بـارزانـی:

موافق ایجاد کنسولگری اسرائیل در کردستان هستم

۳۰ دی ۱۳۹۱ | ۰۱:۱۲ کد : ۱۹۱۱۷۰۵ سرخط اخبار

رئیس منطقە کردستان عراق از علاقە خود برای داشتن روابط سیاسی با اسرائیل سخن گفت و اعلام کرد، اگر دولت عراق روابط سیاسی خود با اسرائیل را آغاز کند، من نیز موافق ایجاد کنسولگری اسرائیل در اربیل هستم.

بە گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عراق ، "مسعود بارزانی" رئیس منطقە کردستان عراق در دیدار با شماری از اصحاب رسانە و سفیر کشور کویت در اظهاراتی کم سابقە اعلام کرد: اگر حکومت عراق روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را آغاز کند ، من نیز موافق تاسیس کنسولگری اسرائیل در اربیل خواهم بود.

وی افزود: بسیاری از کشورهای عربی بە طور واضح یا غیر علنی با اسرائیل روابط سیاسی و اقتصادی دارند و جالب است خود آن کشورها همیشە کردها را بە داشتن رابطە با اسرائیل متهم می کنند ، درحالی کە تاکنون هیچ رابطەای میان ما و این کشور وجود ندارد.

بارزانی در این دیدار از ابراز علاقە خود برای داشتن روابط دیپلماتیک با اسرائیل سخن گفتە و نسبت بە ایجاد کنسولگری این رژیم در منطقە کردستان بە شرط اجازە دولت مرکزی عراق ، اعلام آمادگی کردە است.

رئیس منطقە کردستان عراق بە روزنامەنگاران عرب زبان کویتی گفتە است: اگر وزارت امور خارجە عراق روابط خود با اسرائیل را آغاز کرد ، ما نیز مانعی برای برقراری این روابط نمی بینیم.

وی همچنین روابط کردها و شیعیان را تاریخی دانست و گفت : اختلافات اخیر منطقە کردستان عراق و دولت مرکزی بغداد، خدشەای در روابط تاریخی ما با شیعیان عراق ایجاد نخواهد کرد و همچنان شیعیان مهمترین همپیمان کردها در عراق جدید هستند.

رئیس منطقە کردستان عراق بە روابط کردها و شیعیان در دوران رژیم صدام اشارە کرد و افزود: ما از آن زمان تاکنون یک هدف واحد داشتیم کە خوشبختانە آن هدف ما کە تشکیل عراق جدید بود، محقق شد.

بارزانی اختلاف با دولت مرکزی و شخص نخست وزیر عراق را جدی دانست و در همین حال تاکید کرد کە این اختلافات هرگز باعث ایجاد اختلال در روابط کردها و شیعیان و ائتلاف همپیمان ملی نخواهد شد.

پیش از این نیز، بارزانی در گفت وگو با پایگاه خبری «الفرات نیوز»، گفتە بود: شکافی میان کردها و عرب های به وجود آمده که ما تلاش می کنیم آن را ترمیم کنیم. از نخستین اقدامات آن نیز راه اندازی یک شبکه تلویزیونی به زبان عربی است.

عراق اخیرا شاهد درگیری های متعددی میان گروه های سیاسی بوده است که به درگیری در عرصه داخلی عراق منجر شده است. اختلاف میان منطقه کردستان و دولت مرکزی نیز موجب دخالت برخی طرف های سیاسی برای حل وفصل آن و جلوگیری از بحران های بیشتر شده است.

کلید واژه ها: اسرائیل کردستان


نظر شما :