پیشنهادهای ایران به اجلاس جهانی کشاورزی در آلمان

۰۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۱ کد : ۱۹۱۱۷۷۲ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا،ˈ صادق خلیلیانˈ وزیر جهاد کشاورزی ایران در سخنانی در جمع بیش از 80 تن از وزیران کشاورزی کشورهای شرکت کننده در این نشست، تاکید کرد:برای افزایش تولید و بهبود کیفیت موادغذایی و همچنین سرمایه گذاری در حیطه کشاورزی باید راهکارهای عملی و پیشنهادات اجرایی داشته باشیم.

خلیلیان به عنوان اولین پیشنهاد خود خطاب به وزیران کشاورزی کشورهای شرکت کننده در این نشست،گفت: کشورهای پیشرفته و توسعه یافته باید تکنولوژی های نوین خود در بخش کشاورزی و دانش و توانمندی در زمینه افزایش تولید محصولات غذایی را در اختیار کشورهای کمتر توسعه یافته و جهان سوم قرار دهند و هرگونه ممنوعیت در راه انتقال تکنولوژی و دانش فنی برای توسعه کشاورزی را برطرف کنند.

وزیرجهاد کشاورزی ایران به عنوان دومین پیشنهاد خود،گفت: کشورهای توسعه یافته و ثروتمند بهتر است بخشی از هزینه های سرسام آور نظامی خود را صرف تولیدمواد غذایی و توسعه کشاورزی در کشورهای نیازمند جهان سوم کنند که بی تردید این اقدام آنها بیشتر منجر به صلح و آرامش و سلامت مردم خواهد شد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست بین المللی وزیران کشاورزی جهان در آلمان همچنین پیشنهاد کرد که بیانیه پایانی اجلاس و موارد مورد نظر شرکت کنندگان در این نشست بین المللی برای توسعه کشاورزی و افزایش تولید محصولات غذایی از مسیر سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) به کشورها ابلاغ و در مسیر اجرا قرار گیرد.

براساس این گزارش،وزیران کشاورزی بیش از 80 کشور شرکت کننده در پنجمین نشست بین المللی وزرای کشاورزی جهان نیز در پایان این نشست با صدور بیانیه ای مبارزه قاطع علیه گرسنگی و افزایش قابل توجه سرمایه گذاری در حیطه کشاورزی و صنایع تولیدی مواد غذایی در سطح جهان بویژه کشورهای درحال توسعه را خواستار شدند.

وزیران کشاورزی حاضر در این نشست که نمایندگی بیش از 5 میلیارد نفر از جمعیت جهان را بر عهده داشته و به عبارتی 70 درصد کل جمعیت جهان را تشکیل می دهند در بیانیه خود همچنین بر اهمیت ویژه سرمایه گذاری مسوولانه بخش های عمومی و خصوصی در حیطه کشاورزی تاکید کردند.

خانم ˈ ایلزه ایگنرˈ وزیر کشاورزی آلمان نیزبه عنوان میزان این نشست بین المللی در سخنانی با اشاره به اینکه بویژه در مناطق روستایی کشورهای جهان سوم گرسنگی حاکم است و بسیاری از این گرسنگان را کشاورزان کوچک تشکیل میدهند، تاکید کرد که ما بایستی بر نیاز روزافزون بر توسعه کشاورزی در جهان تاکید کنیم زیرا توسعه کشاورزی و افزایش تولید محصولات غذایی کلید اصلی راه حل مشکل گرسنگی است.

وی با تاکید بر اینکه مواد غذایی باید در آنجایی تولید شود که به آن نیاز وجود دارد، افزود: ما بر این نکته اتفاق نظرداریم که مبارزه برای رفع گرسنگی باید بسیار قاطعانه تر از این که هست انجام شود.

وزیر کشاورزی آلمان خاطرنشان کرد:حق داشتن غذا نبایستی فقط بر روی یک کاغذ نوشته شود بلکه باید اقدام عملی برای تحقق آن انجام داد.

به گزارش ایرنا، وزیر جهاد کشاورزی ایران در آخرین روز از سفر به آلمان علاوه بر حضور در نشست وزیران کشاورزی جهان در محل وزارت امور خارجه این کشور در حاشیه این نشست،با وزیران کشاورزی اسپانیا و ارمنستان نیز دیدار کرد که در این دیدارهای دو جانبه طرفین بر گسترش روابط در زمینه واردات و صادرات محصولات کشاورزی و همچنین انتقال تکنولوژی صنایع پیشرفته غذایی تاکید کردند.

کلید واژه ها: کشاورزی غذایی وزیران وزیران کشاورزی کشاورزی و توسعه کشاورزی گرسنگی محصولات نشست بین المللی بین المللی افزایش تولید آلمان


نظر شما :