سی و نهمین بخش از سلسله نوشته‌های جدید سرکیس نعوم

اعراب از ترس ایران به امریکا دروغ می گویند

۱۵ دی ۱۳۹۱ | ۰۲:۳۰ کد : ۱۹۱۱۱۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اعرب از یک سو می گویند که در تحریم های ایران مشارکت دارند و حتی امارات داد و ستد با بانک های ایران را محدود می کند اما از سوی دیگر دقیقا عکس آن عمل می کنند و رسما به حضور در بازارهای ایران ادامه می دهند
اعراب از ترس ایران به امریکا دروغ می گویند

دیپلماسی ایرانی:  سال گذشته سایت دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم، روزنامه نگار و نویسنده مشهور و از چهره های مشهور فرهنگی لبنانی را که جوایز متعددی در زمینه های مختلف روزنامه نگاری و فرهنگی به دست آورده است که به طور مرتب در روزنامه النهار لبنان منتشر می شدند، ترجمه و منتشر کرد که همگی آنها در آرشیو دیپلماسی ایرانی در دسترس هستند. این یادداشت ها عموما درباره تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا بودند که نعوم در سفرش به ایالات متحده امریکا که هر ساله انجام می دهد در دیدارش با مقام های مختلف امریکایی که برخی از آنها سابقه طولانی در دستگاه سیاست خارجی امریکا داشته اند و شماری نیز همچنان در این دستگاه مشغول به کارند، در میان گذاشته بود. نعوم نامی از این افراد نمی آورد ولی سمت همگی آنها را یاد می کند، از این رو خواننده می تواند حدس بزند که فرد مورد اشاره چه کسی است یا این که از لحاظ تاثیرگذاری در سیاست خارجی امریکا از چه اهمیتی برخوردار است و یا این که چه اطلاعات پشت پرده ای را می داند که کمتر ردی از آنها در رسانه ها دیده می شود. یکی دیگر از نکات مورد اهمیت این یادداشت ها به روز بودن آنها و هم زمانی شان با تحولات خاورمیانه است. خاورمیانه ای که از سال 2010 به بعد و با آغاز بهار عربی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. ویژگی دیگر این یادداشت ها حالت گفت وگو بودن آنها با مقام های امریکایی است که جذابیت بیشتری به آنها می دهد.

امسال نیز نعوم همانند سال های گذشته در همان زمان همیشگی به ایالات متحده امریکا رفته و مشابه همان گفت وگوها را انجام داده است و اکنون که به لبنان بازگشته این یادداشت ها را یک به یک در روزنامه النهار منتشر کرده است. دیپلماسی ایرانی نیز به رویه سال گذشته تلاش می کند، همگی این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند. در این جا سی و هشتمین بخش از این سلسله یادداشت ها پیش رویتان قرار می گیرد:

با سومین مقام عالی رتبه کاخ سفید که هم زمان مسئول امور مالی و مسئول پرونده مبارزه با تروریسم است، صحبت کردم. گفت: «اعراب به طور کلی نسبت به اعمال کامل تحریم ها علیه اسد کوتاهی می کنند. اما در ظاهر علیه او حرف می زنند و حتی می گویند که باید تحریم های سنگین تری را هم اعمال کنند فقط برای این که امریکا و جامعه جهانی را راضی نگه دارند. اما مغرب به طور معقولی همکاری می کند. ولی کشورهای عربی شمال افریقا نسبت به آن کوتاهی می کنند. الجزایر و مصر و سودان نیز تحریم ها را به نفع اسد دور می زنند. در لبنان نیز پاسخ های معقولی شنیده ایم. ما بیشترین همکاری را از بانک های لبنانی به خصوص بانک های خصوصی آن شاهد بوده ایم. وقتی بانک لبنانی – کانادایی را تحریم کردیم دیگران نیز خیال کردند که به زودی سراغشان می رویم. ما هیچ کس را به اسم هدف قرار نمی دهیم. بانک های لبنانی همه مقررات را اعمال می کنند و می گویند که از بانک لبنانی – کانادایی یاد گرفته اند که چگونه رفتار کنند. البته خود این بانک نیز می گوید که آمادگی تغییر را دارد. در عین حال خود ایران و سوریه را فراموش نکن. لبنان مرکز مالی منطقه است که بیشترین اموال را از این دو کشور دریافت می کند. شاید راه جدیدی باشد که بانک های خاص لبنانی آن را دنبال کنند و ما ندانیم، اگر چنین باشد ما قطعا آن راه را کشف می کنیم و اجازه نمی دهیم که به راحتی ما را دور بزنند. ما اگر چیزی از این قبیل مشاهده کردیم به هیچ وجه سکوت نمی کنیم. برای همین لبنانی ها باید بپذیرند که فشارهای ایران و سوریه روز به روز به آنها بیشتر می شود و به دنبال آن فشارهای ما نیز بیشتر خواهد شد و آنها باید به فکر حمایت از صنعت بانکداری خودشان باشند. ما در برابر چنین تقصیراتی کوتاه نمی آییم!»

پرسیدم در سازمان ملل در نیویورک میان کشورهای بزرگ که نقش مهمی در منطقه و مشکلات و بحران های، آن از همه مهمتر سوریه و ایران دارند، چه می گذرد؟ گفت: «درباره سوریه باید بگویم که روابط اسد با نماینده سازمان ملل در امور سوریه در ابتدا خیلی خوب بود. ما واقعا تصمیم نداشتیم که اسد و نظام او را مورد تحریم قرار دهیم. اما ناگهان همه چیز عوض شد. در سوریه همه کارها دست اسد نیست و ما هم نباید انتظار داشته باشیم که با اسد بر سر چیزی به توافق برسیم. حتی نماینده سازمان ملل. برای همین وقتی که توافقی حاصل نشد اوضاع هم پیچیده تر شد که اکنون نتایج آن را می بینی. جنگ ادامه دارد و سوریه روز به روزی به ویرانی مطلق بیشتر نزدیک می شود. به ما اشکال می گیرند که ما به اسد سخت گرفته ایم ولی همه چیز را برای جریان های مسلح آسان کرده ایم. این صحیح نیست، ما به مخالفان مسلح اسد نه سلاح می دهیم و نه پول. آن چه به دست آنها می رسد پول هایی است که از قطر و عربستان می آید. آنها ما را در گذشته مطمئن می کردند که این پول ها را به دست جریان های مسلح نخواهند رساند. ولی مواردی مشاهده شده که خلاف صحبت آنها را ثابت می کند. برای همین به این نتیجه رسیده ایم که آنها به ما دروغ می گویند. همان طور که دیگر کشورهای عربی نسبت به پایبندی شان به اعمال تحریم علیه اسد دروغ می گویند. اروپایی ها تحریم ها را کاملا اعمال می کنند ولی با کارهای کشورهای عربی هماهنگ هستند. مساله ما نیز دقیقا همین است، آنها به ما دروغ می گویند تا صرفا به اهداف خودشان برسند.»

وی در ادامه افزود: «درباره ایران نیز همین وضع حاکم است. آنها از یک سو می گویند که در تحریم های ایران مشارکت دارند و حتی مثلا امارات داد و ستد با بانک های ایران را محدود می کند اما از سوی دیگر دقیقا عکس آن عمل می کنند و رسما به دور زدن تحریم ها به ایران کمک می کنند. در پرونده ایران نیز شاهدیم که همه به ما دروغ می گویند. به تو گفتم اعراب اگر چه دائما صحبت از تهدید ایران می کنند و از ما می خواهند که علیه آن وارد عمل شویم ولی در عالم واقع به وضوح از ایران می ترسند. برای همین به آن کمک می کنند تا به دور از چشم های ما راه هایی برای دور زدن تحریم ها داشته باشد. هر وقت هم که مشتشان را باز کرده ایم، فورا منکر شده اند و هم زمان گفته اند که شما جای ما نیستید، آن طرف دنیا نشسته اید و به ما دستور می دهید که با ایران چه کنیم. در حالی که ما باید برای رهایی از فشار ایران خودمان دست به کار شویم.»

کلید واژه ها: سرکیس نعوم


نظر شما :