صدام فراموش کرد شهادتین بگوید

۲۷ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۹ کد : ۱۹۱۴۰۷۱ سرخط اخبار

صدام، دیکتاتور سابق عراق پای چوبه دار نقش قهرمانی بر صحنه تئاتر را بازی می کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، دکتر موفق الربیعی که به عنوان مشاور امنیت ملی عراق شاهد اعدام صدام در 30 دسامبر 2006 بود، در این باره گفت: من باید این موضوع را تایید کنم که به شدت گیج شده بودم. صدام با اعدامش مثل یک صحنه نمایش برخورد کرد. در آن لحظه او مردی روی صحنه بود، او به شرافت و افتخاراتش و این که مردم درباره او چه فکری بکنند، حساس بود.

وی در ادامه گفت: پس از انتقال صدام به محل اعدام در صورت او هیچ ابراز پشیمانی وجود نداشت. او چنان در فکر افتخارات و غرورش بود که فراموش کرد شهادتین بگوید؛ بنا براین جلاد دو بار به وی تذکر داد و او شهادتین را بر زبان آورد.

الربیعی با ابراز رضایت از به دار آویخته شدن صدام، گفت: در سال های دهه 1970 میلادی در دوران حکومت صدام سه بار به دلیل مخالفت با رژیم به زندان افتادم. من به شدت هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی شکنجه شدم.

وی پس از آن در سال 1979 به لندن تبعید شد و به عنوان یک نورولوژیست در بیمارستان کالج کینگ به طبابت پرداخت و در سال 2003 پس از سقوط رژیم بعث به عراق بازگشت.

الربیعی با اعلام نفی احساسات خود درخصوص رضایت از اعدام صدام گفت: این مساله مربوط به من نمی شود. من هیچگاه تصور اینکه از رژیم صدام انتقام بگیرم را در ذهن نمی پروراندم. این مساله مربوط به عدالت می شود. صدام باعث به وقوع پیوستن فجایع بسیار زیادی در عراق شد و این وظیفه ملی من بود تا عدالت را تحقق بخشم.

وی زمانی که در تبعیت به سر می برد از حمله آمریکا - انگلیس به عراق به عنوان راهی برای خلاصی این کشور از وجود صدام حمایت کرد و پس از آن به عنوان یکی از اعضای شورای حاکم که توسط مقام های تحت رهبری آمریکا به روی کار آمده بود به فعالیت پرداخت و در اولین دولت پس از صدام نیز مشاور امنیت ملی سد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز هم احساس می کند حمله آمریکا و انگلیس به عراق عادلانه بوده، گفت: مساله سلاح های کشتار جمعی و این مساله که آیا صدام این سلاح ها را واقعا دارد یک روند معنایی محسوب می شود. مساله این است که صدام از سلاح های کشتار جمعی علیه ایران و مردم خودش استفاده کرد او تهدیدی برای صلح جهان، صلح منطقه ای و مردم کشورش محسوب می شد. تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس تصمیمی را گرفت که به واسطه آن مردم عراق آزاد شدند.

الربیعی 65 ساله همچنین خطاهای استراتژیکی را که پس از سقوط دیکتاتور در عراق به وجود آمد، مطرح کرد و گفت: آمریکا و انگلیس حمله نظامی به عراق را به اشغال این کشور تبدیل کرده و علت آن هم ناکامی در انتصاب یک دولت موقت در عراق بود.

کلید واژه ها: صدام عراق انگلیس آمریکا


( ۲ )

نظر شما :