واشنگتن به پرونده تهران اولویت بخشید؟

بازی اوباما با دو توپ در زمین ایران

۰۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۲۰۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
طرح جدید کاخ سفید آشتی با ایران است و صدور دستور بازنشستگی زودهنگام جیمز ماتیس که قرار بود در آگوست 2013 به جای زمان فعلی بازنشسته شود، به تلاش‌های اوباما برای پیگیری مذاکرات با تهران باز می‌گردد.
بازی اوباما با دو توپ در زمین ایران

دیپلماسی ایرانی: بعد از آرامشی کوتاه در مناقشه هسته ای ایران و خارج شدنش از اولویت های جامعه جهانی به دلیل بحران ها و تحولات منطقه ای به خصوص وجود تنش در سوریه و سرگرم بودن ایالات متحده امریکا به تشکیل دولت جدیدش، پرونده هسته ای ایران مجددا از سایه در آمده و دوباره در سطح جهانی مطرح شده و مورد اهتمام سیاستمداران و دیپلمات های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش وبسایت روزنامه فلسطینی القدس، به صراحت باید گفت که ایران و پرونده هسته ای آن یکی از اولویت های سناتور جان کری، وزیر امور خارجه جدید ایالات متحده امریکا است. انتخاب او از سوی پرزیدنت باراک اوباما نشان می دهد که وی چه سیاست دو گانه ای را از طریق اعمال تحریم ها از یک سو و تاکید بر ادامه مذاکرات دیپلماتیک در قبال پرونده هسته ای ایران از سوی دیگر دنبال می کند.

کری در همین ابتدای کار گفته است که در هر لحظه هر چیزی ممکن است حتی اگر لازم باشد از گزینه نظامی هم استفاه می کنیم تا ایران را از رسیدن به اهداف هسته ای اش بازداریم.

این در حالی است که تمامی بازنشستگان و سیاستمداران اسرائیلی درباره برنامه هسته ای ایران اظهار نظر کرده اند. از اظهارات تند و تیز مقام های بازنشسته و فعلی اسرائیلی که چیز تازه ای نیست و همواره وجود داشته، بگذریم، اروپایی ها نیز اظهار نظرهای تازه ای را درباره برنامه هسته ای ایران آغاز کرده اند.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه که خود یهودی است و از چهره های نزدیک فرانسوی نزدیک به دولت تلاویو محسوب می شود، گفت که جامعه جهانی از زمان خریدن های ایران در مورد برنامه هسته ای اش به ستوه آمده و مدعی شد که خطر نزدیک است و دستیابی ایران به سلاح هسته ای غیر قابل قبول است.

ایران بارها تاکید کرده که هدفش از دستیابی به تکنولوژی هسته ای تنها اهداف صلح آمیز است و به هیچ وجه به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست اما غرب بدون ارائه هر گونه سندی مدعی تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای است.

این در حالی است که حسن دانایی فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد هشدار داد که اگر ایالات متحده امریکا تصمیم به حمله نظامی به ایران بگیرد، ایران تنگه هرمز را خواهد بست. وی در این باره گفت: «ایران حق خود می داند که در صورت مشاهده هر گونه حرکت خصمانه یا نظامی علیه خود برای حفظ امنیت خود تنگه هرمز را ببندد.»

از سوی دیگر در حالی که مقام های ایرانی می گویند که قاهره از میزبانی مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 استقبال کرده اما یک مقام عالی رتبه در وزارت امور خارجه مصر که نخواست نامش فاش شود، گفته است، هنوز هیچ تصمیمی برای میزبانی از نشست مذاکرات ایران با 1+5 بر سر برنامه هسته ای اش اتخاذ نکرده ایم.

این در حالی است که مطبوعات امریکایی در تحلیل سیاست های اوباما در قبال پرونده هسته ای ایران نوشته اند که وی تلاش دارد با کاهش تنش در روند مذاکره با ایران راه حلی برای خروج از بحران هسته ای آن بیابد. روزنامه ورلد تریبیون در این باره نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا جیمز ماتیس، فرمانده نیروهای مرکزی امریکا را که به هشدارها و سیاست های خصمانه اش علیه برنامه هسته ای ایران مشهور است، دقیقا با هدف تلطیف در دیپلماسی و سیاست های خود در قبال پرونده هسته ای ایران از سمتش برکنار کرده است.

این روزنامه در ادامه می نویسد: طرح جدید کاخ سفید آشتی با ایران است و صدور دستور بازنشستگی زودهنگام ماتیس که قرار بود در آگوست 2013 به جای زمان فعلی بازنشسته شود، به تلاش های بسیار اوباما برای پیگیری مذاکرات با تهران باز می گردد و نشان می دهد که کاخ سفید تا چه اندازه در این زمینه عجله دارد و سرعت به خرج می دهد.

از سوی دیگر در داخل اسرائیل و درباره اظهارات نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به محض پیروزی اش در انتخابات گفت که اولویت من جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است، سیلوان شالوم، معاون وی گفت: «نتانیاهو این حرف را به این دلیل زد که می خواهد دولت وحدت ملی گسترده ای با هدف رویارویی با مساله ایران و بهار عربی و زمستان اسلامی تشکیل دهد!»

غربی ها همچنان ایران را متهم به خرید زمان می کنند و می گویند که ایران با زبردستی بسیار تلاش می کند به نفع خود زمان را پیش ببرد. دیپلمات های غربی در این باره به خبرگزاری دویچه وله آلمان گفته اند که ایران تلاش می کند تا پیشنهادهای متضادی را مطرح کند تا به کمک این تاکتیک زمان بیشتری را بخرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: امریکا پرونده هسته ای ایران باراك اوباما


نظر شما :