفت کرده یا دست کم با آن موافقت نکرده است. از سوی دیگر با وجود اینکه گمان می رفت با پیروزی مجدد باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روند مذاکره هسته ای با ایران احیا شود، از محتوای گفت و گو های اخیر در تهران اینگونه استنباط می شود که الگوی مذاکرات در مقایسه با گذشته تفاوت چندانی نداشته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: پارچین بازرسی آمریکا


نظر شما :