نگاه رویترز به یک سال کشمکش غرب با تهران

انفجار فرانسه و نگرانی یونان در مورد ایران

۱۵ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۹۱۱۱۱۴ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
حذف روابط تجاری اروپاییان با ایران آنها را بیش از آمریکا متضرر می کرد. چرا که آمریکا به ندرت با ایران روابط تجاری دارد اما ارزش روابط تجاری کشورهای اروپایی با ایران به 27 میلیارد دلار در سال می رسد که حدود 14 میلیارد دلار آن مربوط به واردات نفت بود.
انفجار فرانسه و  نگرانی یونان در مورد ایران

دیپلماسی ایرانی: جای تردیدی وجود ندارد که روابط تجاری اروپاییان با ایران بسیار گسترده تر از مبادله های تجاری است که با وجود خصومت ها بین تهران و واشینگتن ادامه دارد. حذف روابط تجاری اروپاییان با ایران آنها را بیش از آمریکا متضرر می کرد. چرا که آمریکا به ندرت با ایران روابط تجاری دارد اما ارزش روابط تجاری کشورهای اروپایی با ایران به 27 میلیارد دلار در سال می رسد که حدود 14 میلیارد دلار آن مربوط به واردات نفت بود.

اما در اواخر 2011، به دنبال تهدید های مکرر اسرائیل در خصوص اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران، اتحادیه اروپا نیز در جهت تحریم نفتی ایران اقدام کرد و در این تحریم ها یک گام فراتر از کاخ سفید برداشت.یک مقام عالی امنیت ملی اروپا در این زمینه اظهار داشت: ما به حد مرگ از حمله اسرائیل به ایران می ترسیدیم.

با این حال نشانه ای از کند شدن روند برنامه های هسته ای ایران مشاهده نشد. در 8 نوامبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد ایران فعالیت هایی در ارتباط با یک ابزار منفجر شونده هسته ای انجام داده است.

در 21 نوامبر، نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور وقت فرانسه درخواست اعمال تحریم های گسترده علیه ایران، شامل تحریم نفت و بلوکه حساب های بانک مرکزی را مطرح کرد. این درخواست توانست موتور محرکه اعمال تحریم های اروپا علیه ایران را فعال تر کند.

این در حالی بود که برخی از دولت های اروپایی با این اقدام مخالف بودند. یونان در این بین بیشترین نگرانی را داشت. این کشور که با بحران بدهی ها دست و پنجه نرم می کرد ، تحت شرایط خوبی از ایران نفت می خرید. تهران اعتبارنامه های یونان برای خرید نفت را قبول می کردو این در حالی بود که شماری از صادر کنندگان نفت از پذیرش این اعتبارنامه ها خودداری می کردند. آتن بر این باور بود که تحریم نفت ایران، پیامد های مخرب برای اقصاد این کشور به همراه خواهد داشت. با این حال یک دیپلمات غربی می گوید، یونان یک دولت منسجم ندارد و مشخص نیست تصمیم سیاسی نهایی چه خواهد بود.

آتن خواستار آن بود که منابع جایگزین نفت ایران برای یونان تضمین شود. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشسه نشست دیپلمات های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از مقامات سعودی خواست وارد عمل شوند. در مقابل عربستان سعودی نیز خواستار آن بود که در مقابل فروش نفت به یونان، بتواند پول آن را دریافت کند.

در ژانویه 2012، دیپلمات های اروپایی در بروکسل تشکیل جلسه دادند تا جزئیات تحریم ها را نهایی کنند. بخش های مالی در این زمینه سرگردان بودند و دولت های اروپایی می خواستند بدانند نحوه بلوکه حساب های بانک مرکزی ایران چگونه خواهد بود.

در 23 ژانویه، اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه از خرید نفت ایران منع خواهند شد و این تحریم ها در نخستین روز از ماه جولای به اجرا در آمد. از سوی دیگر حساب های بانک مرکزی ایران در اروپا نیز مسدود شد و بیمه تانکر های نفتی ایران نیز ممنوع اعلام شد.

طراحی بازار

این اقدام اتحادیه اروپا موجب شد که روزانه 450 تا 600 هزار بشکه نفت ایران از سوی کشورهای اروپایی خریداری نشود. از سوی دیگر تحریم های جدید آمریکا نیز کشور های آسیایی را بر آن داشت تا از خرید نفت ایران فاصله بگیرند.

در کاخ سفید، بروکسل و در وزارت خارجه فرانسه ، کارشناسان سرگرم طراحی چشم انداز پیامد های احتمالی این روند شدند. در این زمینه یک مشکل وجود داشت. اینکه هیچ طرحی نمی توانست به روشنی واکنش بازار به این اقدام را به تصویر بکشد.

راس می گوید، برخی مشاوران اوباما تحلیل هایی را ارائه کرده و گفتند افزایش قابل توجه بهای نفت پیش رو خواهد بود.

یک تحلیل مشترک از سوی آلمان، فرانسه و انگلیس نیز که در 16 دسامبر 2011 منتشر شده بود، اعلام کرد که پیامد تحریم نفت ایران به طور کامل قابل پیش بینی نیست. بخشی از این تحلیل که به دست خبرگزاری رویترز افتاد و تا کنون منتشر نشده، حاکی از آن است که احتمالا دوره ای کوتاه مدت و محدود از افزایش قیمت وجود خواهد داشت. در بخش دیگری از این تحلیل نیز به این نکته اشاره شده بود که احتمال افزایش 10 تا 20 دلاری قیمت نفت در بازه زمانی 3 ماهه وجود دارد و در این صورت اتحادیه اروپا باید از ذخایر اضظراری نفت خود استفاده کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم اتحادیه اروپا


نظر شما :