عضوی از حزب‌الله یا ایران در سوریه حضور ندارد

۰۵ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۱۳۱۴۴ سرخط اخبار

 کمیته مسئول سازمان دهی نشست ملی سوریه اعلام کرد که این نشست روزهای دوازدهم و سیزدهم ماه مارس (22 و 23 اسفند) در دمشق برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه اماراتی الخلیج، این کمیته با اعلام روزهای برگزاری نشست ملی سوریه از همه گروه های مخالف در داخل و خارج از سوریه خواست تا در این نشست مشارکت کنند.

در بیانیه این کمیته که در پی نشست آنها صادر شد، آمده است: کمیته مذکور کلیه اقدامات کمیته های فرعی وابسته به این کمیته را مورد بررسی قرار دادند.

همچنین این کمیته تاکید کرد: مذاکره میان همه گروه های سوری و احزاب مخالف تنها راه خروج امن از بحران سوریه است.

در بیانیه این کمیته همچنین تاکید شده که محل برگزاری کنفرانس ملی سوریه، دمشق پایتخت سوریه است و این کنفرانس در هتل داماروز برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در مصاحبه با شبکه خبری اسکای نیوز عربی، اعلام کرد: خبرهای منتشر شده درباره وجود نیروهای حزب الله یا ایران برای کمک به نیروهای نظامی سوریه کذب محض است.

وی گفت: در سوریه حتی یک مبارز وابسته به حزب الله یا ایران وجود ندارد و این در واقع ادعای کسانی است که می خواهند اقدامات خود و دخالت های کشورهای خارجی در سوریه را توجیح کنند.

الزعبی همچنین درباره سلاح های ارسالی روسیه به دمشق نیز گفت: سلاح هایی که سوریه از روسیه دریافت می کند بر اساس توافقنامه امضا شده میان دو طرف است و هیچ ارتباطی به بحران کنونی سوریه ندارد.

الزعبی درباره طرح پیشنهادی دولت سوریه برای حل بحران این کشور نیز گفت: طرحی که دولت سوریه پیشنهاد داده در حقیق طرحی گسترده و جدی بوده و همه جوانب سیاسی، اقتصادی و عمرانی را دربرمی گیرد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه با تاکید بر اینکه راهکار سیاسی تنها راه انجام اصلاحات و تغییرات در سوریه است، گفت: میز مذاکره برای همگان بدون استثنا جا دارد.

وی افزود: نظام سوریه تضمین های کافی را برای مخالفان در داخل و خارج سوریه ارائه داده و همه می توانند برای مذاکره حاضر شوند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه همچنین تاکید کرد: مذاکره تنها میان مردم سوریه و نه بیگانگان در جبهه النصره، برگزار خواهد شد.

در همین حال، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که کشورش ماه آتی منتظر سفر شماری از رهبران مخالفان سوریه است.

وی افزود: در این دیدار دو طرف درباره بررسی مساله آتش بس و بندهای توافقنامه ژنو درخصوص حل بحران سوریه گفت وگو می کنند.

بنا به گفته بوگدانف دولت روسیه مسئولان سوریه را در جریان تماس خود با مخالفان قرار خواهد داد.

وی همچنین نسبت به آغاز مذاکرات ملی گسترده در سوریه ابراز امیدواری کرد.

این در حالی است که ائتلاف ملی مخالفان سوریه در پی نشست دو روزه خود در قاهره، پایتخت مصر اعلام کرد: در اعتراض به حملات صورت گرفته به شهر حلب با استفاده از موشک ها و سلاح های ساخت روسیه، به دعوت مسکو و واشنگتن برای سفر به این کشورها پاسخ مثبت نمی دهد.

از سوی دیگر، اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه نیز در بیانیه ای به شدت انفجارهای اخیر در دمشق را که در پی آن شماری کشته و زخمی شدند، محکوم کرد.

وی همچنین این انفجارها را جنایتی جنگی توصیف کرده و گفت: باید عاملان این انفجار مورد تحقیقات بین المللی قرار بگیرند.

الابراهیمی همچنین افزود: چنین اعمال وحشیانه ای به هیچ وجه قابل توجیه نیستند و در حقیقت جنایتی جنگی به شمار می روند.

در همین راستا، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز ضمن محکوم کردن این انفجارها خواهان عملیات سیاسی در سوریه برای پایان دادن به خونریزی ها و کشتارها شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در بیانیه ای با محکوم کردن این انفجارها از مخالفت آمریکا با محکومیت بین المللی انفجارهای دمشق انتقاد کرد.

وزارت خارجه فرانسه نیز به نوبه خود در بیانیه ای با محکوم کردن سلسله انفجارهای دمشق و ابراز همبستگی با ملت سوریه بار دیگر نسبت به افزایش موج خشونت ها در این کشور ابراز نگرانی کرده و تاکید کرد: حملاتی که غیرنظامیان را هدف قرار می دهد غیر قابل قبول بوده و باید متوقف شود.

اعضای شورای امنیت پیشتر در توافقی درخصوص متن بیانیه ای که انفجارهای دمشق را محکوم می کرد، شکست خوردند.

در سلسله انفجارهای تروریستی که اخیر پایتخت سوریه را به لرزه در آورد حدود 100 تن کشته و 250 تن دیگر زخمی شدند.

کلید واژه ها: سوریه کمیته دمشق بیانیه روسیه محکوم انفجارهای بحران بیانیه ای مذاکره


نظر شما :