انتشار گزارش جدید آژانس درباره برنامه هسته ای ایران

۰۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۰۲:۰۸ کد : ۱۹۱۳۰۸۳ سرخط اخبار

 

در شرایطی که کمتر از یک هفته تا زمان برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 باقی مانده، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش جدید خود از فعالیت های هسته ای ایران را منتشر کرده است. گزارشی که این بار هم به جای انتشار رسمی، سر از رسانه ها درآورده و به مباحث دلخواه غرب پیرامون برنامه هسته ای ایران دامن زده است. 
 
به گزارش «تابناک»، در گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که امروز منتشر شده، آمده ایران کار نصب سانتریفیوژهای جدید را در تأسیسات هسته ای اصلی خود در نطنز آغاز کرده است. رسانه های غربی از این امر به عنوان ابزار جدیدی برای فضاسازی علیه ایران استفاده کرده اند.
 
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در گزارش «محرمانه» آژانس آمده 180 سانتریفیوژ موسوم به IR-2m و نیز غلاف های خالی سانتریفیوژ در تأسیسات هسته ای نطنز نصب شده است. البته این سانتریفیوژها هنوز در عمل آغاز به کار نکرده اند. 
 
بر اساس این گزارش، در صورتی که این تأسیسات جدید و پیشرفته در نطنز آغار به کار کنند، می توانند توانایی غنی سازی اورانیوم ایران را طور چشمگیری افزایش دهند. آژانس همچنین معتقد است احتمالاً تعداد سانتریفیوژهای جدید ایران در نطنز به 3000 عدد خواهد رسید. 
 
با این حال، در گزارش جدید آژانس نکته دیگری نیز مورد اشاره قرار گرفته و آن، تأیید این موضوع است که ایران در ماه دسامبر گذشته، فرایند تبدیل اورانیوم غنی شده خود به سوخت رآکتور را از سر گرفته است. این امر باعث شده ذخیره اورانیوم 20 درصدی ایران کاهش پیدا کند. 
 
اما گزارش جدید آژانس در حالی به طور گسترده در رسانه های غربی منتشر شده و روی آن مانور داده می شود که نه تنها نفس درز کردن یک گزارش «محرمانه» به رسانه ها جای بحث و انتقاد فراوان دارد، بلکه برخی مطبوعات غربی حتی از یکی دو روز پیش اطلاعات مربوط به این گزارش جدید را به نقل از «منابع بی نام غربی» منتشر کرده بودند.
 
از سوی دیگر، با اینکه رسانه های غربی از انتشار این گزارش جدید به عنوان ابزاری برای تشدید فضاسازی ها علیه ایران بهره گرفته اند، توجه به دو نکته در این زمینه ضروری است. نخست اینکه اقدام ایران در نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز، اقدامی مخفیانه نبود و از چند ماه پیش به اطلاع آژانس رسیده است و دوم اینکه این رسانه ها با تمرکز کمتر بر موضوع تبدیل اورانیوم غنی شده ایران به سوخت، تنها به مسئله افزایش تعداد سانتریفیوژها پرداخته و آن را عاملی نگران کننده دانسته اند.
 
به هر حال، انتشار وسیع این گزارش و فضاسازی پیرامون آن، به خوبی در چارچوب برنامه کلی غرب برای بازی با افکار عمومی در آستانه مذاکرات هسته ای قابل درک است تا با استفاده از این فضا و تشدید فشار بر ایران، زمینه را برای وادار کردن ایران به امتیاز دادن در برنامه هسته ای آماده کنند. 
 

کلید واژه ها: نطنز اورانیوم


نظر شما :