رویترز مدعی شد

هند به دنبال توقف کامل واردات نفت از ایران

۱۸ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۵ کد : ۱۹۱۳۷۴۳ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
رئیس بزرگترین پالایشگاه هند یعنی ام آر پی ال، اعلام کرده است از آنجایی که شرکت های بیمه هندی می گویند باتوجه به تحریم های غرب، نفت وارداتی از ایران تحت پوشش خدمات خود قرار نمی دهند،پالایشگاه های هند قصد دارد به طور کامل واردات نفت از ایران را متوقف کند.
هند به دنبال توقف کامل واردات نفت از ایران

دیپلماسی ایرانی: رئیس بزرگترین پالایشگاه هند یعنی ام آر پی ال، اعلام کرده است از آنجایی که شرکت های بیمه هندی می گویند باتوجه به تحریم های غرب، نفت وارداتی از ایران تحت پوشش خدمات خود قرار نمی دهند، پالایشگاه های هند قصد دارد به طور کامل واردات نفت از ایران را متوقف کند. به گزارش رویترز، هند، دومین خریدار بزرگ نفت ایران است که ماهانه حدود یک میلیارد دلار نفت از ایران وارد می کند که یک چهارم صادرات نفتی جمهوری اسلامی را تشکیل می دهد.

به گفته این مقام هندی در صورتی که پوشش بیمه ای متوقف شود، تمامی پالایشگاه ها ناچار خواهند بود که دیگر از ایران نفت وارد نکنند. مدیر بزرگترین پالایشگاه هند همچنین اعلام کرده است که شرکت های بیمه به او گفته اند که در صورتی که از ایران نفت وارد کند، پوشش بیمه ای خود را لغو خواهند کرد.

این در حالی است که مشخص نیست چرا ماه ها پس از اعلام تحریم های نفتی و بانکی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران و بازگشتن تهران پای میز مذاکرات هسته ای، چنین مساله ای در بین شرکت های بیمه هندی مورد توجه قرار گرفته است.

اما در نامه ای مربوط به ماه ژانویه که نسخه ای از آن در اختیار رویترز قرار گرفته، شرکت بیمه عمومی هند به شورای بیمه اعلام کرده که با توجه به تحریم ها ارائه خدمات بیمه و میسر نیست. از سوی دیگر شرکت نفتی هندوستان نیز به تهدید های مشابهی در زمینه بهره مندی از خدمات بیمه اشاره کرده است. این شرکت نفتی به رویترز گفته است که واردات نفت از ایران به زودی متوقف خواهد شد. به تعبیر وی شرکت های پالایشگاهی و بیمه در یک کشتی هستند که اگر غرق شود هر دو را متضرر می کند.

البته این شرکت ها هنوز اعلام نکرده اند که از چه تاریخی واردات نفت از ایران را متوقف می کند و رویترز به برخی اسناد دست یافته که نشان می دهد آنها سفارش هایی را برای خرید نفت از در ماه آوریل به ثبت رسانده اند که دارای درصد بالایی از سولفور است و می تواند جایگزین نفت وارداتی از ایران شود.

این در حالی است که نفت، بزرگترین منبع درآمد دولت ایران است که تحت تاثیر تحریم ها ، ادامه صادات آن مورد تهدید قرار گرفته است. گزارش ها حاکی از آن است که تحریم ها موجب شده صادرات نفت ایران در سال 2012، به نصف کاهش یابد. از سوی دیگر هند در ماه ژانویه روزانه 286 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. هند و ایران در سال 2011 با توجه به تحریم های بانکی در زمینه پرداخت و دریافت صورتحساب ها دچار مشکل شدند و هند در این زمینه چندین میلیارد دلار به ایران بدهکار شد. تا اینکه هاک بانک ترکیه پذیرفت پول خرید نفت از ایران را از دهلی نو به تهران انتقال دهد. اما سنگین تر شدن تحریم ها موجب شد فعالیت این بانک نیز متوقف شود و اکنون ایران و هند از طریق معامله پایاپای و پرداخت با روپیه به تجارت نفتی ادامه می دهند.

به گزارش رویترز، این نخستن باری است که مشکلات بیمه ای تاثیرمستقیمی بر پالایشگاه هایی بر جا می گذارد که نفت ایران را فرآوری می کنند. گزراش ها حاکی از آن است که مشکل بیمه به آوریل 2012 باز می گردد اما از فوریه سال جاری به طور علنی در هند مطرح می شود. با این حال پالایشگاه های نفتی از وزارت نفت هند خواسته اند مکانیسم بیمه جایگزینی در اختیار آنها قرار دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: هند تحریم پالایشگاه


نظر شما :