نیویورک پست ادعا کرد

آموزش ماموران سپاه در روسیه!

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۷ کد : ۱۹۱۲۸۶۰ سرخط اخبار خاورمیانه
طبق این توافقنامه، مسکو به ایران کمک می کند تا واحد های پلیس ویژه بر مبنای الگوی 500 هزار نفری ارتش داخلی روسیه ایجاد کند که تحت کنترل وزارت کشور روسیه قرار دارد.
آموزش ماموران سپاه در روسیه!

دیپلماسی ایرانی: معاون وزیر امور خارجه روسیه می گوید تحویل اس 300 به ایران تا زمانی پس از لغو تحریم ها امکانپذیر نیست. اما آیا به راستی موضع روسیه در دیگر زمینه های همکاری با ایران نیز به همین اندازه قاطعانه است؟

«یک مشارکت استراتژیک»،  این عبارتی است که ایران و روسیه برای توصیف توافقنامه های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی که در هفته های اخیر امضاء کرده اند، از آن استفاده می کنند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته به مسکو سفر کرد اما پیش از سفر وی گروهی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای شرکت در دوره مقابله با ناآرامی ها به روسیه اعزام شده بودند. انتظار می رود این گروه در ماه می به تهران بازگردد. گزارش ها حاکی از آن است که روسیه با امضاء توافقنامه های امینی با ایران، به نوعی حمایت خود را از جمهوری اسلامی افزایش داده است. این در حالی است که بنا بر ادعای نیویورک پست این توافقنامه با اصول دکترین دفاعی و امنیتی ایران در تضاد است.

روسیه ار قرن هجدهم پس از میلاد مسیح، منشاء نگرانی برای ایران به شمار می رفته و در گرفتن جنگ های متعدد، میل سزار گونه روس ها برای بسط نفوذ خود تا اقیانوس هند را به اثبات رسانده که به معنی فائق آمدن بر ایران است.

در سیاست ایران، روس ها همواره دوستانی بوده اند که در عین دوستی، می توانند دشمنان خطرناکی باشند. از سوی دیگر روابط دوکشور همواره تحت تاثیر تغییر رژیم در ایران و روسیه، دستخوش دگرگونی های شده است.

توافق امنیتی جدید ایران و روسیه بر مبنای همکاری برای جمع آوری اطلاعات جاسوسی و نبرد علیه تروریسم شکل گرفته است که قاچاق انسان و مواد مخدر را نیز شامل می شود. اما مهمترین بخش این توافق تعهدی است که روسیه برای آموزش نیرو های ایرانی آن را پذیرفته است. از سوی دیگر تجهیز نیرو های امنیتی ایران نیز بخش دیگری از این قرارداد است که اجرای آن بر عهده مسکو است.

طبق این توافقنامه، مسکو به ایران کمک می کند تا واحد های پلیس ویژه بر مبنای الگوی 500 هزار نفری ارتش داخلی روسیه ایجاد کند که تحت کنترل وزارت کشور روسیه قرار دارد.

همچنین نشانه های دیگری از تغییر روابط مسکو و تهران به چشم می خورد. چندی قبل بندر عباس میزبان ناو روسی بود که در این بندر پهلو  گرفت. به اعتقاد کارشناسان این اقدام نشانه ای از حضور نیروی دریایی روسیه در تنگه هرمز است. از سوی دیگر محمود احمدی نژاد، رئیس دولت جمهوری اسلامی نیز همواره به برقراری روابط نزدیک تر با مسکو علاقمند بوده و امید داشته که محور رویایی تهران – مسکو- پکن را ایجاد کند. اما باید توجه داشت روسیه همواره در روابط خود با دیگر کشورها منافع داخلی و کسب بیشترین امتیازها را مد نظر دارد.

ناظران در تهران می گویند، تغییر روابط از عوامل متعددی ناشی می شود. ایران و روسیه هر دو در جنگ داخلی سوریه طرف بشار اسد را گرفته اند و هر دو اعتقاد دارند بهار عربی نتیجه توطئه واشینگتن و دولت اوباماست. از سوی دیگر تهران و مسکو بر این باورند که شاید نسخه انقلاب های مخملین نیز در مورد آنها به کار گرفته شود. همچنین هم تهران و هم مسکو بر این باورند در صورتی که ایالات متحده از منطقه حذف شود، هیچ قدرت دیگری نمی تواند با اهداف منطقه ای ایران و روسیه مقابله کند.

اما با تمامی این تفاسیر، هنوز تعداد قابل توجهی از ایرانیان با دیده تردید به روسیه می نگرند و در روسیه نیز مردم بیش از آنکه کشورشان را متحد جمهوری اسلامی بدانند، به روابط مسکو با غرب اعتقاد دارند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: ایران و روسیه توافقنامه


( ۱۹ )

نظر شما :