لاوروف: روسیه نگران اسد نیست

۰۸ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۷ کد : ۱۹۱۳۳۱۲ سرخط اخبار
ایسنا نوشت:
 
وزیر خارجه سوریه در دیدار با همتای روسی خود در مسکو از پایبندی کشورش در دنبال کردن شیوه های مسالمت آمیز در خصوص حل بحران سوریه و نیز مبارزه با تروریسم خبر داد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه روز دوشنبه در دیدارش با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در مسکو با وی در خصوص آخرین تحولات سوریه و روابط دو کشور گفت وگو کرد.
 
المعلم در این دیدار وزیر خارجه روسیه را در جریان پیچیدگی های بحران سوریه قرار داد که به دلیل دخالت های کشورهای منطقه ای و بین المللی و حمایت های آنها از گروه های تروریستی در زمینه های مالی و تسلیحاتی به وجود آمده است. وزیر خارجه سوریه همچنین تاکید کرد: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برنامه های سیاسی را برای حل و فصل بحران این کشور در تاریخ ششم ژانویه سال 2013 ارائه داد که در این برنامه اعلام شده است، دولت سوریه از شهروندان خود حمایت کرده و به مبارزه با تروریسم ادامه می دهد. وی افزود: برای اجرایی شدن طرح سیاسی بشار اسد کمیته ای وزارتی به ریاست وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه تشکیل شده تا این کمیته شرایط لازم را برای برگزاری کنفرانس ملی گسترده با حضور همه مخالفانی که تمایل به شرکت در گفت وگوها دارند، فراهم کند. المعلم در ادامه اعلام کرد که کشورش آماده است با همه گروه های مخالف از جمله گروه هایی که سلاح در اختیار دارند مذاکره کند تا بدین وسیله به آنها القاء شود که اصلاحات از طریق خشونت و درگیری ایجاد نمی شود بلکه تنها راه تحقق اصلاحات مذاکره است.
 
وزیر خارجه سوریه اعلام کرد: جامعه جهانی باید در صورتی که واقعا برای ملت سوریه نگران است به این گروه ها اعمال فشار کند تا خشونت را پایان دهند چرا که پایان خشونت و ایجاد شرایطی امن برای پیروزی راهکار سیاسی امری ضروری است. المعلم در ادامه بر بیانیه ژنو و برنامه های سیاسی برای حل و فصل بحران سیاسی تاکید کرد.
 
در این نشست دو طرف تاکید کردند: کشورهایی که خواهان راهکار سیاسی و حفظ منافع ملت سوریه هستند در برابر آزمایشی واقعی قرار دارند که آن میزان مشارکت آن ها در متوقف کردن خشونت در سوریه است. وزیر خارجه سوریه همچنین از رهبران روسیه و مردم این کشور به دلیل مواضع شان نسبت به سوریه و پایبندی این کشور به منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی که به ممنوعیت دخالت های خارجی و نظامی در سوریه اشاره دارد، تقدیر و تشکر کرد.
 
المعلم گفت: چیزی که در سوریه شاهد هستیم جنگی است که تروریسم علیه سوریه آغاز کرده است و امروز جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه یکی از طرف های اصلی است که اقدامات تروریستی را در سوریه مرتکب می شود. وی گفت: جبهه النصره تاکنون نیروهایی را از 28 کشور از جمله جمهوری چچن جذب کرده ولی امیدواریم که بحران سوریه از طریق شیوه مسالمت آمیز حل و فصل شود.
 
المعلم همچنین عنوان داشت: ما آماده مذاکره با همه کسانی هستیم که تمایل به شرکت در این مذاکرات دارند چرا که معتقدیم تنها راه ایجاد تغییر و اصلاح در سوریه مذاکره است. ما برای ادامه شیوه های مسالمت آمیز در خصوص حل بحران سوریه پافشاری کرده و به مبارزه با تروریسم ادامه می دهیم. وزیر خارجه روسیه نیز سفر المعلم به مسکو و دیدار خود با وی را در چارچوب نزدیک سازی مواضع مسکو و دمشق و نحوه آغاز مذاکرات ملی گسترده در سوریه خواند.
 
لاوروف تاکید کرد: موضع روسیه در قبال سوریه به دلیل نگرانی هایش از شرایط مردم در این کشور است نه سرنوشت بشار اسد. موضع ما حمایت از افراد خاص نیست بلکه از نگرانی ما نسبت به سرنوشت مردم سوریه و دوستی و شراکت دیرین ما با سوریه و سرنوشت این کشور که دارای تاریخی قوی است، نشات می گیرد.
 
لاوروف گفت: حمایت از راهکار مسالمت آمیز در سوریه امری ضروری است و ما با نگرانی و اهتمام فراوان حوادث سوریه را از نزدیک دنبال می کنیم. به عقیده ما سوریه در حال حاضر شاهد دو موضع متفاوت است. گروهی که خواهان افزایش خونریزی ها و درگیری ها هستند که در نهایت به تکه تکه شدن جامعه سوریه می انجامد و گروه دیگر که به شکل عقلانی درباره آینده سوریه می اندیشند و اهمیت مذاکرات برای رسیدن به راهکاری مسالمت آمیز را درک می کنند که شاهدیم تعداد این گروه ها در حال افزایش است.
 
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: در چنین شرایطی به عقیده ما رهبران سوریه باید ثبات خود را در آغاز مذاکرات ادامه دهند و از ادامه اقداماتی که تحریک آمیز است، ممانعت کنند. لاوروف خاطرنشان کرد: به عقیده من هیچ راهکار جایگزینی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه و آغاز مذاکرات میان مخالفان و دولت سوریه وجود ندارد.
 
وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام اینکه موضع کشورش ثابت است، تاکید کرد: موضع روسیه این است که سوریه کشوری مستقل و متحد است و در آن گروه های مختلف مذهبی و طایفه ای در امنیت و صلح زندگی می کنند. لاوروف همچنین نسبت به توانایی ملت سوریه در حل و فصل مشکلاتی که به وجود آمده بدون دخالت کشورهای خارجی ابراز اطمینان کرد. در این نشست بثینه شعبان، مشاور سیاسی بشار اسد، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه، ریاض حداد، سفیر سوریه در مسکو و احمد عرنوس، معاون وزیر خارجه سوریه حضور داشتند.

کلید واژه ها: سوریه روسیه المعلم مذاکره


نظر شما :