احمد معاذ الخطیب:

حاضریم سلاحمان را زمین بگذاریم

۰۳ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۹۱۴۲۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
خطیب گفت: مخالفان در صورتی که ببینند می توانند بدون استفاده از سلاح به راه حلی برای پایان دادن به بحران جاری در کشورشان برسند، حاضرند که سلاح های خود را زمین بگذارند.
حاضریم سلاحمان را زمین بگذاریم

دیپماسی ایرانی: در حالی که اروپایی ها به ویژه فرانسه و انگلیس و آلمان بر سر مسلح کردن مخالفان اسد به اختلاف های شدید با یکدیگر برخورده اند و حتی پاریس تهدید کرده است در صورتی که مخالفت ها با این مساله از سوی اعضای اتحادیه اروپا ادامه یابد، خود و انگلیس که مواضع مشترکی در این زمینه دارند به تنهایی اقدام به این کار خواهند کرد، احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی سوریه روز جمعه اعلام کرد که مخالفان سوریه اگر ببینند که بدون سلاح می توانند به راه حلی برای پایان دادن به بحران در کشورشان برسند، حاضرند که سلاح های خود را زمین بگذارند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، خطیب در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی گفت که "مخالفان در صورتی که ببینند می توانند بدون استفاده از سلاح به راه حلی برای پایان دادن به بحران جاری در کشورشان برسند، حاضرند که سلاح های خود را زمین بگذارند."

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه اعتراف کرد که جریان های تروریستی ای در درون سوریه هستند که مورد حمایت طرف های تندرو خارجی اند و برای رسیدن به اهدافشان به راه هایی افتاده اند که به هیچ وجه به نفع مصالح کشور نیست.

وی درباره انتخابات ریاست دولت موقت که در 19 مارس گذشته در استانبول برگزار شد و منجر به انتخاب غسان هیتو به عنوان رئیس دولت موقت شد نیز گفت: «این دولت اجرایی است و زیر سایه سیاسی ائتلاف مخالفان سوری فعالیت خود را دنبال خواهد کرد.»

خطیب از انتخاب هیتو به عنوان رئیس دولت موقت مخالفان اسد دفاع کرد و گفت: «او با اصالت کردی و متولد دمشق است و این باعث می شود رابطه خوبی میان تمامی طیف های سوری ایجاد شود. او فردی است که به مصالح ملی کشور فکر می کند و انتخاب او انتخابی میانه در موقعیت معلق مخالفان است. دولت او نماینده سوریه در مجامع عربی و جهانی خواهد بود.»

انتخاب غسان هیتو پس از مدت ها اختلاف میان جریان های مخالف اسد انجام شد که در نهایت نیز با استعفای دست کم 12 نفر از اعضای شورای ائتلافی در اعتراض به انتخاب او انجامید. مساله ای که نشان از اختلاف های سنگین مخالفان اسد در شورای انتقالی می دهد.

خطیب همچنین گفت که دولت موقت صاحب وزیر دفاع خواهد شد و در سایه آن ارتش آزادیبخش و نیروهای نظامی مخالف تحت عنوان ارتش ملی آزاد فعالیت خواهند کرد.

او همچنین اظهارات مقامات عراقی مبنی بر رساندن سلاح به مخالفان سنی نوری مالکی، نخست وزیر عراق را رد کرد و گفت که شاید کمک هایی از سوی عشایر عرب مستقر در منطقه که همگی از یک خانواده واحد محسوب می شوند وجود داشته باشد ولی این به آن معنا نیست که ما حمایت تسلیحاتی از مخالفان عراقی می کنیم.

وی همچنین استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر جریانی را رد کرد و آن را جنایت علیه بشریت توصیف کرد.

این در حالی است که منابع خبری گزارش می دهند که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده که به تازگی اسرائیل را ترک کرده است، در دیدار پایانی خود با مقام های رژیم صهیونیستی گفت که همچنان مخالف مسلح ساختن مخالفان اسد است و هیچ تمایلی ندارد که برای حل بحران سوریه دخالت نظامی انجام شود.

وی پشت درهای بسته به مقام های صهیونیستی گفت: «اوضاع در سوریه پیچیده تر از لیبی است و نمی توان به سادگی نسخه ای را که برای لیبی پیچیده شد برای سوریه نیز تجویز کرد.»

به گزارش روزنامه صهیونیستی معاریو، اوباما همچنین اذعان کرده است که ارتش سوریه بسیار قوی تر و منسجم تر از ارتش لیبی تحت نظارت معمر قذافی عمل می کند و این مساله باعث می شود تا ضمن پیچیده تر شدن اوضاع در سوریه حکومت اسد بتواند با قدرت بیشتری به فکر بقای خود در سلطه باشد.

اوباما در این جلسه تاکید کرده است که هر گونه تصمیمی را که خارج از چارچوب شورای امنیت اتخاذ شود را قویا رد می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی    

کلید واژه ها: سوریه دولت موقت مخالفان اسد


نظر شما :