بیانیه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس علیه ایران

۱۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۹۱۳۵۴۰ سرخط اخبار
ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران، بازتاب نصب سانتریفیوژهای نسل جدید در تأسیسات هسته ای ایران، بیانیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران، برنامه کنگره آمریکا برای تشدید فشارها بر ایران و حمایت رئیس جمهور پاکستان از خط لوله گازی ایران به این کشور، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.  
 
به گزارش «تابناک»، در حالی که دیپلمات های غربی و همچنین مقامات جمهوری اسلامی ایران به طور فزاینده از مثبت بودن مذاکرات اخیر هسته ای در آلماتی سخن می گویند، مقامات رژیم صهیونیستی بیش از گذشته نسبت به حصول توافق میان ایران و غرب احساس نگرانی کرده و درباره آن موضع گیری می کنند.
 
در این راستا، روزنامه «دیلی استار» لبنان اظهارات جدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را مورد توجه قرار داده که مدعی شده ایران از مذاکرات هسته ای به منظور خرید زمان استفاده می کند. وی در این زمینه گفته: «برداشت من از مذاکرات این است که تنها چیزی که از آن به دست آمده، خرید زمان است؛ و از طریق این خرید زمان، ایران قصد دارد به غنی سازی مواد لازم برای یک بمب هسته ای ادامه دهد و در حقیقت، در حال نزدیک تر شدن به این هدف است». این اظهارات نتانیاهو در حالی منتشر می شود که روز گذشته نیز برخی رسانه ها ادعاهای مشابهی را به نقل از «یک مقام بلندپایه اسرائیلی» مطرح کرده بودند. 
 
خبر دیگری که درباره موضوع هسته ای ایران، امروز توجه شمار زیادی از مطبوعات بین المللی را به خوذ جلب کرده، خبر استقرار شمار زیادی از سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات هسته ای ایران است. روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می نویسد این کشور بیش از 3000 سانتریفیوژ جدید تولید کرده که در کار غنی سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می گیرد. وی همچنین گفته به زودی سانتریفیوژهای نسل قبل، یعنی مدل IR-1 از دور خارج و کنار گذاشته خواهند شد. واشنگتن پست اشاره می کند که نسل جدید سانترفیوژهای ایران با عنوان IR-2، می تواند حجم بیشتری از اورانیوم را در مدت زمان کوتاه تری غنی کند. عباسی گفته خط تولید این سانتریفیوژها تکمیل شده است. 
 
اما در این میان، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ادعاهای جدیدی را درباره اقدامات ایران در سطح منطقه مطرح کرده اند. به نوشته سایت شبکه خبری «العربیه»، شش کشور پادشاهی حوزه خلیج فارس، روز گذشته نسبت به آنچه بی عملی دنیا در قبال بحران سوریه خوانده اند و همچنین نسبت به «مداخله» ایران در امور داخلیشان انتقاد کرده اند. کشورهای عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، کویت و عمان، در بیانیه مشترکی اعلام کرده اند خواهان روابط بهتر با ایران هستند، اما «متأسفانه این کشور به مداخله خود در امور داخلی آن ها ادامه می دهد». به نوشته العربیه، آن ها همچنین بر اهمیت اتحاد میان خود در مقابل این مداخله تأکید کرده اند. این بیانیه در حالی منتشر می شود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در جریان نخستین سفر خارجی خود امروز به ریاض می رود.
 
در مطلبی در رابطه با موضوع تحریم ها، روزنامه «فایننشال تایمز» از برنامه های جدید کنگره آمریکا برای افزایش فشار بر ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، یکی از بخش های این برنامه جدید، موضوع حمایت از رژیم اسرائیل در صورت حمله به ایران است که پیش از این در برخی مطبوعات صهیونیستی به آن اشاره شده بود. فایننشال تایمز اشاره می کند که این طرح های جدید در آستانه برگزاری کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) مطرح می شود. منابع نزدیک به کنگره آمریکا گفته اند برگزاری این کنفرانس، زمان مناسبی برای تصویب طرح های مرتبط با افزایش فشارها بر ایران است. در عین حال، منتقدان اشاره می کنند که ممکن است این طرح ها به تلاش های دیپلماتیک درباره برنامه هسته ای ایران آسیب وارد کند. 
 
در نهایت، با حصول توافقات نهایی بر سر احداث خط لوله گاز ایران به پاکستان، اخبار مرتبط با این موضوع تقریباً هر روز در میان مطبوعات بین المللی به چشم می خورد. امروز نیز روزنامه «خلیج تایمز» از حمایت جدی رئیس جمهور پاکستان از این پروژه خبر داده است. به نوشته این روزنامه، آصف علی زرداری اظهار داشته هیچ قدرتی در جهان نمی تواند در مسیر تکمیل این خط لوله مانع ایجاد کند. وی تأکید کرده «پاکستان یک کشور دارای حاکمیت و مستقل است که می تواند تصمیمات خود را به صورت مستقل اتخاذ کند».

کلید واژه ها: آمریکا ایران مطبوعات به نوشته


نظر شما :