در رقابت با دبی شکل گرفت

کویت و سودای پایتختی نفت جهان

۰۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۱۸۹۷ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی خاورمیانه
در حال حاضر 140 کارشناس نفتی و اقتصادی جهان در کنار 240 کارشناس کویتی در حال بررسی چگونگی تبدیل شدن کویت به پایتخت نفتی جهان هستند.
کویت و سودای پایتختی نفت جهان

دیپلماسی ایرانی: اگر دبی در امارات متحده عربی مرکز مالی جهان عرب شده است و از لحاظ اقتصادی توانسته قطب اقتصادی غرب آسیا شود و برای خود حرفی برای گفتن دارد، کویت، رقیب دیرینه امارات نیز درصدد ایجاد وزنه ای جدید برای خود است. کویتی ها می خواهند "پایتخت نفت جهان" شوند. برای رسیدن به این هدف نیز همه کار می کنند. در حال حاضر 140 کارشناس نفتی و اقتصادی جهان در کنار 240 کارشناس کویتی در حال بررسی چگونگی تبدیل شدن کویت به پایتخت نفتی جهان هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان های مخالف لیبرال حکومت عربستان سعودی، داد و ستد مالی کلانی که از قبل تجارت نفت در کویت می شود و بحران های اقتصادی جهان که از کویت به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت جهان انتظار می رود برای درمان آن کمک کند همچنین نگرانی از آینده اقتصادی کویت باعث شده است تا کویتی ها به فکر ایجاد پایتخت نفتی جهان بیفتند.

احمد راشد العربید، مهندس کویتی که نزدیک به 35 سال در صنعت نفت و گاز کشورش فعالیت می کند و خود یکی از کارشناسان کویتی ایجاد پایتخت نفت جهان است، در این باره می گوید: «با توجه به حضور کارشناسان نفتی ای که در کویت گردهم آمده اند و اقتصاددانی که در کشورمان به سر می برند، امکان رسیدن به این هدف بزرگ وجود دارد.»

وی درباره این طرح همچنین می گوید: «کارشناسان و خبرگان اقتصادی برای تحقق پروژه "کویت پایتخت نفت جهان" به شش تیم تقسیم شده اند تا بتوانند این پروژه را به عنوان یک پروژه ملی جا بیندازند. آنها همه اسناد لازم برای رسیدن به این هدف را تهیه کرده اند و تلاش می شود تا در اولین زمان ممکن این هدف تحقق یابد. ما پیش بینی کرده ایم که این طرح تا دو ماه دیگر نهایی شود و پس از آن وارد مرحله بهره برداری شویم. مرحله ای که تلاش می کند تا اعتماد کشورهای جهان را برای تعامل با کویت به عنوان پایتخت نفتی جهان جلب کند.»

وی در ادامه می افزاید: «به اعتقاد ما طی 10 سال آینده کویت تنها کشوری است که می تواند بر روی این طرح کار کند و موفق شود چرا که از صنعت نفت کامل و بسیار پیشرفته ای چه در داخل و چه در خارج از اراضی خود برخوردار است و بیش از هر کشوری می تواند امنیت لازم برای این پروژه را تامین کند.»

مهندس العربید درباره این که چه شد کویت به فکر این پروژه افتاد، می گوید: «قانون اساسی کویت خواستار بهبود استفاده از ثروت های طبیعی به خصوص نفت شده است. از آن جا که نفت مهم ترین ثروت طبیعی بعد از انسان است و تا سال ها ماده مطلوب انسان برای رفع نیازهایش محسوب می شود و یک منبع بسیار حساس برای تقویت امنیت داخلی و خارجی کشور به حساب می آید و می تواند اقتصاد داخلی را برای مدت طولانی تقویت کند و نقشی اساسی برای رفاه ملت کویت دارد، تصمیم گرفته شد تا یک محور استراتژیک برای استفاده از آن در نظر گرفته شود تا بدین ترتیب به همه این اهداف برسیم. پروژه پایتخت نفتی جهان می تواند ما را به این هدف برساند. ما پیش بینی می کنیم که بدین ترتیب مراکز و نهادهای اقتصادی تازه ای در داخل و خارج از کویت تاسیس شود که همین امر می تواند باعث پیشرفت و توسعه اقتصادی کویت شود، در عین حال می تواند نقش کویت را به عنوان یک کشور تاثیرگذار در جهان تقویت کند.»

وی همچنین می گوید: «تحقق این پروژه تا رسیدن به آخرین مرحله بهره برداری از آن 10 سال طول می کشد اما بازدهی و سوددهی آن در همان سال های اول خواهد بود و این کار می تواند کویت را از بحران اقتصادی احتمالی در سال 2017 برهاند. ما می توانیم از طریق این پروژه میزان سوددهی از هر بشکه نفت را به معادل 500 دلار برسانیم.»

وی تاکید می کند، هدف اصلی این پروژه تاسیس بزرگ ترین بورس نفت در کویت است که در آن شرکت های بزرگ نفت و گاز جهان فعالیت داشته باشند. در کنار آن مراکز پژوهشی پیشرفته ای نیز تاسیس خواهند شد که می توانند نسل جدیدی از سوخت سبز دوستدار طبیعت که منبع اصلی آن نفت باشد را ایجاد کند.

مهندس العربید در پایان می گوید: «آن چه به ما انگیزه داد تا این پروژه را طراحی و پیش ببریم تلاش برای یافتن راه حلی برای حل بحران های جاری در کشورمان است. ما تلاش داریم با این کار از اشتباهات گذشته درس گرفته و کشور را از بحران های متعدد نجات دهیم.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: کویت پایتخت نفتی جهان


( ۱ )

نظر شما :